بادله

معنی کلمه بادله در لغت نامه دهخدا

( بادلة ) بادلة. [ دِ ل َ ] ( ع اِ ) گوشت میان بغل وآن ِ پستان. ج ، بادل. ( مهذب الاسماء ). گوشت پاره ای است مابین بغل و بن پستان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). رجوع به بادل شود. ( ناظم الاطباء ). || گوشت درون ران. ( از تاج العروس ). و رجوع به بَأدِلة شود.
بأدلة. [ب َءْ دَ ل َ ] ( ع اِ ) رفتاری است شتاب. ( منتهی الارب ). || گوشت میان بغل و بن پستان. گوشت پستان. ج ، بآدِل. ( منتهی الارب ). و رجوع به بأزلة شود.
بادله. [ دِ ل َ / ل ِ ] ( از هندی ، اِ ) لفظ هندی است بمعنی تار نقره که با طلا اندوده پهن سازند و جامه ها بدان بافند و پوشنده این قسم جامه را بادله پوش خوانند. سیدحسین خالص گوید :
برخورد چنان گرم که آتش بدلم زد
چون شعله سراپا ز طلا بادله پوشی.( آنندراج ).قسمی از پارچه زری. اثر شیرازی گوید :
سبز من شمع برافروخته آید بنظر
چیره بادله هرگاه گذارد بر سر.
لفظ مذکور هندی است چه پارچه مذکور را در زمان صفویه از هند به ایران میبردند و بهمان اسم در ایران مشهور بوده و در اشعار آمده است. ( فرهنگ نظام ). || قسمی یراق کم عرض به پهنای دو قیطان که بحاشیه جامه زنان دوختندی زینت را.
بادله. [ دِ ل َ ] ( اِخ ) نهریست به مازندران نزدیک شاطرگنبد و محله لالم و فولادمحله. ( سفرنامه مازندران و استرآباد رابینو چ 1342 هَ. ق. ص 58 و 123 و 162 ). رجوع به باوَل شود.

معنی کلمه بادله در فرهنگ عمید

۱. نوعی پارچۀ زربفت.
۲. رشته های طلا و نقره که با آن جامه را زردوزی کنند.

معنی کلمه بادله در فرهنگ فارسی

رفتاریست شتاب

جملاتی از کاربرد کلمه بادله

و هم ازین جنس خیالات فاسد و موهومات و مشبهات انگیزند و از انگیخته دیگران قبول کنند. زیراک موافق هوای نفس است و نفس خود در اصل جبلت کافر است که «ان النفس لاماره بالسو». چون این شبهات بادله و براهین معقول نمای بشنود بجان و دل در آویزد «وافق شن طبقه». چندانک در نفس اقرار بدین کفرها پدید میآید انکار دردین و شرع زیادت میشود. پس اقرار بر کفر و انکار بر دین نفس را دو قدم است که بغایت نهایت اسفل سالفین دوزخ بدان توان رسید که «خطوتان و قد وصلت».
قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۱نفر (۱۱۸خانوار) بوده‌است. مردم انجیل بادله از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد. مردم انجیل بادله به زبان طبری (مازندرانی) و گویش ساروی سخن میگویند.
امیرمحمد محکم‌ کار بادله معروف به امیرمحمد محکم کار (زادهٔ ۲۹ آذر ۱۳۸۰ در ساری) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست وینگر چپ برای استقلال خوزستان بازی میکند.