ائوسن

معنی کلمه ائوسن در فرهنگ عمید

دورۀ اول از دوران سوم زمین شناسی که مدت آن را در حدود ۲۰ میلیون سال دانسته اند.

جملاتی از کاربرد کلمه ائوسن

آق لاره یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر ابهر استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس توف ، آندزیت است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های کالکوسیت یافت می‌شوند.
سنگ تزئینی غرب شیرین سو یک اندیس مصالح ساختمانی است که در حوالی شهر ابهر استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، سنگ تزئینی است.سنگ میزبان این اندیس روانه های داسیتی تراکیتی و تراکی آندزیتی سازندکرج است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد.
آنومالی شرق قارزی یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سبزوار استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس برش ولکانیکی سیلیسی شده، آندزیت، توف اسیدی و گدازه‌های اسیدی است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های طلا و نقره یافت می‌شوند.
تیرکوه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر انار استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس گدازه آندزیتی است و دیرینگی آن به دوران پالئوژن_ ائوسن می‌رسد.
اورس مرغی یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سردونیه استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس آندزیت، آگلومرا است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد.
سرا (سارا) یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر شهر بابک استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس توده نفوذی گرانودیوریتی دگرسان شده در سنگ‌های آتشفشانی است و دیرینگی آن به دوران ائوو پس از ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های طلا و مس یافت می‌شوند.
خاک صنعتی کور چشمه یک اندیس غیرفلزی است که در استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس توف سبز است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های ایلیت - ژیپس یافت می‌شوند.
ده سیاهان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر پاریز استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس بازالت،آندزیت،ماسه سنگ،آذرآواری است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد.
رود چشمه دزدی یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر نرماشیر استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آمفیبولیت شیست ، مرمر و گرانودیوریت است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های پیریت یافت می‌شوند.
سنگ تزئینی نیارک یک اندیس مصالح ساختمانی است که در استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، سنگ تزئینی است.سنگ میزبان این اندیس داسیت است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد.