رابینو

معنی کلمه رابینو در لغت نامه دهخدا

رابینو. [ ن ُ ] ( اِخ ) در سال 1877 م. تولد یافت. از سال 1903 تا 1905م. ( از 1272 تا 1284 شمسی ) نماینده کنسولی بریتانیا در کرمانشاه و از سال 1906 تا 1912 نایب کنسول آن دولت در رشت بود و پس از جنگ جهانی اول نیز یک چند در شهرهای ازمیر و قاهره خدمت کرد. سپس سالهای بازنشستگی را تا آغاز جنگ جهانی دوم در کشور فرانسه بسر برد و در آنجا بمطالعه و نوشتن مقاله در مجلات علمی پرداخت. در گیرودار جنگ برای انجام دادن مأموریتی به انگلستان فراخوانده شد و روز 26 سپتامبر 1950 در پاریس وفات یافت. رابینو علاوه بر اینکه کتاب و رسالات متعددی درباره نباتات و تجارت سه ایالت گیلان و مازندران و استرآباد منتشر ساخته در سالهای آخر عمر رساله ای بزبان انگلیسی راجع به سکه های ایرانی ( دو جلد ) فراهم آورد که چندی پیش با همت و سرمایه بانک ملی ایران انتشار یافت و نیز فهرستی از اسامی و عناوین مأموران سیاسی انگلستان در ایران و ایران در انگلستان ( تا سال 1945 ) در لندن بطبع رسانید، یکی دیگر از آثار او بنام «دودمان علوی » درباره سلسله های محلی مازندران به فارسی ترجمه و نشر شده است. و نیز کتاب «سفرنامه مازندران و استرآباد» وی به فارسی برگردانده شده است.

معنی کلمه رابینو در فرهنگ فارسی

پسر رابینو بزرگ که اصلا ایتالیایی بود و سپس بتابعیت انگلستان در آمد. وی سالیان دراز رئیس بانک شاهنشاهی ایران (بانک انگلیس ) در تهران بود. ه. ل. رابینو در خدمت انگلیس داخل شد و مدتی ( ۱۹۱۲ - ۱۹٠۶ م . ) و یس کنسول انگلیس در رشت بود .او ظاهرا در ایران متولد شده و علاقه بسیار بعلوم و آداب و معارف ایرانی داشت . رابینو در ۱۹۱۲ م .نماینده کنسول انگلیس در مراکش شد و سالها در آن کشور ماند و بعدها در کنسولگری انگلیس در ازمیر مشغول خدمت بود و کتاب معروف خود را باسم ((سفرنامه مازندران و استراباد ) ) در همانجا در اواخر ۱۹۲۵ م.بپایان رسانید. چندی در وزارت خارجه انگلیس در لندن کار کرد و مدتی نیز مامور کنسولگری انگلیس در نیس (فرانسه ) بود. در اثنای جنگ جهانگیر دوم (۱۹۴۵ - ۱۹۳۹ م . ) هنگامی که فرانسه بدست مارشال پتن تسلیم آلمان شد و انگلیسیان از فرانسه بیرون رفتند او از نیس بلندن رفت و بقیه عمر خود را در آنجا گذراند. از آثار دیگر او [[ سکه ها و نشانه های پادشاهان ایران ]] از طرف بانک ملی ایران طبع شدهو (( فهرست نمایندگان سیاسی و کنسولی انگلیس در ایران ) ) از طرف وزارت خارجه ایران بچاپ رسیده است .

جملاتی از کاربرد کلمه رابینو

ابوالقاسم بن احمد جیهانی در کتاب اشکال‌العالم می‌نویسد: از شهرهای طبرستان: آمل، ناتل، سالوس (چالوس)، کلارودان، عین‌الهم، مامطیر، ساری، تمیشه، استرآباد، جرجان، آبسکون و دهستان است. راه آمل به دیلم، آمل تا ناتل از آنجا تا سالوس و از آنجا تا کلار و از آنجا تا دیلم است. رابینو می‌نویسد: وسعت دیلم تا بیش از یک منزلی مغرب ناحیه کلار طبرستان نبوده‌است. حمزه اصفهانی مورخ قرن سوم در کتاب سنی ملوک الارض و الانبیا می‌نویسد: طبرستان دارای کوره‌های بسیار بود که یکی از آنها سرزمین دیلم است و ایرانیان دیلمیان را اکراد طبرستان می‌نامیدند چنان‌که عربان مردم عراق را اکراد سورستان می‌خواندند.
(مازندران و استرآباد رابینو ترجمهٔ وحیدمازندرانی ص۲۱۵)
شرفخان در کرهرود (امروزه بخشی از شهر اراک) زاده شد. نیاکان او امیران ایل روژکی بودند که در سال ۱۵۴۳ میلادی بر منطقه بتلیس (در کردستان ترکیه) فرمان می‌راندند. اسکندربیک منشی در ذکر امرای نامدار شاه طهماسب، به فرمانروایی شرف خان روزکی (روژکی) بر تنکابن اشاره کرده‌است. رابینو نیز در ذکر فرمانروایان صفویِ حاکمِ تنکابن، از شرف الدین نام برده‌است.