تامپون

معنی کلمه تامپون در لغت نامه دهخدا

تامپون. [ پُن ْ ] ( فرانسوی ، اِ ) مأخوذ از تانپون فرانسه که در فارسی امروز در امور پزشکی متداول شده است و اصل آن گرفتن رخنه ای با چوب و سنگ و آهن و جز اینها است ولی در اصطلاح پزشکی بند آوردن خون و گرفتن رخنه ای با فشار دادن پنبه استریلیزه بر روی زخم است.

معنی کلمه تامپون در فرهنگ عمید

تکۀ کوچکی از پارچه، پنبه، یا اسفنج که برای جلوگیری از خون ریزی، یا جذب ترشحات، داخل حفره های بدن فرو می کنند.

معنی کلمه تامپون در فرهنگ فارسی

ماخوذ از تانپون فرانسه که در فارسی امروز در امور پزشکی متداول شده است و اصل آن گرفتن رخنه با چوب و سنگ و آهن و جز اینها است ولی در اصطلاح پزشکی بند آوردن خون و گرفتن رخنه با فشار دادن پنبه استریلیزه بر روی زخم است ٠

معنی کلمه تامپون در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:باغ جهان نما

جملاتی از کاربرد کلمه تامپون

ابعاد و شکل واژن انسان از اهمیت زیادی در پزشکی و جراحی برخوردارند. شماری از مطالعات هستند که در مورد ابعاد و اندازه آن انجام شده‌اند. واژن زن یک اندام بسیار الاستیک (کشسان) است. به اندازه‌ای کوچک است که تامپون را در جای خود نگه دارد، اما می‌تواند به اندازه‌ای بزرگ شود که فرزند را از آن بگذراند. این به این دلیل است که دیواره‌های واژن شبیه دیواره‌های معده هستند، آن‌ها روگا (چین‌وچروک‌های کشسان دیواره‌ها) دارند، به این معنی که در صورت عدم استفاده به هم جمع می‌شوند و در صورت لزوم گسترده و بسط داده می‌شوند. آن به یک اندازه خاص باقی نمی‌ماند، تغییر می‌کند تا هر چیزی را که در آن زمان در حال رخ دادن است تطبیق و در خود جا دهد.