سرانجام در روز ۲۴ تیر ۱۳۵۴ (۱۵ ژوئیه ۱۹۷۵)، فضاپیمای سایوز-۱۹ با فرماندهی الکسی لئونوف و خلبانی والری کوباسوف به فضا پرتاب شد. به فاصله هفت ساعت و نیم، فضاپیمای آپولو ۱۸ نیز به فضا پرتاب شد. این فضاپیماها دو روز بعد در مدار زمین به هم ملحق و متصل شدند، و سه ساعت پس از اتصال، با بازشدن دریچه ارتباطی بین آنها، فضانوردان آمریکایی با کیهاننوردان روسی دست دادند و به عنوان میهمان به فضاپیمای سایوز وارد شدند.
در ۱۱ اوت ۱۹۶۲، براون با سیلویا ترستون، عشق ایام دانشجویی خود از دانشگاه هاوارد، در شهر کینگ ویلیام، ویرجینیا ازدواج کرد. آنها دو دختر و سه نوه دارند. براون که ستوان ارتش بود و به هوانوردی علاقه داشت، سعی کرد به مدرسهٔ پرواز با هلیکوپتر برود، اما در معاینههای چشمپزشکی مخصوص خلبانی رد شد. سالها بعد، براون مجوز خلبانی خصوصی برای هواپیماهای بال ثابت غیرنظامی را دریافت کرد، اما پس از آنکه در پروازهایش وقفههای طولانی ایجاد شد، از مهارتهایش کاسته شد و دست از پرواز کشید. براون به گلف و عکاسی علاقه دارد و همچنین مجموعهدار آثار هنری آفریقایی-آمریکایی است. اقامتگاه اصلی او در حومهٔ بالتیمور است و خانههایی نیز در فلوریدا و مین دارد.
پس از آن و در طول سالهای مدرسه، آلکسی عشق به هنر را با نقاشی، و آرزوی خلبانی را با دیدن فیلمهای هوانوردی و ساختن ماکت مدلهای مختلف هواپیما در درون خود زنده نگه میداشت.
در سال ۱۹۷۴ در حالی که متأهّل و دارای ۵ فرزند بود، شروع به آموزش خلبانی در باشگاه سلطنتی حمل و نقل هوایی کرد. او در پایگاه دوشانتپه به دانش آموزانی که مایل به یادگیری رشتهٔ خلبانی بودند درس میداد.
اوکسانچنکو در ۲۶ آوریل ۱۹۶۸ در روستای مالومیخایولیفکا در استان دنیپرو به دنیا آمد و قبل از شروع آموزش هوانوردی نظامی تا ۱۹۸۵ در دبیرستان روستای خود تحصیل کرد. اوکسانچنکو فارغالتحصیل دانشکده خلبانی عالی نظامی از خارکوف است.
به خلبانی سرگرد علی عابدی و کابین عقب خلبان آمریکائی (پرواز دو فروندی تامکت برای تمرین درگیری هوایی) در یک پرواز آموزشی، بهدلیل استال موتور، به زمینخورد و هر دو خلبان جان خود را از دست دادند.
اما مهمترین موفقیت سام-۳ پیچورا را بدون تردید باید شکار یک هواپیمای پنهانکار آمریکایی اف-۱۱۷ نایتهاوک در سال ۱۹۹۹ دانست. این واقعه در جنگ کوزوو و به دست سرهنگ زلاتان دانی انجام شد و تنها موردی است که یک هواپیمای پنهانکار با آتش دشمن سرنگون شدهاست. موفقیت سام-۳ ارتش یوگسلاوی در این جنگ به این شکار خلاصه نمیشد. ارتش یوگسلاوی همچنین یک اف-۱۶ ناتو به خلبانی سرهنگ دیوید گلدفین فرمانده اسکادران ۵۵۵ را نیز سرنگون کرد؛ البته سرهنگ دیوید گلدفین برای نجات جان خود به ناچار اجکت کرد و جان سالم به در برد.
احمدخان نخجوان در سال ۱۲۷۲ خورشیدی در تبریز پا به جهان گذاشت. وی پسر مهاجری از ایرانیان ساکن نخجوان قفقاز بود. پدر و پدربزرگش از سرداران قزاقخانه بودند. وی تحصیلات خود را در ایران و فرانسه به انجام رسانید و به سال ۱۲۸۹ داخل مدرسهٔ قزاقخانه شد و به سال ۱۲۹۴ از آن مدرسه فارغالتحصیل شد و به بریگاد قزاق پیوست. در کودتا همکاری همهجانبه داشت و درجهٔ سرهنگ تمامی گرفت. پس از تشکیل قشون متحدالشکل در تیپ پیادهٔ اول رئیس ستاد تیپ بود. در سال ۱۳۰۲ به دستور وزیر جنگ وقت (سردار سپه) به جهت کسب علوم نظامی جدید عازم اروپا گردید و توانست رستهٔ خلبانی را در دانشکدهٔ ایستر فرانسه به اتمام برساند.
وی در اسفند ۱۳۵۰ پس از گذراندن دورههای مقدماتی در تهران، برای ادامهٔ مراحل آموزش به ایالات متحده اعزام شده و در اردیبهشت ۱۳۵۲ به ایران بازگشت. ابوطالبی در پایگاه هوایی رئیسدر ایالت تگزاس با کسب رتبهٔ نخست (شاگرد اول در میان تمامی دانشجویان خلبانی درحال تحصیل در آمریکا) دوره آموزشی را به پایان رساند.
وی در سال ۱۲۹۵ وارد مدرسه افسری قزاقخانه شد و پس از دریافت درجه افسری در سال ۱۲۹۸ فعالیت رسمی در ارتش شاهنشاهی ایران را آغاز نمود. وی در سال ۱۳۰۱ به اروپا اعزام شد و پس از دریافت مدرک خلبانی، از مدرسه نظامی سن-سیر فرانسه، در سال ۱۳۰۵ با درجه سرگردی، به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران پیوست.