جان لاک

جان لاک

معنی کلمه جان لاک در دانشنامه عمومی

جان لاک (لاست). جان لاک ( به انگلیسی: John Locke ) نام شخصیّت خیالی مجموعه تلویزیونی لاست محصول کانال ای بی سی آمریکا است. نقش این شخصیت را تری اوکوئین بازیگر برنده جایزه امی بازی کرده است. لاک اولین فردی است که به خاص بودن جزیره پی می بَرَد و به این اعتقاد پیدا می کند که آمدن آنها به جزیره دلیل خاصی داشته که این عقاید همیشه با مخالفت جک همراه می شود.
لاک در فصل اول تلاش می کند به افراد همراهش کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند چارلی را وادار به ترک اعتیاد می کند سعی در بهبود رابطهٔ مایکل و پسرش دارد و به بون کمک می کند از فکر خواهر ناتنی خود خارج شود. بون کم کم به همراه همیشگی لاک تبدیل می شود و این دو به طور اتفاقی دریچه را پیدا می کنند. همچنین نام وی با نام جان لاک فیلسوف معروف انگلستانی یکی می باشد. این شخصیت حرفهای نیمه فلسفی زیادی می زند.
لاک در زندگی گذشته خود در پرورشگاه بزرگ شده و در سنین بزرگ سالی هنگامی که پدر خود را پیدا می کند با او دوست می شود و پس از مدتی کلیه خود را به وی اهدا می کند ولی پدرش پس از آن فرار می کند و وقتی جان به دنبال او می رود و سعی دارد جلو کلاه برداری های او را بگیرد پدرش او را از طبقهٔ ۸ ساختمان به پایین می اندازد ولی نجات پیدا کرده و توانایی راه رفتن خود را از دست می دهد.
پس از سقوط هواپیما به جزیره او دوباره توانایی راه رفتن خود را باز میابد. او به خاطر متقاعد کردن برگشتن آنان که جزیره را ترک کردند جزیره را ترک می کند. وی موفق نمی شود هیچ کدام از آنان را راضی به بازگشت جزیره کند و سرانجام بن او را می کشد. به هر حال جنازه او در تابوت به جزیره برگردانده می شود و دود سیاه خود را به شکل جان درمی آورد.
لاک خلبان است. در اولین پرواز خود پدرش را که از هواپیما هراس دارد سوار هواپیما می کند و به پدرش می گوید که به او اعتماد کند. اما هواپیما او سقوط می کند و لاک توانایی راه رفتن را از دست می دهد و پدرش نیز صدمه میبند. اما لاک در ادامه با جک آشنا می شود و جک با عمل جراحی به لاک کمک می کند که دوباره راه برود.

معنی کلمه جان لاک در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جان لاک از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان بود. لاک از مهم ترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه گرایی است.
جان لاک (John Locke)، پدر فلسفه تجربه گرایی جدید و پدر دموکراسی در دنیای مدرن، در سال ۱۶۳۲ در دورینگتن نزدیک بریستول در انگلستان زاده شد. لاک تا سال ۱۶۴۶ در خانه آموزش دید و سپس به مدرسه وست مینستر رفت و تا سال ۱۶۵۲ آنجا ماند. در آن سال وارد دانشکده کرایست جرج در دانشگاه آکسفورد شد. پس از آنکه دانشنامه های لیسانس و فوق لیسانس را به هنگام مقرر گرفت، در ضمن ادامه تحصیل در دانشکده کراست چرچ به تدریس پرداخت. سال بعد مقام مدرس زبان یونانی و سپس به تدریس ادبیات و فلسفه اخلاق گماشته شد.
کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ترجمه امیر جلال الدین میذ اعلم، انتشارات علمی فرهنگی و سروش، ۱۳۸۲، جلد پنجم، ص۸۱.
از آثا جان لاک می توان اشاره کرد:
← تحقیق درباره فهم بشری
جان لاک با مشاهده برخی ناکامی های دکارت در تبیین هستی و مواجهه با دشواری های فراوان، مکتب فلسفی دیگری را بنیان گذارد که هر چند متاثر از دکارت است، اما در مجموع در برابر فلسفه دکارت محسوب می شود. فلسفه لاک فلسفه ای است که برخلاف فلسفه دکارت اصالت را به تجربه می دهد و هر گونه مفهوم فطری و اصل عقلی پیشینی در ذهن را مردود می شمارد.
شیخ شعاعی، بررسی مسئله علیت در آراء جان لاک، خردنامه صدرا، تابستان ۱۳۷۷، ش۱۲، ص۸۹.
...

جملاتی از کاربرد کلمه جان لاک

در سال ۱۶۸۰، کالستون به عضویت شرکت رویال آفریقا، که انحصار تجارتِ طلا، نقره، عاج و برده را (از سال ۱۶۶۲ در سواحل غربی آفریقا) را داشت درآمد. کالستون به سرعت به هیئت مدیره شرکت رسید و از سال ۱۶۸۹ تا ۱۶۹۰ معاون فرماندار و بالاترین مقام اجرایی شرکت بود. همکاری وی با این شرکت در سال ۱۶۹۲ به پایان رسید. این شرکت توسط پادشاه چارلز دوم و برادرش جیمز، دوک یورک به همراه بازرگانانی از لندن تأسیس شده بود و سرمایه گذاران قابل توجهی همچون جان لاک داشت.
دکارت و جان لاک قبل از لایب نیتس چیزی از ادراک نامتمایز و مبهم گفته بودند، اما آن را در نسبت با درجهٔ وجود مدرِک و به عنوان ادراک بدون آگاهی و وقوف تلقی نکرده بودند.
روز بعد، بسیاری از نجات‌یافتگان مضطرب اند. از جمله سالیوان (اسکات پولین) که توسّط جک شپرد (متیو فاکس)، جان لاک (تری اوکوئین) و همراه شکار جدید جان لاک، اتان رام (ویلیام میپاتر)، دارای کهیر تشخیص داده‌شده، تعدادی چمدان تازه‌پیداشده را به هارلی می‌دهد؛ هارلی آن را نگاه انداخته و چند چوب گلف پیدا می‌کند. او یک زمین گلف ایجاد می‌کند تا روحیهٔ بازماندگان را افزایش دهد. جک، چارلی و مایکل تصمیم می‌گیرند به او بپیوندند و در مجموع بیست نفر از جمله کیت و سویر برای شرکت در بازی می‌آیند.
در سال ۱۶۶۶ میلادی، لرد آنتونی اشلی کوپر (کنت شفتزبری اول) دچار بیماری عفونت کبد شد و جان لاک که برای معالجه ی او به آکسفورد آمده بود را ملاقات، و این ملاقات منجر به دوستی این دو شد. کوپر که تحت تأثیر توانایی‌های لاک قرار گرفته بود او را متقاعد ساخت که به جمع اطرافیان او بپیوندد.
مفهوم حق مسلم در فقه و قانون اولیه اسلامی یافت شد که حکمران را از: «حق دور کردن افراد خود از حقوقی که در فرد به عنوان یک انسان ذاتی است»، منع کرد. حاکمان اسلامی نمی‌توانستند حقوق خاصی را بر این اساس که «آنها به دلیل این واقعیت تبدیل به حقوق شده‌اند که توسط یک قانون و از یک منبع که هیچ حاکمی نمی‌تواند مورد سؤال یا تغییر قرار دهد، اعطا شده‌اند» از افراد خود بگیرند. شواهدی وجود دارد که قاعده بندی جان لاک از حقوق مسلم و حکومت مشروط، که در قرون پیش تر در قانون اسلامی حضور داشتند، همچنین ممکن است متأثر از قوانین اسلامی (از طریق حضور وی در سخنرانی‌های ارائه شده توسط ادوارد پوکوک، استاد مطالعات اسلامی) باشد.
نوشته‌های جان لاک قبل و بعد از انقلاب ۱۶۸۸ انگلستان (انقلاب شکوهمند) خصوصاً رساله‌ای درباره‌ی رواداری (۱۶۶۷)، دو رساله درباره حکومت (۱۶۸۹) و جستاری در فهم بشری (۱۶۹۰) تأثیر زیادی هم بر لیبرترینیسم و هم بر جهان مدرن داشت. در نوشتهٔ ۱۶۸۹ او مبنای نظریهٔ سیاسی لیبرال را تبیین می‌کند: حقوق مردم پیش از حکومت وجود داشته‌است، هدف حکومت حفاظت از حقوق فردی و مالکیتی است، مردم می‌توانند حکومت‌هایی را که این نقش خود را ایفا نمی‌کنند منحل کنند و این که نظام نمایندگی بهترین نوع حکومت برای محافظت از این حقوق است.
در دوره روشنگری، اندیشه‌های جدید پیرامون انسان دربارهٔ تعریف واقعیت و روشی بود که جریان داشت، به همراه کشف دیگر جوامع و مناطق در قاره آمریکا و تغییری که برای جوامع سیاسی مورد نیاز بود (به ویژه در پرتو جنگ‌های داخلی انگلستان و انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسوی) منجر به مطرح شدن سوال‌هایی جدید توسط متفکرانی چون ژان ژاک روسو، مونتسکیو و جان لاک شد.
ایالت ماساچوست در سال ۱۷۸۰ یعنی هفت سال پیش از پذیرفته شدن در ایالات متحده آمریکا، قانون اساسی خود را تهیه کرد. قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۸۸ تهیه شد و رسمیت یافت. این قانون برای اداره نظام چند-ایالتی خود از نظام سیاسی اتحاد پادشاهی‌ها در بریتانیای کبیر الهام گرفته بود. علاوه بر آن، عقاید پلیبیوس فیلسوف یونانی، جان لاک فیلسوف تجربه‌گرای بریتانیایی، و شارل دو مونتسکیو متفکر فرانسوی، تأثیر زیادی بر قانون اساسی ایالات متحده آمریکا داشته‌اند.