راضیه

معنی کلمه راضیه در لغت نامه دهخدا

( راضیة ) راضیة. [ ی َ ] ( ع ص ) عیشة راضیة؛ یعنی مرضیة. یعنی زیست پسندیده و خوش. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). مؤنث راضی. عیشة راضیة؛ یعنی مرضیة. ( ناظم الاطباء ). زندگی که صاحب از آن خشنود باشد. ( از المنجد ). پسندیده. ( مهذب الاسماء ). و رجوع به راضی شود.

معنی کلمه راضیه در فرهنگ عمید

۱. = راضی
۲. خوش و پسندیده.

معنی کلمه راضیه در فرهنگ فارسی

خوش وپسندیده
عشیه راضیه یعمی مرضیه . یعنی زیست پسندیده و خوش . مونث راضی . زندگی که صاحب آن خشنود باشد .

معنی کلمه راضیه در فرهنگ اسم ها

اسم: راضیه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: rāziye) (فارسی: راضيه) (انگلیسی: raziye)
معنی: خشنود، لقب حضرت فاطمه ( س )، پسندیده، خوش، ( اَعلام ) از القاب فاطمه زهرا ( س )، خرسند

معنی کلمه راضیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی تعیین شده است. یکی از القاب آن حضرت راضیه است.
راضیه
مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۶.
۱. ↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۶.
سایت اطلاع رسانی حوزه، برگرفته از مقاله «فرهنگ القاب فاطمه (سلام الله علیها)»، تاریخ بازیابی، ۱۳۹۶/۱۱/۱۱.
...
[ویکی الکتاب] معنی رَّاضِیَةٍ: راضی - خشنود
ریشه کلمه:
رضو (۷۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه راضیه

راضیه میهنیه (۱۰۸۹–۱۱۵۴م) (نسب: ام‌الرضی راضیه بنت سعدالله بن اسعد بن سعید بن فضل‌الله) بانوی محدث و صوفی خراسانی ایرانی از نسل ابوسعید ابوالخیر بود. همراه پدرش سعدالله به عراق رفت و حدیث فراگرفت. در اسفراین از محمد بن حسین مهرگانی، در ساوه از ابوعبدالله محمد کامخی آموخت. سمعانی از او در میهنه حدیث فراگرفت. راضیه در روستایی به نام «بلریز» در ولایت استوا (خبوشان)، از توابع ربع نیشابور زاده شد. در ماه رمضان ۵۴۹ق در میهنه، ولایت مرو، هنگامی که غُزان به خراسان حمله کردند، در آشوب‌های نهب و غارت کشته شد؛ سمعانی ذکر کرده که پیش از کشته شدن در «سجود برای خدا» بود و هنگامی که رویش را بالا گرفتند، مرده بود.
دلبر صد نقش بین فی عیشة راضیه دشمن بوجهل شد مأواه هاویه
پس اگر غلبه از طرف عقل باشد و چنان مستقل باشد که بالکلیه لشکر شیطان را مخذول گرداند که دیگر از برای ایشان قوه نزاع نماند در این وقت نفس در مقام اطمینان مستقر می شود و از پس پرده های جمال مطلق به خطاب مستطاب: «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه» سرافراز می گردد.
اعضای هیئت مؤسس انجمن قلم ایران، عبارت‌اند از حمید سبزواری، عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی، راضیه تجار، شمس‌الدین رحمانی، علی معلم، حمید گروگان، محسن چینی فروشان، محمدرضا سرشار، ابراهیم حسن بیگی، محمد میرکیانی، محسن پرویز، سمیرا اصلان پور، سید مهدی شجاعی، مریم جمشیدی، مریم صباغ زاده ایرانی و محمدرضا جوادی.