بکتاش

بکتاش

معنی کلمه بکتاش در لغت نامه دهخدا

بکتاش. [ ب َ / ب ِ ] ( فعل امر ) از مصدر بکتاشیدن ، امر بر خرامیدن و جلوه کردن باشد، یعنی بخرام و جلوه کن. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( مؤید الفضلاء ). || ( اِ ) بن گوش. ( مؤید الفضلاء ).
بکتاش. [ ب َ ] ( ترکی ، اِ )بزرگ ایل و طایفه. ( انجمن آرا ). || هریک از خادمان یک امیر. ( فرهنگ فارسی معین ) :
چه خوش گفت بکتاش با خیل تاش
چو دشمن خراشیدی ایمن مباش.سعدی ( از انجمن آرا ).و رجوع به بگتاش شود.
بکتاش. [ ب َ] ( اِخ ) نام یکی از پادشاهان خوارزم و گویند به این معنی ترکی است. ( برهان ) ( از غیاث ) ( ناظم الاطباء ) ( ازشرفنامه منیری ). و رجوع به بگتاش شود :
بر قیاس شاه مشرق کار سلان خان سخاست
دیدن بکتاش و بغرا برنتابد بیش از این.خاقانی.
بکتاش. [ ب َ ] ( اِخ ) نام پهلوانی دلیر که شیخ سعدی در گلستان از وی ذکر می کند. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به بگتاش شود.
بکتاش. [ ب َ ] ( اِخ ) نام غلام حارث بن کعب قزداری بوده که رابعه بنت کعب که زنی عارفه بود، به وی علاقه پیدا کرد و حارث برادر رابعه که حکومت بلخ داشته پس از اطلاع ، خواهر خود را کشت و بکتاش نیز حارث را کشت و خود را نیز بر سر قبر رابعه بخنجر هلاک کرد و این حکایت علی الاجمال در الهی نامه ٔشیخ عطار منظوم است. هدایت صاحب انجمن آرا نیز آن قصه را بسطی داده و منظوم کرده و بکتاش نامه و گلستان ارم نام نهاده است. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ).
بکتاش. [ ب َ ] ( اِخ ) نام مردی بود از اهل خراسان صاحب کمالات نفسانی و روحانی و در بلاد روم با عثمان بک جد امجد سلاطین سلسله عثمانیه رابطه داشته. طریقه فقر بکتاشیه به او منسوب است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). رجوع به بکتاشیه شود.
بکتاش. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان مرحمت آباد بخش میاندوآب شهرستان مراغه. سکنه آن 1267 تن. آب از زرینه رود و چاه. محصول آنجا غلات ، چغندر، کشمش ، بادام و کرچک. شغل اهالی آن زراعت و جاجیم بافی. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه بکتاش در فرهنگ معین

(بَ ) (اِمر. ) ۱ - هر یک از خادمان یک امیر. ۲ - بزرگ ایل و طایفه .

معنی کلمه بکتاش در فرهنگ عمید

۱. هریک از خادمان یک آقا یا امیر.
۲. بزرگ ایل و طایفه.

معنی کلمه بکتاش در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- هر یک از خادمان یک امیر . ۲- بزرگ یک دسته بزرگ ایل .
ده از دهستان مرحمت آباد بخش میاندو آب شهرستان مراغه . آب از زرینه رود و چاه . محصول : غلات چغندر کشمش بادام و کرچک . شغل : زراعت و جاجیم بافی .

معنی کلمه بکتاش در فرهنگ اسم ها

اسم: بکتاش (پسر) (ترکی) (تلفظ: baktāš) (فارسی: بَکتاش) (انگلیسی: baktash)
معنی: بزرگ ایل و طایفه، ( در قدیم )، فرمانده ی یگ گروه، بزرگ ایل، هر یک از خادمان و همراهان یک امیر، نام یکی از پادشاهان خوارزم

معنی کلمه بکتاش در دانشنامه عمومی

بکتاش (میاندوآب). بکتاش، مرکز بخش بکتاش و شهری از توابع این بخش در شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی ایران است.
بکتاش واقع در بخش بکتاش بوده و ساتلمش محمّدلو در جنوب و جوارد حصاری در جنوب غربی و علی بیگلو در شمال شرقی و اوزن او به در شمال آن از همسایه های این بخش هستند. بکتاش در منطقه سرسبز جلگه ای واقع بوده و دارای جاده ارتباطی شوسه است. [ نیازمند منبع]
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر بکتاش برابر با ۳٬۵۲۳ نفر بوده است.
در سال ۱۳۴۵ دارای ۲۷۵ خانوار و ۱۳۲۰ نفر و در سال ۱۳۵۵ نیز دارای ۳۰۰ خانوار و ۱۶۸۱ نفر جمعیت بوده و در سال ۱۳۶۸ این ارقام به ۵۲۲ خانوار و ۲۸۰۲ نفر افزایش یافته است. مردمان شهر بکتاش به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و از نظر دینی و مذهبی مسلمان شیعه هستند.

معنی کلمه بکتاش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بکتاش (ابهام زدایی). بکتاش ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • بکتاش ولی، صوفی قرن هفتم و بنیانگذار طریقت بکتاشیه• بکتاش اصفهانی، از عرفای ساکن اصفهان
...

معنی کلمه بکتاش در ویکی واژه

هر یک از خادمان یک امیر.
بزرگ ایل و طایفه.

جملاتی از کاربرد کلمه بکتاش

زن جولا چو برکشد بکتاش باز وجدان بدو زند شاباش
سپهر مرتبه بکتاش بیگ ، ای که نجوم دوند حکم ترا در عنان رخش چو باد
هر آن شعری که گفته بود آن ماه فرستاده بر بکتاش آنگاه
بیشترین توسعه این مجموعه در دوران قاجاریه انجام شده‌است. معماران آن استاد کمال الدین حسین و بانی آن بکتاش خان (رواق و صحن میرداماد)، استاد رضاً و بانی آن عبدالحمید میرزاً (صحن حسینیه) هستند. صحن وکیل الملکی و رواق‌ها به دستور وکیل‌الملک اول و دوم در سال‌های ۱۲۸۵ ه‍.ق بنا گردیده‌است.
در ۱۰ آوریل ۱۹۰۴ در آدانا به دنیا آمد و از دانشگاه سن ژوزف (لبنان) فارغ‌التحصیل شد. در ژوئن ۱۹۴۳ حزب کمونیست مادویان را به نماینده شان برای کرسی ارمنیان ارتدکس بیروت در انتخابات پارلمانی ۱۹۴۳ کاندید نمود. در انتخابات پارلمانی ۱۹۵۱ مادویان دوباره نامزد کرسی ارمنیان ارتدکس بیروت شد. وی توانست ۲٬۷۶۵ رای کسب نماید (۱۲٫۶٪ کل آرا در بیروت) در سال ۱۹۵۶ مادویان همراه با بکتاش، شعاوی و یوسف فیصل در بیستمین کنگره حزب کمونیست اتحاد شوروی حضور یافت. در سال ۱۹۶۳ مادویان به خاطر سخنرانی در دفاع از حزب کمونیست به یک سال زندان محکوم شد.
ظل بکتاش بیگ تا جاوید باد چون چتر بر سر خورشید
گر نداری رو ز درگاه قدر چاکر اینانج یا بکتاش باش
بر بکتاش آمد تیغ در کف وز آنجا برگرفتش برد با صف
اعضای یک گروه شبه نظامی به نام افعی به سرپرستی فردی به نام بکتاش شش نفر را که قصد دارند به شکل غیرقانونی از مرز خارج شوند گرفتار می سازند...
پیش کز بالا درآید ارسلان سلطان روز پیش من بکتاش سرمست مرابه گماز ده
بخوبی کس چو بکتاش آن ندارد که کس زو خوبتر امکان ندارد
چو روزی چند را بکتاش دمساز ز مجروحی بجای خویش شد باز
شیعیان تندرو از غالیان، اعتقاد داشتند که علی دسترسی به ارادهٔ خدا داشته است؛ از این میان نصیریه اعتقاد داشتند که خداوند در علی حلول کرده است و خطابیه مقام علی را بالاتر از محمد می‌دانستند. در زمان فعلی، شیعیان و سنیان به علویان و بکتاشیه با دید شک‌آلود به قائل شدن الوهیت برای علی نگاه می‌کنند. کردهای اهل حق نیز اعتقادات مشابهی آمیخته با تناسخ در مورد علی دارند.
در سال ۱۳۹۱، بعد از به زندان افتادن منشی آن زمان کانون یعنی منیژه نجم عراقی، بکتاش آبتین از سوی هیئت دبیران کانون به جای او انتخاب شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ در انتخابات مجمع عمومی کانون به عضویت هیئت دبیران آن درآمد؛ در انتخابات شهریور ۱۳۹۴ با بیشترین آرای انتخاباتی به فعالیت خود ادامه داد و در ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ به‌عنوان «بازرس کانون» انتخاب شد. او در سال‌های عضویت خود در کانون، بسیاری از بیانیه‌ها و همچنین کتاب‌های کانون نویسندگان، از جمله، کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» را منتشر کرد که بعدها به دلیل انتشار آن‌ها به زندان افتاد.
اسلاماسلام سنی • ، بکتاشیه
در ۵ آبان ۱۳۹۹ تعدادی از استادان دانشگاه و نویسندگان نظیر یرواند آبراهامیان، داریوش آشوری، بابک احمدی، منیرو روانی‌پور، فرج سرکوهی، مراد فرهادپور و آذر نفیسی نامه‌ای خطاب به انجمن جهانی قلم و سازمان‌های مدافع حقوق بشر امضا کردند و از این نهادها خواستند که با تمامی امکانات خود برای آزادی فوری بکتاش و سه زندانی سیاسی دیگر اقدام کنند.
این رمان با ترجمه حسن علیمی بکتاش به زبان ترکی ترجمه و توسط انتشارات کوسر ترکیه منتشر شد. این رمان به زبان عربی هم ترجمه شده است.
در ۵ مرداد ۱۳۹۸ کانون نویسندگان اعلام کرد که پروندهٔ بکتاش آبتین و دو عضو دیگر کانون به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است. سرانجام در ۷ دی ۱۳۹۸، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر، حکم ۶ سال زندان بکتاش آبتین را عیناً تأیید کرد. این دادگاه بدون دعوت از بکتاش و وکلای او برگزار شد.
سر بکتاش با چندان جراحت ز سرّ نامه مرهم یافت و راحت
مهدی کاظمی (۲۵ آذر ۱۳۵۳ – ۱۸ دی ۱۴۰۰) معروف به بکتاش آبتین، شاعر، کارگردان فیلم و زندانی سیاسی اهل ایران بود. او که در ابتدا با نام شناسنامه‌ای‌اش غزل‌هایی پیشرو می‌گفت، نام خود را به بکتاش آبتین تغییر داد و به شعر آزاد روی آورد. وی در ادامهٔ همین مسیر توانست با مجموعهٔ چهارم شعری خود، پتک، جایزهٔ شعر خبرنگاران را کسب کند. آبتین این مسیر را در دههٔ ۱۳۹۰ با چاپ مجموعهٔ در میمون خودم پدربزرگم ادامه داد؛ اما با بروز مشکلاتی همچون دستگیری، زندان و بیماری نتوانست در زمان حیاتش مجموعهٔ دیگری را به چاپ برساند و پس از درگذشتش فقط مجموعهٔ تنهایی دسته‌جمعی از او در پاریس به چاپ رسید.