با نام

معنی کلمه با نام در لغت نامه دهخدا

بانام. ( ص مرکب ) ( از: با+ نام ) نامدار. مشهور. ( ناظم الاطباء ). شناخته. سرشناس. مقابل بی نام و گمنام. نبیه. نامور. معروف :
به گودرز گفت آن زمان پهلوان
که ای گرد بانام روشن روان.فردوسی.سرسندیان بود بنداوه نام
سواری سرافراز وبانام و کام.فردوسی.چون رکاب عالی به سعادت به بلخ رسد تدبیر گسیل کردن رسولی با نام از بهر عقد و عهد را کرده شود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 70 ). اثر بزرگ این خاندان بانام مدروس گشتی. ( تاریخ بیهقی ). یا فرزندی محتشم از فرزندان خویش فرستیم یا سالاری بانام. ( تاریخ بیهقی ). و آثارهای خوش وی را ( سوری را ) به طوس هست ، از آن جمله آنکه مشهدعلی بن موسی الرضا علیه السلام که بوبکر شهمرد کدخدای فائق الخادم خاصه آبادان کرده بود صوری در آن زیادتهای بسیار فرموده بود... و به رباط فراوه و نسا نیز چیزهای با نام فرمود و بر جای است. ( تاریخ بیهقی چ فیاض صص 513 - 532 ).
- کار بانام یا شغل بانام یا روز بانام ؛ مهم. بزرگ. شاخص مشهور. پرآوازه : در روزگار مبارک این پادشاه لشکرها کشید و کارهای بانام کرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 382 ). وهر چند می براندیشم ولایتهای بانام بود در پیش ما. ( ایضاً ص 73 ). وی را به بغداد فرستاد به رسولی و به شغلی سخت تمام و بانام. ( ایضاً ص 105 ). ولاة قصدار و مکران و دیگران بسیار چیز آوردند و روزی بانام بگذشت. ( ایضاً ص 275 ). همه اعیان به مسجد آدینه حاضر آمدند وبسیار دینار و درم نثار کردند و کاری با نام رفت. ( تاریخ بیهقی ). زیاده از پنجاه هزار درم زر و سیم و جامه یافتیم و روزی گذشت بانام. ( تاریخ بیهقی ).

معنی کلمه با نام در فرهنگ فارسی

نامدار

جملاتی از کاربرد کلمه با نام

موسیقی متن این مجموعه با نام آیدل قسمت یک شامل ترانه‌های ساخته‌شده توسط د ویکند و مایک دین خواهد بود. «فانتزی دوبرابر» (با همکاری فیوچر) به عنوان تک‌آهنگ آغازین این موسیقی متن در ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد.
پدر شرع و نسب هر دو ز زادش با نام اینت نامی پسری و اینت گرامی پدری
که او هوشمندان با نام و ننگ ره صلح جوئیم یا راه جنگ
نکته دیگر شنو ازین عجبتر: در شکل باء بسم اللَّه اشارتیست و اندر آن اشارت بشارتیست. نقش با حقیر و صغیر بود چون با نام حقّ پیوسته شد علوّ گرفت و خلعت دنوّ یافت. از روی اشارت میگوید ای بنده مؤمن حرفی که بنام ما پیوسته شد قدر و جمال یافت و خطر و کمال گرفت تا بدانی که هر که بما پیوست از قطیعت مارست، و هر که دل در غیر ما بست در نهاد خود بشکست.
لیکن چو همی می‌نگرم از همه کس با نام تو پیوست جمال همه کس
عقل گفتا با حسین بگذر ز جنگ جهل گفتا چون کنی با نام و ننگ
وگر شهاب نه با نام او رود ز فلک میان راه به دم بفسراند اهرمنش
الأدوار فی الموسیقی که با نام کوتاه‌شدهٔ الأدوار نیز شناخته می‌شود، رساله‌ای است در مورد موسیقی، نوشتهٔ صفی‌الدین ارموی موسیقی‌دان برجستهٔ قرن هفتم هجری. در این رساله، ارموی تئوری موسیقی را با استفاده از نظریهٔ ادوار شرح داده‌است. وی همچنین نحوهٔ کوک‌کردن سازهایی مثل عود را توضیح داده‌است. بعد از آثار ابن سینا و ابن زیله، این رساله را «قدیمی‌ترین کتاب موجود دربارهٔ نظریهٔ علمی موسیقی ایرانی» دانسته‌اند.
من بی نام و بی نانرا ، چو بگزیدم جناب تو چنان کز جود فضل تو سزد با نام و نان کردی
آشوت آصلانیان (به ارمنی: Աշոտ Ասլանեան) با نام ادبی آشوت آصلان (ارمنی: Աշոտ Ասլան) شاعر ارمنی‌تبار اهل ایران بود.
این شهر نام‌های قدیمی تری هم دارد که با نام کنونی آن، هیچ‌گونه پیوندی ندارد. مانند: گابیان، گابیه، جی، گبی، گی، گابا.
نویسنده برایان مایکل بندیس جسیکا درو را به گروه انتقام جویان جدید اضافه کرده‌است. در سال ۲۰۰۹، یک سری محدود کامیک با نام او منتشر شده‌است.
در آن حد «کرن رای» ای بود با نام به قدرت کامکار اندر همه کام
اگر با نام حق نامت نگویند که را باشد مسلمانی مسلم
شاعران ترک، چنان علاقه‌ای به نظامی و آثار او، به ویژه مثنوی‌های خمسه دارند، که تاریخ مثنوی‌سرایی در ادبیات ترکی را با نام نظامی پیوند زده‌اند. بیشتر مثنوی‌های صد سال اخیر ترکی، به پیروی یا در استقبال و ترجمه و تفسیر خمسهٔ نظامی سروده شده‌اند.
از سابقهٔ ربط که با نام تو دارد قسمت همه جا فتح بود لام قسم را