بی عدالتی
معنی کلمه بی عدالتی در لغت نامه دهخدا

بی عدالتی

معنی کلمه بی عدالتی در لغت نامه دهخدا

بی عدالتی. [ ع َ / ع ِ ل َ ] ( حامص مرکب ) ستمگری. ظلم. جور.

معنی کلمه بی عدالتی در فرهنگ فارسی

ستمگری . ظلم . جور .

معنی کلمه بی عدالتی در دانشنامه عمومی

بی عدالتی (فیلم ۱۹۹۲). بی عدالتی ( به هندی: Adharm ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۲ و به کارگردانی عزیز سجاوال است. در این فیلم بازیگرانی همچون سانجی دات، شاتورگان سینها، شبانه اعظمی، آنیتا راج، گلشن گروور، پارش راوال، شاکتی کاپور، آسرانی، کیران کومار ایفای نقش کرده اند.
بی عدالتی (فیلم ۲۰۲۱). بی عدالتی ( به انگلیسی: Injustice ) یک فیلم ابرقهرمانی انیمیشن بزرگسالان آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ که بر اساس بازی ویدیویی به همین نام در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است که توسط استودیو NetherRealm ساخته شده و بر اساس شخصیت هایی از دی سی کامیکس ساخته شده است. این فیلم توسط برادران وارنر انیمیشن، دی سی انترتینمنت ، و توسط برادران وارنر. اینترتینمنت خانگی توزیع شده است. این فیلم را مت پیترز بر اساس داستانی از ارنی آلتبکر کارگردانی کرده است و جاستین هارتلی و آنسون مانت در نقش سوپرمن و بتمن بازی می کنند. به ترتیب. این فیلم که در تداومی جدا از دنیای اصلی دی سی می گذرد، به دنبال فرورفتن سوپرمن به جنون پس از فریب جوکر برای کشتن همسر باردارش لویس لین و انفجار یک سلاح هسته ای است که متروپلیس را ویران می کند. همان طور که سوپرمن زمین را به یک دولت پلیسی برای اجرای صلح جهانی تبدیل می کند، بتمن یک مقاومت زیرزمینی برای مقابله با سوپرمن و متحدانش تشکیل می دهد.
این فیلم در مه ۲۰۲۱ معرفی شد و Altbacker فیلمنامه آن را نوشت. این فیلم از عناصر بازی ویدیویی Injustice و سری کتاب های کمیک مقدماتی آن ( عمدتاً The Year One Arc ) اقتباس می کند، اما روایتی اصلی را روایت می کند که از منابع اصلی متفاوت است. این فیلم عموماً نقدهای متفاوتی را از سوی منتقدان دریافت کرد، آن ها انیمیشن و اجرای صداپیشگی آن را تحسین کردند، اما از طرح عجولانه و انحراف از منبع اصلی انتقاد کردند.
در زمین شماره ۲۲، جوکر و هارلی کویین جیمی اولسن را می کشند، لوئیس لین را می دزدند و یک سلاح هسته ای را می دزدند که آن را به یک دستگاه ضربان قلب که از طریق جراحی به قلب لوئیس متصل شده وصل می کنند. با شنیدن خبر دستگیری لوئیس، بتمن همه اعضای لیگ عدالت را فرا می خواند تا او را پیدا کنند. فلش مترسک را در آزمایشگاهش مرده و مواد سمی ترس او را مفقود می یابد، قبل از اینکه توسط تله ای که توسط جوکر گذاشته شده کشته شود.
سوپرمن در نهایت جوکر و هارلی را در یک زیردریایی پنهان می یابد، اما پس از رویارویی با آنها توسط دومزدی ( کمیک ) مورد حمله قرار می گیرد و هیولا را با مشت به فضا می زند. با رسیدن قهرمانان دیگر و دستگیری جوکر و هارلی، بتمن متوجه می شود که آن ها سم ترس را با کریپتونیت مخلوط کرده اند و از آن برای ایجاد توهم سوپرمن استفاده می کنند که در حال مبارزه با دومزدی است. در واقع، او لوئیس را تا حد مرگ کتک زده است. بتمن سعی می کند به سوپرمن هشدار دهد، اما دیگر دیر شده است. ضربان قلب لوئیس متوقف می شود و بمب هسته ای منفجر می شود و متروپلیس را نابود می کند و میلیون ها نفر را می کشد.

معنی کلمه بی عدالتی در ویکی واژه

ingiustizia

جملاتی از کاربرد کلمه بی عدالتی

به‌طور همزمان، گروه آفریقایی بر اساس بی عدالتی‌های تاریخی و به دلیل اینکه بیشتر دستور کار شورا در آن قاره متمرکز است، شروع به درخواست دو کرسی دائمی برای خود کردند. این دو کرسی، کرسی‌های دائمی آفریقایی خواهند بود که بین کشورهای آفریقایی انتخاب شده توسط گروه آفریقایی می‌چرخند.
یک دهه پس از کشته شدن تقریباً کل جامعه عدالت آمریکا در نبرد با جامعه بی عدالتی آمریکا، دانش آموز دبیرستانی کورتنی ویتمور عصای کیهانی استارمن را کشف کرد و پس از یادگیری از ناپدری اش (پت دوگان). به عنوان جانشین استارمن، الهام بخش نسل جدیدی از ابرقهرمانان می‌شود.
"هدف اخلاق فمینیستی، دگرگونی جوامع و موقعیت‌هایی است که زنان از طریق خشونت، تبعیت و طرد شدن آسیب می‌بینند. هنگامی که چنین بی عدالتی‌هایی در حال حاضر و در آینده آشکار شود، فعالان رادیکال فمینیست پس از ارزیابی دقیق، به اعتراض خود ادامه خواهند داد.» و با خشونت، بار دیگر به رفتار مردانه و اخلاق سنتی بازمی‌گردد که چنین رفتاری تشویق شده‌است. در جامعه امروزی، قرن بیستم، ارتکاب خشونت علیه زنان از نظر اجتماعی کمتر پذیرفته شده‌است.
این تاریخ نویسان بر این باور بودند که اروپای عصر رنسانس وارث مستقیم یونان و روم باستان است و به هیچ وجه وام دار ده قرن بین سقوط روم و زمان خود نیست. قرون وسطی از آن‌ها چیزی جز هزارسال عقب ماندگی فکری و بی عدالتی اجتماعی که دوران کلاسیک باستان را از عصر نوین روشنگری جدا می‌کرد، نبود.
نظریه استثمار کارل مارکس در دانشنامه فلسفه استنفورد به عنوان تأثیرگذارترین نظریه استثمار توصیف شده‌است. در تحلیل استثمار، اقتصاددانان در توضیح مارکس و آدام اسمیت دربارهٔ استثمار نیروی کار اختلاف نظر دارند. اسمیت مانند مارکس استثمار را یک پدیده سیستماتیک ذاتی در سیستم‌های اقتصادی خاص نمی‌دانست، بلکه آن را یک بی عدالتی اخلاقی اختیاری می‌دانست.
ویلفرد مادلونگ در دانشنامه اسلام، تأکید دارد نظریه غیبت پیش از غیبت امام دوازدهم به اندازه کافی بوسیله روایات ائمهٔ پیشین شیعه مورد تصدیق قرار گرفته‌است، طوری که پس از مرگ امام یازدهم اکثریت امامیه به وجود مهدی موعود عقیده داشتند. بعلاوه مادلونگ چندین محقق سنی مذهب را نام می‌برد که اعتقادات مشابهی دارند. همچنین در حدیثی که هم شیعه و هم اهل سنت اعتبارش را تأیید می‌کنند، محمد گفته‌است: «اگر تنها یک روز از عمر زمین باقی باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد کرد تا خداوند مردی از خاندان من خواهد فرستاد که همنام من است. او زمین را را از عدالت پر خواهد کرد همان‌طور که از بی عدالتی پر شده‌است.»
کارل مارکس اولین و اثرگذارترین نظریه‌پرداز استثمار محسوب می‌شود. مارکس استثمار نیروی کار(کارگران) را از نظر اخلاقی غیرعادلانه به رسمیت شناخت، اما تأکید بیشتر را معطوف به بی‌عدالتی اقتصادی کرد، بی‌عدالتی ریاضیاتی پرداخت نسبت به ارزش تولید شده را پررنگ کرد. اقتصاددانان در تحلیل استثمار در خصوص توضیح مارکس و آدام اسمیت دربارهٔ استثمار نیروی دودسته اند. اسمیت استثمار را همچون مارکس نه پدیده‌ای سیستمی و ذاتی در برخی نظام‌های اقتصادی بلکه به عنوان یک بی عدالتی اخلاقی اختیاری می‌دید.
«خروج حسین بخاطر قیام علیه ظلم و ستم نبود، بلکه او بخاطر هدف دنیوی که همان خلافت و ثروت بود شورش کرد و قبل از این خروج، از هدایای معاویه و مال حرامش تناول و استفاده می‌نمود و هرآنچه را که معاویه از ستم و بی عدالتی مرتکب می‌شد، بدان راضی بود.»