تاثر

معنی کلمه تاثر در لغت نامه دهخدا

تأثر. [ ت َ ءَث ْ ث ُ ] ( ع مص ) بر اثر رفتن. ( منتهی الارب ). پس چیزی رفتن. ( آنندراج ). || پذیرفتن اثر چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). قبول اثر کردن. ( ناظم الاطباء ). نشان ماندن در چیزی. ( آنندراج ). رجوع به تأثیر شود.

معنی کلمه تاثر در فرهنگ معین

( تأثر ) (تَ أَ ثُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - اندوهگین شدن . ۲ - اثر پذیرفتن .

معنی کلمه تاثر در فرهنگ عمید

۱. اثر پذیرفتن، قبول اثر کردن.
۲. اندوهگین شدن.

معنی کلمه تاثر در فرهنگ فارسی

اثرپذیرفتن، قبول اثرکردن، اندوهگین شدن
۱- ( مصدر ) اندوهگین شدن . ۲- بر اثر رفتن پس چیزی رفتن . ۳- نشان پذیرفتن قبول اثر کردن . ۴- ( اسم ) اندوهگینی . ۵- ( اسم ) اندوه . جمع : تاثرات .

معنی کلمه تاثر در دانشنامه آزاد فارسی

تأثّر (pathos)
در روان شناسی، برانگیخته شدن احساساتی چون ترحم، غمگینی، یا هم دردی عمیق در هر شخص، نسبت به انسان یا حیوان.

جملاتی از کاربرد کلمه تاثر

پایهٔ ایوان قدرش از مکان تا لا مکان عرصهٔ میدان جاهش از ثریّا تاثرا
چنان حلاوت لعل تو می ستودم دوش که نیش را متاثر ز نوش می کردم
زهیچ چیز نترسد که جسم کوفته اش نمی شود متاثر ز تیر و تیغ.....
بازوی فلاویر را گرفت. با چنان حالتی از تسلیم که متاثرش کرد…»
ز روی کثرت باطن که ممکنش لقب است بود همیشه قبول و تاثرش حاصل
وی در زندگی شیوهٔ درویشی پیش‌گرفته و ژنده‌پوش بود. او همچنین شعرهایی در انتقاد از شیوهٔ فرمانروایی عباسیان داشت و دفاع از تنگ‌دستان که سرانجام سبب شد تا هارون وی را به زندان بیفکند. ولی پایداری او و شعرهایی که پس از آن بر دیوار زندان نوشت هارون‌اارشید را متاثر ساخت و فرمان آزادی و نواختن او را داد.
در او راه تاثر جمله سد است بهر امری ز هر چیزی اشد است
به نوشته کتاب عملیات نفوذ «روز دادگاه، این خلبان دلیر اظهار می‌دارد که من را اگر هم می‌خواهید اعدام کنید به جبهه ببرید و به عنوان یک سپر انسانی استفاده کنید یا مرا از هواپیما به همراه بمب بر سر عراقی‌ها بیاندازید! قاضی دادگاه از این اظهارات متاثر می‌شود و پرونده وی را به نزد روح‌الله خمینی می‌برد و وی حکم به عفو او می‌دهد.»
ادبیات چینی هزاران سال دوام آورده. نمونه های اولیه را می توان در سوابق اسناد دولتی ردیابی کرد. ادبیات چینی همیشه با سیاست مرتبط بوده است. ادبیات چینی به طور گسترده حاوی نظرات و عقاید سیاسی است، درست مانند جمله معروف کائو پی در دوران سه پادشاهی: "مقالات دلیل بزرگ اداره یک کشور و یک رویداد جاودانه هستند." مردم چین عموماً بر این باورند که ادبیات دارای نیروی قدرتمندی است که در توسعه کشور تأثیرگذار است. در تاریخ چین افرادی که با نوشته های اخلاقی خود به مقام رسمی رسیدند کم نیست؛ کسانی که به سیاست مشغول بودند تعداد زیادی آثار ادبی نیز نوشتند. ادبیات چینی متاثر از مفهوم وحدت طبیعت و انسان است و سنت «نوشتن برای انتقال تائو» دارد. بسیاری از آثار ادبیات چینی زندگی واقعی را مضمون خود می دانند.
و گفت: خدای را بر روی زمین بندهٔ است که در دل او نوری گشاده است از یگانگی خویش که اگر هر چه از عرش تاثری هست گذر در آن نور کند بسوزد چنانکه پر گنجشگی که باتش فرو داری دانشمندی گفت: چیزی پرسیدم گفت: این زمان نتوانی دانست تا بدان مقام رسی که بروزی هفتاد بار بمیری و به شبی هفتاد بار و کارش چهل سال چنین زندگانی بود.
هم نمازی بودم وهم حق پرست تاثریدی این چنینم درشکست
از او پرسیدند که زهد چیست گفت: بر لب دریاه غیب ایستاده بودم بیلی در دست یک بیل فرو بردم از عرش تاثری بدان یک بیل برآوردم چنانکه دوم بیل را هیچ نمانده بود و این کمترین درجهٔ زهدست یعنی هرچه صورت بود در قدم اول از پیشم برخاست.
قوانین کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اثر اقتباسی ارائه می‌کنند. در قانون حق تکثیر ایالات متحده، اثر اقتباسی به اثری گفته می‌شود که بر اساس یک اثر قبلی دیگر (اعم از ترجمه، موسیقی، نمایش، فیلم، تلخیص و ...) ایجاد شده باشد. در قانون حق تکثیر کانادا نیز چنین آمده که ترجمه یک اثر، تبدیل یک نمایش به یک کتاب و بر عکس، و تبدیل یک نمایش یا داستان یا موسیقی به اثر سینمایی مصادیقی از اثر اقتباسی هستند و متاثر از حق تکثیر اثر اصلی خواهند بود.
در زمینه آیه ولایت کتابهای بیشماری تألیف شده‌است که در این نوشتار به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:تأملی در معنای رکوع در آیه ولایتاثر جواد علاالمحدثین. تجلی امامت در آیه ولایت اثر محمدرضا کریمی؛ جستاری در معنای واژه ولی اثر محمدرضا جعفری و حسین حائری؛بررسی راویان شأن نزول آیه ولایتاثر سید محمد مرتضوی؛بررسی دیدگاه‌های فخر رازی پیرامون آیه ۵۵سوره مائدهاثر علی اصغر ایمان دوست؛آیه الولایةاثر حیدر الوکیل به زبان عربی؛آیه ولایت و نظریه اندیشمندان و مفسران شیعه و اهل سنتاثر علیرضا عظیمی فر؛انما (آیه ولایت) اثر محسن میر باقری؛آیه ولایة فی آثار مفکری و مفسری الشیعه الامامیه و اهل السنةاثر علیرضا عظیمی فربه زبان عربی؛ آیه‌ها جلد ۸ اثر محمدعلی انصاری.
لو کنت استاثر الدّنیا و زهرتها حرصاً علی صعته فی اللّیس والاکل
آن عالمم کش از زبر عرش تاثری اشیا بدون صورت نوعی ، مصور است
تمدن روم متاثر از فرهنگ اتروسک‌ها بود، زیرا دو تن از پادشاهانش به‌نام‌های لوکیوس تارکوئینیوس پریسکوس و لوکیوس تارکوئینیوس متکبر اتروسک‌تبار بودند. این شاهان تا ۵۰۹ پیش از میلاد، که جمهوری روم تشکیل شد، بر روم فرمانروا بودند.
تام وولف، موسیقی متاثر از ال‌اس‌دی گروه‌هایی مانند جیمی هندریکس اکسپرینس، دورز، پینک فلوید، دیپ پرپل،آیرن باترفلای، بیگ برادرز اند هولدینگ کمپانی، کریم،جفرسن ایرپلین،بلو چیر، کوئیک‌سیلور مسنجر سرویس، گرت سوسایتی، را به عنوان اسید راک توصیف می‌کند.
قوانین کشورهای مختلف چنین الزام می‌کنند که اثر اقتباسی متاثر از حق تکثیر اثر اصلی باشد. استفاده از اثر اقتباسی تحت مجوزهایی مثل استفاده منصفانه، همانند استفاده از اثر اصلی در چنین شرایطی خواهد بود.