عاشقان
معنی کلمه عاشقان در لغت نامه دهخدا

عاشقان

معنی کلمه عاشقان در لغت نامه دهخدا

عاشقان. [ ش ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان گوران شهرستان شاه آباد واقع در 12هزارگزی خاور گهواره و 2هزارگزی قله امیرخان. ناحیه ای است کوهستانی ، سردسیر و 160 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و محصولاتش غلات ، حبوب ، توتون ، صیفی ، لبنیات است و اهالی به کشاورزی و گله داری گذران میکنند. راه آن مالرو است. در دو محل بفاصله دوهزارگز واقع به عاشقان سید کاکا و عاشقان علی مشهور است ساکنان آن از تیره ٔگهواره ای هستند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).
عاشقان. [ ش ِ ] ( اِخ ) دهی است از میان ولایت بخش حومه شهرستان مشهد واقع در 12هزارگزی شمال باختری مشهد درکنار کشف رود واقع در جلگه و آب و هوای آن معتدل است و 132 تن سکنه دارد. محصول آن غله و شغل اهالی زراعت و مالداری است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
عاشقان. [ ش ِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان دلفارد بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت واقع در 43هزارگزی جنوب خاوری ساردوئیه - جیرفت و 7 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه عاشقان در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان دلفارد بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت واقع در ۴۳ هزار گزی جنوب خاوری ساردوئیه - جیرفت و هفت تن سکنه دارد .

معنی کلمه عاشقان در دانشنامه عمومی

عاشقان (سیریک). عاشقان، روستایی در دهستان بیابان بخش مرکزی شهرستان سیریک در استان هرمزگان ایران است.
این روستا زادگاه حامد غلامی که یکی از پیج های پرطرفدار اینستاگرام در شهرستان سیریک را دارد می باشد
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۸۳ نفر ( ۴۳ خانوار ) بوده است.
عاشقان (فیلم ۲۰۱۷). عاشقان ( انگلیسی: The Lovers ) فیلمی در ژانر کمدی و رمانتیک به کارگردانی آزازل جیکوبز است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دبرا وینگر، آیدان گیلن، و جسیکا سولا اشاره کرد.
عاشقان (فیلم ۲۰۲۰). عاشقان ( فرانسوی: Amants ) یک فیلم مهیج به کارگردانی نیکول گارسیا است. این فیلم برای اولین بار در بخش اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد.
عاشقان (نقاشی). عاشقان، چکامه ای در پل ( انگلیسی: The Lovers ) یا غروب پاییزی یک نقاشی رنگ روغن روی کرباس است که در سال ۱۸۸۸ توسط امیل فراینت کشیده شده. این نقاشی هم اکنون در موزه هنرهای شهر نانسی فرانسه است.
معنی کلمه عاشقان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه عاشقان در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه عاشقان

از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به عاشقان پیشین اشاره نمود.
به منع اضطراب عاشقان زحمت مکش ناصح که آتش زندگی دارد به قدر شوخی تب‌ها
همچنین اردیبهشت به ماه عاشقان و وصال عاشقان معروف است.
غافلی از پیچ و تاب عاشقان شبهای تار بر رگ جانت نپیچیده است گیسوی کسی
از کرم ساز عاشقان بنواخت گر نوازد مرا عجب نبود
به روح‌های مقدس ز من سلام برید به عاشقان مقدم ز من پیام برید
در حلقه عاشقان قدسی سرحلقه چو گوهر نگینیم
آی‌یو در کنار شغلش در زمینه موسیقی، مجری‌گری رادیو و برنامه‌های تلویزیون و همچنین بازیگری نیز فعالیت دارد. بعد از نقش دومش در سریال رؤیای بلند و حضور کوتاه در برخی دیگر برنامه‌های تلویزیونی، آی‌یو در سریال‌های تهیه‌کنندگان، پسر زیبا، تو بهترینی لی سون شین!، عاشقان ماه و آجوشی من نیز نقش بازی کرده‌است. همچنین در سال ۲۰۱۹ در مینی سریال پرسونا و در تابستان آن سال در سریال موفق هتل دل لونا بازی کرد.
رمان او «محفل عاشقان ادب» تنها سه ماه پس از انتشار در جون ۲۰۲۰ میلادی جایزه بین‌المللی «خانه فرهنگهای جهان» در برلین را از آنِ خود کرد.
در ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، چن، بک‌هیون و شیومین در ویدئوی «آیدل‌های انباری»[پ ۱] ظاهر شدند که این ویدئو درطول تور سیارهٔ اکسو ۳ – اکسو'ردیوم پخش شد. آن‌ها سپس قطعهٔ «برای تو»[پ ۲] را منتشر کردند که به‌عنوان موسیقی متن مجموعهٔ تلویزیونی شبکهٔ اس‌بی‌اس، عاشقان ماه، در تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۱۶ منتشر شد. در ۵ اکتبر، اس‌ام اینترتینمنت تشکیل اولین زیرمجموعهٔ اکسو را تأیید کرد. در ۲۳ اکتبر، برای نخستین بار به‌عنوان یک گروه، ترانهٔ «برای تو» را در جشنوارهٔ یک آسیای بوسان ۲۰۱۶ اجرا کردند. در ۲۴ اکتبر، عنوان گروه اکسو-سی‌بی‌اکس اعلام شد (کوتاه‌شدهٔ چن‌بک‌شی)، که برگرفته از اولین حرف نام هنری هر عضو بود.
رمان «محفل عاشقان ادب» روایت پسر خانواده‌ای ست از جلسات هفتگی کتابخوانی در خانه پدری. گردهمایی دوستانی قدیمی که در آن متون کلاسیک فارسی خوانده می‌شود. این جلسات تا پاییز ۱۳۷۷ و قتل‌های رنجیره‌ای ادامه می‌یابد و با مرگ پدر برای همیشه پایان می‌گیرد. نیروی عشق و زندگی در این ادبیات، برخلاف قرائت رسمی که فقط بر وجه اسکولاستیک و عبوس ان تأکید می‌کند، چنان سرشار است که مرگ و خموشی حاکم بر خارج از خانه را به سخره می‌گیرد. «در محفل عاشقان ادب تصویر شالوده شکنانه‌ای از این ادبیات ارائه می‌شود که کهن تر، خردمندتر وشوخ طبعانه تر است از آنچه اخلاق رسمی وعرف اجتماعی می‌تواند تحمل کند.» ماتیاس شنیتزلر این رمان را یکی از رمان‌های اساسی قرن بیست و یکم دانسته‌است.
قهرمانی دیگر گیلگمش و انکیدو، پس از بازگشت آنها به اوروک است. آن دو پس از کشتن هومبابا، با درختان سدر به شهر برگشته‌اند. ایشتار (الهه اوروک) تحت تاثیر زیبایی گیلگمش قرار می‌گیرد، عاشق او می‌شود (اگر که بتواند عاشق شود). ایشتار در واقع یک روسپی است، تحت تاثیر فیزیک، مردانگی و زیبایی گیلگمش قرار می‌گیرد و به او درخواست ازدواج می‌دهد. گیلگمش پاسخ می‌دهد که هیچ کس جز یک احمق با یک روسپی چون تو ازدواج نمی‌کند، نگاه کن چه بر سر عاشقان قبلی تو آمده است. همه آنها نابود شده‌اند، من را با تو کاری نیست.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به حیوان آدم‌نما، وصیت‌نامهٔ دکتر کوردلیه، بینوایان، گوشواره‌های مادام…، ریفیفی، کلاه‌طلایی، عدالت اجرا شد، عاشقان مون‌پارناس، رئیس‌جمهور، چشمان سیاه، واحه، و باکره اشاره کرد.
خلش غمزهای معشوقان تبش عاشقان شیدائی
در سال ۲۰۲۱، آن هیو-سوپ در درام تاریخی عاشقان آسمان سرخ به همراه کیم یو جونگ بازی کرد که از ۳۰ اوت ۲۰۲۱ به روی آنتن شبکهٔ اس‌بی‌اس رفت. در ژوئن ۲۰۲۱ تأیید شد که آن هیو-سوپ در درام اقتباسی از وب‌تونی با همین نام به نام خواستگاری کاری همراه با کیم سه-جونگ بازی خواهد کرد که در فوریهٔ سال ۲۰۲۲ از شبکهٔ اس‌بی‌اس پخش شد.
وصال او نکنم طمع از آنکه می دانم که عاشقان نشوند از زمانه برخوردار
وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا در رشته بازیگری می‌باشد. کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۵۸ و با بازی در نمایشنامه‌های: «آن زمان فرا خواهد رسید»، «مرگ یک دستفروش»، «عباس ماشین شور» و… آغاز نمود و همچنین نخستین بازی او در فیلم دیار عاشقان بود.
سلک نظم هستی آمد عاشقان را سلسله فرخ آن ساعت که مجنونان سلاسل بگسلند
هر سحر پیغام آن پیغامبر خوبان رسد کالصلا بیچارگان ما عاشقان را چاره‌ایم
به سحر ناز عاشقان با تو از سر لطف دلگشای تو است