با پایان

معنی کلمه با پایان در لغت نامه دهخدا

باپایان. ( اِ ) شتران. || ( ص مرکب ) کوتاه و قصیر. محدود. دارای انتها. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه با پایان در فرهنگ فارسی

( صفت ) کوتاه قصیر محدود دارای انتها مقابل بی پایان .

جملاتی از کاربرد کلمه با پایان

او بعد از کنار رفتن از سپاه چند سالی رابط فرهنگی سفارت ایران در ترکیه بود و همچنین او با اعضای نهاد اطلاعات نخست‌وزیری مانند سعید حجاریان که از بنیان‌گذاران اصلی وزارت اطلاعات بودند ارتباط داشت که گاهی باعث شده بعضی وی را از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بدانند.[نیازمند منبع] هر چند خود او هرگونه حضور و ارتباط با وزارت اطلاعات را تکذیب می‌کند. گنجی با پایان جنگ و پس از ورود به دانشگاه، از اوایل دههٔ هفتاد به حلقهٔ کیان پیوست. حلقه‌ای که پس از جدا شدن خاتمی و شمس الواعظین و اعضای چپ مذهبی از روزنامه کیهان، به نشریه کیان روی آوردند. این نشریه ارگان روشنفکری دینی و نیز ارگان عبدالکریم سروش خوانده می‌شد.
فرود آوردن انسان روی مریخ، ساختن شاتل فضایی و ساخت یک ایستگاه فضایی بزرگ، برخی از رهنمودهای اساسی ناسا هستند. رهنمودهای اساسی معمولاً با مداخله‌های سیاسی، بودجه، علمی و علاقهٔ عمومی روبه‌رو بوده‌اند که به تلاش‌های متفاوتی انجامیده است. این کارها اغلب به‌طور گسترده تحت‌تأثیر رویدادهای فنی، مالی و بین‌المللی بوده‌اند. برای مثال، در دهه ۱۹۸۰ فشار زیادی برای ساخت ایستگاه فضایی رهایی وجود داشت؛ اما با پایان جنگ سرد، روسیه، آمریکا و دیگر همراهان بین‌المللی گرد هم آمده و ایستگاه فضایی بین‌المللی را ساختند.
طیّ جنگ جهانی دوم و بلافاصله پس از آن فعّالیّت فرقه‌های محموله‌پرست در منطقهٔ اقیانوس آرام افزایشی چشم‌گیر داشت، چرا که اهالی این مناطق شاهد از راه رسیدن مقادیر زیادی محموله به وسیلهٔ ارتشیان ژاپنی و آمریکایی بودند. با پایان جنگ، پایگاه‌های نظامی تعطیل و جریان کالا و مواد متوقّف شد.
در طول سال‌های جنگ او تا درجه سرگردی ارتقا پیدا و سپس توسط نیروهای آلمانی به اسارت گرفته شد. با پایان جنگ و تأسیس لهستان، سیلینگ در سال ۱۹۱۹ به نیروی زمینی لهستان پیوست و در جنگ لهستان-شوروی فرماندهی هنگ ۴۴ پیاده‌نظام را به عهده داشت. در سال ۱۹۲۲ او درجه سرهنگی را دریافت کرد و سپس به خواست خود بازنشست گشت.
به گفته الکساندر استیل، فرانسه سنت دیرینه ای در کتاب‌هایی دارد که از اوایل قرن هجدهم شروع شده‌است که افول یا مرگ آن را اعلام می‌کند.انحطاط به عنوان یک «صنعت در حال رشد» توصیف شده‌است که نویسندگان مشهوری مانند میشل انفره در حال نوشتن کتاب‌ها و مقالاتی هستند که به بررسی شکست‌های فرانسه و غرب می‌پردازند. زوال عقل فرانسه مربوط است به ضد روشنگری از اوایل قرن۱۹، و همچنین به اواخر۱۹۷۰ با پایان سه دهه پس از جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی است. در دوران مدرن، این پدیده سرعت گرفته‌است و طیف سیاسی را با انواع مختلفی از «نزول» در حال ظهور، از مرتجعین کاتولیک گرفته تا متفکران غیرمذهبی که هویت ملی و فساد سیاسی را زیر سؤال می‌برند، افزایش داده‌است.
منوچهری فوتبال حرفه‌ایش را در باشگاه سایپا آغاز کرد. او پس از شش فصل بازی در باشگاه سایپا، به تیم استقلال تهران پیوست. وی بعد از یک نیم فصل حضور ناموفق در استقلال از این تیم جدا و به نفت پیوست. در سال ۱۳۹۲ و با پایان لیگ دوازدهم که برای منوچهری در دو باشگاه دو نیم‌فصل متفاوت ساخته بود، این بازیکن به راه‌آهن پیوست. امین منوچهری که در تیم پایین جدولی راه‌آهن خوش درخشیده بود با پایان نیم‌فصل لیگ پانزدهم قرارداد خود را با این باشگاه فسخ و به باشگاه سپاهان پیوست. وی در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
با حملهٔ ساسانیان، آناستاسیوس دژهایی را برای محافظت از مرزهای شرقی خود بنا نمود اما در ۵۰۵ بین دو طرف صلح برقرار شد و آناستاسیوس با پایان یافتن جنگ آناستازی پذیرفت تا غرامتی را به شهنشه ایران بپردازد.
استون ویلا به عنوان موفق‌ترین باشگاه انگلیسی دوران ویکتوریا ظاهر شد و در سال ۱۹۰۱ با پایان یافتن سلطنت ملکه ویکتوریا، پنج عنوان قهرمانی لیگ و سه جام حذفی را توانستند به دست آوردند.
دی ماریا با پایان قراردادش در یوونتوس راهی بنفیکا شد تا بعد از ۱۳ سال دوباره به تیم دوران جوانی‌اش برگردد. بنفیکا در اولین بازی رسمی‌اش پس از بازگشت به بنفیکا در فینال سوپرجام پرتغال گلزنی کرد و در پیروزی ۲–۰ این تیم مقابل پورتو تأثیر گذار بود.
حکومت صفوی و در راس آنان شاه عباس تمایلی به تبعید ملاصدرا از اصفهان نداشتند و شاه عباس صفوی به اجبار علمای اصفهان به این کار تن داد. از این رو، الله‌وردی خان گرجی حاکم فارس، بر آن شد که برای این دانشمند در شیراز مدرسه‌ای ساخته و از او برای تدریس در این مدرسه دعوت کند. با پایان یافتن ساخت و ساز بخش مهمی از این مدرسه که بعدها به مدرسه خان نامی شد، الله‌وردی خان چشم از جهان بست و به دیار باقی شتافت. پس از او فرزند وی امام قلی خان که از دوستان دوران جوانی ملاصدرا بود پس از پدرش به حکومت فارس رسیده بود، پس از فتح هرمز و بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس، و در پی پیروزی حکم رفع تبعید ملاصدرا را از شاه عباس گرفته و ملاصدرا را به شیراز دعوت کرد.
ای دل امّید از وصال یار برنتوان گرفت بو که شب‌های دراز هجر با پایان رسد