عابدی

معنی کلمه عابدی در لغت نامه دهخدا

عابدی. [ ب ِ ] ( ص نسبی ) نسبت است به عابدبن عمروبن مخزوم. ( الانساب سمعانی ).

معنی کلمه عابدی در فرهنگ فارسی

عابد بودن عبادت پرستش .

جملاتی از کاربرد کلمه عابدی

تو که زاهدی بپرهیز تو که عابدی سحرخیز سر من مدام مست و شب من سحر ندارد
امیر عابدی (زادهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۴۱) عکاس سینما و تهیه‌کننده ایرانی است. او در بیش از سی‌وپنج سال عکاسی در سینما و تلویزیون ایران، همکاری با کارگردان‌هایی همچون اصغر فرهادی در چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)، کیومرث پوراحمد در شب یلدا (۱۳۸۰) و رسول ملاقلی‌پور را در مزرعهٔ پدری (۱۳۸۱) تجربه کرده‌است. تندیس زرین بهترین عکاسی فیلم از هشتمین جشن خانهٔ سینما برای مزرعهٔ پدری و سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم جشنواره فیلم فجر برای عکاسی فیلم سه زن (۱۳۸۶) به کارگردانی منیژه حکمت از جملهٔ افتخارات اوست.
در بنی اسرائیل عابدی بود، روزگار دراز در عبادت بسر آورده. بخواب نمودند او را که: رفیق تو در بهشت فلان است. وی بطلب آن کس برخاست تا ببیند که عبادت وی چیست؟ از وی نه نماز شب دید نه روزه روز مگر فرائض. گفت: مرا بگوی تا کردار تو چیست؟ گفت: نکرده‌ام عبادتی فراوان، بیرون از آنچه دیدی. امّا یک خصلت است در من، چون در بلا و بیماری باشم، نخواهم که در عافیت باشم، ور در آفتاب باشم نخواهم که در سایه باشم، و بهر چه اللَّه حکم کند رضا دهم، و برخواست اللَّه خواست خود نیفزایم، عابد گفت: اینست که ترا بدین منزل رسانید.
و سلیمان بن داوود (ع) روزی همه شد در موکبی عظیم و مرغان هوا و دیو و پری همه اندر خدمت وی همی شدند. به عابدی از عباد بنی اسرائیل بگذشت. گفت، «یا بن داوود! خدای سبحانه و تعالی تو را ملکی عظیم داده است». گفت، «ای عابد! یک تسبیح اندر صحیفه مومنی بهتر از هرچه فرا ابن داوود داده اند که آن تسبیح بماند و این مملکت نماند».
شنیدم که یک بار در حله‌ای سخن گفت با عابدی کله‌ای
در ۱۵ اوت ۱۹۷۲ میلادی (۱۳۵۱ ه‍.ش) که سالگرد روز آزادی هند است، رئیس‌جمهور هند به پاس خدمات پروفسور عابدی به زبان فارسی و ادبیّات فارسی در هند، تقدیرنامه‌ای به ایشان اعطا کرد. در سال ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۵۴ ه‍.ش) حکومت ملّی دهلی نیز به خاطر تقدیر از خدمات بیش بهای پروفسور عابدی به مطالعات ایران‌شناسی و ادبیّات در هند جایزة ساهتّیه کلا پریشاد را به ایشان اعطا نمود. دانشگاه دهلی نیز به خاطر تجلیل از این استاد برجسته عنوان استاد (پروفسور) ممتاز را پس از بازنشستگی به ایشان داد. همچنین ایشان از طرف غالب انستیتوت و انجمن مفاخر فرهنگی تهران هم تقدیر گردیده‌است.
علاوه بر خدمات ادبی یادشده پروفسور عابدی کتب متعدّدی را منتشر ساخته‌است. تعداد سخنرانی و مقالاتی که پروفسور عابدی ایراد کرده و به چاپ رسانده، از ۲۵۷ تجاوز می‌کند و بیشتر آنها در مجلات و نشریات معتبر و یادبودنامه‌ها و یادواره‌ها در هند و کشورهای دیگر انتشار یافته‌اند. دانشگاه دهلی نیز سه جلد کتاب پروفسور عابدی را تحت برنامة کمیسیون کمک به دانشگاه‌ها که سازمان تام‌الاختیار دولت هند است، برای انتشار پیشنهاد و به چاپ رسانده‌است.
ابلیس آن گه که ابلیس بود، کس ندانست که ابلیس است و نه نیز خود دانست، عابدی و ساجدی می‌نمود، کمر خدمت بسته و چهره بآب موافقت شسته چون پایش بلغزید، پدید آمد که نه دوست است و نه بنده و آدم صفی دوست بود، لکن سرّ دوستی درستر نعمت بود، چون پایش بلغزید پدید آمد که هم دوست است و هم بنده.
در خاک بیلقان برسیدم به عابدی گفتم: مرا به تربیت از جهل پاک کن
بود حسام تو چون عابدی که سجده گهش تن عدو بود و طاق ابرویش محراب
از دیگر کارگردان‌هایی که عکاسی دست‌کم یکی از فیلم‌های خود را به عابدی سپرده‌اند، می‌توان به فریدون جیرانی، مهران مدیری، حسن فتحی، محمدعلی نجفی، مسعود جعفری جوزانی و کمال تبریزی اشاره کرد.
آن گه تنزیه و تقدیس خود را گفت: لا إِلهَ إِلَّا هُوَ، و بجواب آن کافران که می‌گفتند: جملة الاشیاء سه چیزست عابدی که نه معبود بود یعنی بنده، و معبودی که نه عابد بود یعنی خدای عزّ و جلّ، و معبودی عابد یعنی عیسی. ربّ العالمین بیان کرد که مستحقّ عبادت بر اطلاق جز اللّه نیست آن خداوندی که جز او معبود نیست لا إِلهَ إِلَّا هُوَ.
سنگ مرمریت محدوده آقای علیرضا عابدی یک اندیس مصالح ساختمانی است که در حوالی شهر آباده طشک استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مرمریت است.سنگ میزبان این اندیس سنگ آهک است و دیرینگی آن به دوران سروک-آسماری-جهرم می‌رسد.
و سلف چنین کرده اند. یکی از عابدان دست فرا زنی کرد. دست خویش فرا آتش داشت تا بسوخت. و عابدی در بنی اسراییل مدتی در صومعه بود. زنی خویشتن بر وی عرضه کرد. پای از صومعه بیرون نهاد تا نزدیک وی رود. پس از خدای بترسید و توبه کرد و خواست که بازگردد. گفت، «نه، این پای به معصیت بیرون شد. نیز در صومعه نیاید». بیرون بگذاشت تا در سرما و آفتاب تباه شد و بیفتاد.
در سال ۱۹۷۴ میلادی، پروفسور عابدی به دعوت دولت ترکیه از آن کشور بازدید به عمل آورد و از این فرصت استفاده نموده، مطالبی دربارة تاریخ ادبیّات فارسی در هند، از نسخه‌های خطّی موجود در کتابخانه و موزه‌های مختلف آن کشور جمع‌آوری کرد. در این سفر ایشان در دانشگاه آنکارا سخنرانی ایراد کرد.
امیر حسن عابدی (۱۹۲۱ - ۲۰۱۱) ایران‌شناس هندی بود. او برای تصحیح منتخب اللطایف برگزیده‌ی اولین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فارابی شد.
مهمترین افراد سرشناس محل روستای آرم آقای رضا حدادی و عابدی میباشد.
می کند بر روزی مردم دهان حرص باز عابدی کو سنگ بندد بر شکم چون آسیا
امیر عابدی فعالیت خود را در عکاسی سینما از سال ۱۳۶۷ با عکاسی فیلم هفت شهر عشق آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ۶۲ فیلم بلند سینمایی، بیش از ۵ مجموعهٔ تلویزیونی و بیش از سه دهه عکاسی تئاتر را در کارنامه خود دارد.
در سال ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۵۴ ه‍.ش)، پروفسور عابدی به نمایندگی هند، در سمینار امیر خسرو دهلوی، شاعر و نویسندة معروف فارسی در هند در سلسلة سخنرانی‌های سالانه در یادبود خدابخش (بانی کتابخانة معروف خدابخش) در شهر پتنا (هند)، سخنرانی مبسوطی ایراد نمود و خدمات بیش بهای آن مرحوم را برشمرد.