خاتمی

معنی کلمه خاتمی در لغت نامه دهخدا

خاتمی. [ ت َ ] ( اِخ ) گویندکاتب خوشنویس بوده و این شعر از او دیده شده است :
بقربانت شوم شبهای هجران در دلم مگذر
که این دریای آتش ، دوست از دشمن نمیداند.( آتشکده آذر ).
خاتمی. [ ت َ ] ( ص نسبی ) انگشترساز یا مهرساز. ( ناظم الاطباء ).
خاتمی.[ ت َ ] ( اِ ) یک نوع گلدوزی است که سابقاً در ایران معمول بوده عبارت است از مقداری قطعات و پارچه های مختلف اللون و مختلف الشکل که با استادی و مهارت نزدیک یکدیگر دوخته میشد و شباهت کاملی بشالهای کشمیر پیدا میکرد و ضمناً بخیه دوزیها را با گلدوزی ابریشمین رنگارنگ می پوشانیده اند و یک قطعه پنج ذرعی آن را بقیمت گزافی میفروختند. ( جغرافیای اقتصادی کیهان ص 285 ).

معنی کلمه خاتمی در فرهنگ عمید

نوعی گل دوزی که تکههای کوچک پارچههای رنگارنگ را در کنار هم دوخته و در میانۀ آن ها با ابریشم رنگین گل دوزی کنند.

معنی کلمه خاتمی در فرهنگ فارسی

یک نوع گلدوزی است که سابقا در ایران معمول بوده عبارت است از مقداری قطعات و پارچه های مختلف اللون و مختلف الشکل که با استادی و مهارت نزدیک یکدیگر دوخته میشد و شباهت کاملی بشالهای کشمیر پیدا میکرد و ضمنا بخیه دوزیها را با گلدوزی ابریشمین رنگارنگ می پوشانیده اند و یک قطعه پنج ذرعی آنرا بقیمت گزافی میفروختند .

جملاتی از کاربرد کلمه خاتمی

آفرینش خاتمی آمد در انگشت قضا گر جهان داند وگرنه نقش این خاتم تویی
خسروان را خاتم است آن خاتم فیروز بخت خاتمی کو در جهانداری است از جم یادگار
مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات فردای روز اعلام طرح آشتی ملی توسط محمد خاتمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، به تشریح جزئیات این طرح پرداخت. او گفت «آشتی ملی، آنچنان که آقای خاتمی هم تاکید کرده است برای این است که آینده ایران را نجات دهیم و سعی کنیم آینده ایران را به نحو بهتری بسازیم.»
خاتمی گرچه دفاع چندانی از دانشجویان نکرد[نیازمند منبع]، اما در سخنرانی خود این رویداد را نتیجه پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای دانست. پس از تظاهرات دانشجویان به سمت دفتر خامنه‌ای و همچنین گسترش اعتراضات به سایر شهرستان‌ها و سایر نقاط تهران از جمله میدان سپه و بازار تهران، در شرایطی که تهران از روز جمعه (۱۸ تیر) شاهد بی‌سابقه‌ترین درگیری بین معترضان و سپاه، بسیج و هوادارن نظام بود، ۲۴ تن از فرماندهان بلندپایه سپاه در نامه‌ای به محمد خاتمی وی را تهدید کردند که اگر در سرکوب اعتراضات قوی‌تر عمل نکند، خود دست بکار می‌شوند. در بخش‌هایی از آن نامه خطاب به خاتمی آمده‌است:
هر چند در دهان تو خاک سیه زنند چون نقش، خوش برآی بر هر خاتمی که هست
هست ای شاه دولت بی دین خاتمی کش خزف نگین باشد
در چارچوب به‌کارگیری این روش، مجلاتی مانند شلمچه و یالثارات و روزنامه‌های دیگر چون رسالت و اواخر حتی صدا و سیما به تبلیغات علنی علیه محمد خاتمی پرداختند.
این اقدام همچنین با واکنش و محکومیت سید علی خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی مواجه شد. محمد خاتمی نیز تلویحاً هواداران دولت را به «حرمت شکنی» علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی، به قصد متهم کردن مخالفان دولت و بهانه تراشی برای برخورد شدیدتر با آن‌ها متهم کرد.
در دهه شصت از افراد نزدیک به سید محمد خاتمی بود و قائم مقام فرهنگی مؤسسه کیهان و معاونت روابط بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود. در دوره سوم مجلس شورای اسلامی (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰) به نمایندگی تهران برگزیده شد. او پس از جنگ مخالف برنامه‌های اقتصادی هاشمی رفسنجانی، طرفدار بهبود روابط با غرب، اصلاحات سیاسی و اعطای آزادی‌های فردی بیشتر شد.
بینمت اما که چشمانت جادو همی کنند و بر دهانت خاتمی از عقیق ست
وی فعالیت کاری خود را از سپاه پاسداران آذربایجان شرقی آغاز کرده و بعد از آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته و در اوایل دهه شصت معاون استاندار هرمزگان و استان بوشهر بوده و سپس به سمت استانداری استان‌های هرمزگان، همدان و خوزستان انتصاب و در نهایت در دولت دوم خاتمی به سمت وزارت راه و ترابری منصوب شد.
ارتشبد خاتمی علاوه بر فعالیت نظامی در بخش‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی نیز فعال بوده و از سهامداران عمده شرکت‌های بورت، شرکت سی آر سی، سیمان شمال، سیمان فارس، بانک اعتبارات، بانک عمران و کارخانه قند کرج به‌شمار می‌رفت.
کامدندم دو پری پیکر پسر مهمان چنانک خاتمی بودی دهان هر یک از لعل و شکر
ولی در لب مرا هم خاتمی هست به دست شه دهم چون بوسمش دست
ز عشقت خاتمی گر هست جان چون سلیمان را نگین مهر غیر تو بخود نگرفت قیر دل
بهر این نقش نگین گر خاتمی پیدا کنی لافتی ا‌لا علی بنویس بر بازوی مرد
این نتایج از میان ۲۹٬۱۴۵٬۷۵۴ رأی به دست‌آمد. تعداد آرای باطله نیز ۲۴۰٫۹۶۶ رأی اعلام شد. ستاد انتخابات وزارت کشور همچنین اعلام کرد از مجموع ۶۷٫۸۳۱ رأی ماخوذه در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، سید محمد خاتمی ۵۰٫۳۴۲ رأی را به خود اختصاص داده‌است.
پس دیو سیرتی ز پی خاتمی برید انگشت نازنین سلیمان کربلا
محمود علیزاده طباطبایی وکیل محمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ممانعت از خروج سید محمد خاتمی از کشور گفت: لغو سفر روز گذشته خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است.ایلنا