رؤسا

معنی کلمه رؤسا در فرهنگ عمید

= رئیس

جملاتی از کاربرد کلمه رؤسا

بر بار خدای رؤسا خواجه محمد کهتر بر او مهتر و مهتر بر او که
ژاپن این جزایر را از سال ۱۹۱۴ اشغال کرد. ساکنان جزیره زیر نظر ژاپنی‌ها در مزارع کوپرا کار می‌کردند، که بخشی از فروش محصولات را بر عهده داشتند. رؤسا می‌توانستند سالانه ۲۰۰۰۰ دلار نگه دارند و مابقی بین کارگران توزیع می‌شد. ساکنان جزیره به پذیرایی از یکدیگر، حتی بستگان دور، افتخار می‌کردند.
دین نورس قدیم که از طریق فرهنگ شفاهی به جای متون نوشته‌شده منتقل می‌شد، به شدت بر روی اعمال آیینی متمرکز بود، و پادشاهان و رؤسا نقش اصلی را در انجام اعمال قربانی عمومی داشتند. فضاهای مذهبی مختلف استفاده می‌شد. در ابتدا فضاهای بیرونی مانند نخلستان‌ها و دریاچه‌ها معمولاً انتخاب می‌شدند، اما پس از قرن سوم میلادی به نظر می‌رسد خانه‌های فرقه نیز عمداً برای فعالیت‌های آیینی ساخته شده‌اند، اگرچه هرگز گسترده نبودند. جامعه نورس همچنین شامل تمرین‌کنندگان سیدر بود، نوعی جادو که برخی از محققان آن را شمن‌گرایانه توصیف می‌کنند. اشکال مختلفی از تدفین انجام می‌شد، از جمله خاکسپاری و سوزاندن انسان، که معمولاً با انواع اثاث قبر همراه بود.
به گفته محقق لیبرترین شلدون ریچمن، لیبرترین‌های چپ از همبستگی کارگران در مقابل رؤسا و از سربارکردن مردم فقیر در دولت یا دارایی‌های متروکه حمایت می‌کنند و ترجیح می‌دهند که امتیازات شرکتی قبل از محدودیت‌های نظارتی در مورد نحوه اعمال این امتیازات لغو شود. لیبرترین‌های چپ مایلند از سیاست‌های انتخاباتی دوری کنند و به استراتژی‌هایی که از طریق دولت کار می‌کنند اعتماد کمی دارند. آنها ترجیح می‌دهند نهادها و روش‌های جایگزین کار در سراسر دولت را توسعه دهند.
و اما ریاستهای دیگر که در تحت ریاست عظمی بود در جملگی صناعات و افعال اعتبار باید کرد، و انتهای همه رؤسا در ریاست با رئیس اعظم بود، و استحقاق این ریاست را سه سبب بود: یکی آنکه فعل شخصی غایت فعل شخصی دیگر باشد، پس آن شخص بر این شخص رئیس بود، مثلا صاحب فروسیت رئیس بود بر رایض ستور و بر کسی که زین و لجام کند.
آفتاب ادبا بار خدای رؤسا مهتر نیکخوی نیکدل و نیک جوان
روح رؤسا ابوربیع بن ربیع او سخت بدیع و کار او سخت بدیع
پس باید که عاقل در هر بابی نیت خیر دارد و حد و مرتبه آن باب رعایت کند، پس اصدقا را به منزلت نفس خود داند و ایشان را در خیرات خویش شریک شمرد، و معارف و آشنایان را به منزلت دوستان دارد و جهد کند که ایشان ار از حد معرفت به درجه صداقت رساند به قدر امکان، تا سیرت خیر در نفس خود و رؤسا و اهل و عشیرت و اصدقا نگاه داشته باشد.
ماده ۱۰_ رؤسا و مسئولین ادارات موضوع ماده ۸ در شهرستان با هماهنگی فرماندار منصوب می‌شوند.