عامه پسند

عامه پسند

معنی کلمه عامه پسند در لغت نامه دهخدا

عامه پسند. [ م م َ / م ِ پ َ س َ ] ( ن مف مرکب ) آنچه را مردم معمولی پسندند. آنچه را عرف پسندد.

معنی کلمه عامه پسند در فرهنگ عمید

ویژگی آنچه همگان می پسندند، مقبول عام، مقبول عامه.

معنی کلمه عامه پسند در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه را که مردم معمولی بپسندند مقبول عام عام پسند ٠

معنی کلمه عامه پسند در دانشنامه عمومی

عامه پسند ( به انگلیسی: Pulp ) آخرین رمان کامل شاعر و نویسنده آمریکایی چارلز بوکوفسکی است. این کتاب در سال ۱۹۹۴میلادی و اندکی پیش از مرگش، در آمریکا منتشر شد.
بر خلاف آثار دیگر بوکوفسکی، این رمان از دیدگاه هنری چیناکسی نوشته نشده است.
راوی این داستان، نیکی بلان ( کارآگاه خصوصی ) است که سعی می کند در مورد نویسنده کلاسیک فرانسوی سلین و گنجشک قرمز تحقیق کند. تحقیقات بلان، او را قدم به قدم در زندگی سطح پایین شهری فرو می برد، چیزی که در تمام نوشته های بوکوفسکی موضوعی طبیعی است.
این کتاب با دارا بودن رگه هایی از نوشته های علمی تخیلی و فوق طبیعی، توسط بوکوفسکی به «بد نوشتن» تقدیم شده است.
ترجمه فارسی کتاب توسط پیمان خاکسار انجام شده و توسط نشر چشمه منتشر شده است.
در آبان ماه سال ۱۳۹۷ این کتاب با عنوان «پالپ» با ترجمهٔ آرش یگانه توسط انتشارات چارلز بوکفسکی برای اولین بار در ایران بدون سانسور و حذفیات منتشر گردید.

جملاتی از کاربرد کلمه عامه پسند

موضوع اتاق چینی و نتایج آن محور اصلی بسیاری از داستان‌ها و فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری مرتبط با دنیای فناوری اطلاعات را شکل می‌دهد که عموماً نویسندگان و سازندگان چنین سرگرمی‌هایی با برداشت‌های خودشان و در مواردی خلاف واقع و صرفاً عامه پسند این موضوع را شالوده اصلی برنامه خود ساخته‌اند.
اولین آلبوم او با نام رومن کندل (۱۹۹۴)، تقریباً بعد از زمانی که دوست‌دخترش در همان زمان او را متقاعد کرده بود که نوارهای «هشت ترانه اخیرش را که توسط گیتار ساخته بود» به کاویتی سرچ بفرستد، عرضه شد. کریستوفر کوپر، رئیس کاویتی سرچ بلافاصله درخواست انتشار آلبوم کاملی از ترانه‌ها را داد، زیرا او از غافلگیر شده بود و انتظار چیز بسیار کمی را داشت. با توجه به موسیقی، اسمیت گفت: "من فکر می‌کردم که اگر این ترانه‌ها را عرضه کنم، شاید سر مرا از تنم جدا می‌کردند چون در آن‌وقت گرانج بسیار عمومی و عامه پسند بود… آلبوم به راستی بسیار موفق بود، که برای من یک شوک غیرمنتظره بود و متأسفانه باعث از بین رفتن گروه [هیت‌مایزر] هم شد.
لئونارد با داستان‌های وسترن و تریلرهای جنایی‌اش، این ژانرها را از سطح داستان‌های عامه پسند فراتر برد و نشان داد که این داستان‌ها می‌توانند واجد ارزش‌های ادبی نیز باشند و به اندازه رمان‌های فلسفی یا روشنفکرانه مهم‌اند. او نویسنده‌ای بود که ریتم نوشتن او و نثرش را با ریتم موسیقی جاز مقایسه کرده‌اند.
در قرن نوزدهم بود که رمان به برجسته‌ترین گونهٔ ادبی در انگلستان تبدیل شد. آثار نویسنده‌های پیش از دوره ویکتوریا مانند جین آستین و والتر اسکات هجو اجتماعی دقیق و داستان‌های ماجراجویانه را به تکامل رسانده بودند. آثار عامه پسند بازار رمان را برای خواننده‌های عام گشودند. اصولاً قرن نوزدهم در ادبیات انگلیس مانند ادبیات کشورهایی چون فرانسه، ایالات متحده آمریکا و روسیه نقطه اوجی است. کتاب، و به خصوص رمان، هم گیر شدند «ران نویس دوره ویکتوریا» آثاری به‌یادماندنی که مقبولیتشان پایدار بود از خود به جای گذاشتند.
ضرب‌المثل‌های تنظیم شده در آثار داستانی عامه پسند اغلب به فرهنگ عامه راه پیدا می‌کنند. مانند رمان‌های علمی تخیلی. فضای مجازی و انجمن‌های اینترنتی، اغلب ضرب‌المثل‌های خود را تولید می‌کنند.
اقتصاد تک محصولی در معنی عامه پسند خود یعنی متکی بودن درآمدهای یک اقتصاد به یک منبع درآمدی خاص، حال این منبع درآمد می‌تواند یک کالای تولیدی باشد یا یک ماده اولیه، محصول کشاورزی یا حتی یک نوع صنعت که اقتصاد به آن وابسته است.