بوران
معنی کلمه بوران در لغت نامه دهخدا

بوران

معنی کلمه بوران در لغت نامه دهخدا

بوران. ( ترکی ، اِ ) باران یا برفی که با باد باشد. ( فرهنگ فارسی معین ). || باد شدیدی که برفهای کوه را از جایی بجایی منتقل کند. ( فرهنگ فارسی معین ).
- باد و بوران ؛ سرما و باد و برف شدید. ( فرهنگ عامیانه جمالزاده ).
بوران. ( اِخ ) نام دختر حسن بن سهل که زوجه مأمون عباسی بوده وبورانیه که طعامی است معروف ، منسوب بدو است. اما شیخ الرئیس در شفا گفته : بورانی منسوب است به بوران دخت بنت خسروپرویز که مقدم بوده. ( از آنندراج ) ( از انجمن آرا ). نام زن مأمون خلیفه. ( از اشتینگاس ). نام زن مأمون عباسی ، دختر حسن بن سهل. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). رجوع به تعلیقات چهارمقاله چ معین ص 53 شود.

معنی کلمه بوران در فرهنگ معین

[ تر. ] ( اِ. ) ۱ - باران یا برفی که با باد باشد. ۲ - باد شدیدی که برف های کوه را از جایی به جایی منتقل کند.

معنی کلمه بوران در فرهنگ عمید

سرمای سخت و باد شدید که با برف یا باران همراه است.

معنی کلمه بوران در فرهنگ فارسی

یا بوراندخت دختر خسرو پرویز ملکه ساسانی و بیست وهشتمین فرد از ساسانیان که یک سال و چهار ماه در ایران سلطنت کرد.
سرمای سخت وبادشدیدکه بابرف یاباران همراه باشد
۱ - باران یا برفی که با باد باشد . ۲ - باد شدیدی که برفهای کوه را از جایی بجایی منتقل کند .

معنی کلمه بوران در فرهنگستان زبان و ادب

{buran, purga, burga} [علوم جَوّ] باد قوی شمال شرقی در روسیه و آسیای مرکزی متـ . سپیدبوران white buran

معنی کلمه بوران در دانشنامه عمومی

بوران (ترکیب شیمیایی). تری هیدریدوبور ، همچنین به عنوان بوران یا بورین نیز شناخته می شود، یک مولکول ناپایدار و بسیار واکنش پذیر با فرمول شیمیایی BH3 است. گونه مولکولی BH3 یک اسید لوئیس بسیار قوی است.
بوران (فضاپیما). فضاپیمای بوران ( به روسی: Буран به همان معنای بوران در فارسی ) یکی از فضاپیماهای شاتل اتحاد شوروی است. بوران تنها شاتل فضایی شوروی بود که به طور کامل ساخته، و در مدار زمین آزمایش شد. این فضاپیما برای اولین بار در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ ( ۲۴ آبان ۱۳۶۷ ) در مدت ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه بدون سرنشین در خارج از جو زمین پرواز کرد و و سپس در فرودگاه بایکونور قزاقستان به همراه یک فروند میگ ۲۵ —که فضا پیما را از ارتفاع ۲۰ کیلومتری سطح زمین تا لحظهٔ فرود اسکورت می کرد— به زمین نشست. بوران تنها هواپیمای فضایی است که برخاست، فرود و پرواز مداری بدون خدمه و در حالت خلبان خودکار انجام داده است و از این بابت، نامش در رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
برنامه بوران هم زمان با پروژه شاتل آمریکا در دهه ۷۰ میلادی در شوروی سابق آغاز شد. بعد از مطالعات اولیه، در سال ۱۹۷۵ ساخت آن آغاز شد و اولین پرواز آزمایشی آن در سال ۱۹۸۵ انجام شد. اما برنامه آن به علت کمبود بودجه لغو شد. در حقیقت بودجه بوران به ساخت و توسعه موشک بالستیک قاره پیمای مولنیا اختصاص یافت.
در کل، چهار مدل مختلف از بوران ساخته شد. دو مدل از آن، هیچ گاه تکمیل نشد و دو مدل دیگر، تنها پروازهای آزمایشی داشته اند. یکی از این دو مدل، هم اکنون در پارک هوا و فضا یا همان مجموعه ودن خا در مسکو روی زمین قرار گرفته و دیگری در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان قرار دارد.
بوران (فیلم ۲۰۰۹). بوران ( انگلیسی: Whiteout ) فیلمی در ژانر جنایی به کارگردانی دامینیک سینا و لن وایزمن است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کیت بکینسیل، تام اسکریت، کلمبوس شورت و گابریل مَکْت اشاره کرد.
یک مأمور آمریکایی به نام «کَری اِستِتْکو» ( کیت بکینسیل ) تنها کسی است که برای رفتن به منطقه ای در قطب جنوب تعیین شده است. او باید به یک قتل رسیدگی کند، درحالی که تنها سه روز تا آغاز زمستانِ آنجا باقی مانده است. او در این راه با مأموری از سازمان ملل متحد به نام «رابرت پرایس» ( گابریل مَکْت ) روبه رو می شود که او هم قرار است به همین قتل رسیدگی کند…
بوران (نیر). بوران یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان دورسون خواجه واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، بوران ۱۰۳ نفر جمعیت دارد.
بوران (هواشناسی). بوران ( به روسی: Буран ) نوعی از وضعیت هوایی است که در آن وضوح دید به علت برف شدید، به شدت کاهش پیدا می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دما در سطح ابر بالای صفر ولی در سطح زمین زیر صفر باشد بنابراین قطرات آب در میانه راه شروع به انجماد می کنند ولی چون سرعت بارش زیاد است قطرات آب فرصت انجماد کامل را نداشته و یخ و آب باهم مخلوط است.
۴ نوع وضعیت بوران وجود دارد:
• حالت بارش برف
• حالت کولر گازی
• وضعیت هوای صاف
• حالت مه
معنی کلمه بوران در فرهنگ معین
معنی کلمه بوران در فرهنگ عمید
معنی کلمه بوران در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بوران در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه بوران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] همسر مأمون خلیفه عباسی و دختر دبیر ایرانی او حسن بن سهل بود.
بنابر پاره ای روایات، نام حقیقی او خدیجه، و لقبش بوران بوده است. در صفر ۱۹۲ زاده شد.
مراسم ازدواج
پدرش در سال های نخستِ خلافتِ مأمون (۱۹۸ـ۲۱۸) صادقانه در خدمت خلافت بود، و بوران در ده سالگی به ازدواج خلیفه درآمد. مراسم این زفاف که شکوه آن را بسیاری از مؤلفان با آب و تاب وصف کرده اند، در رمضان ۲۱۰ در ضیاعِ حَسَن بن سهل در فَم الصِلْح نزدیک واسط بر پا شد.
رابطه خلیفه با خانواده بوران
در آن ایام، گرچه حسن بن سهلِ دبیر از کارهای دولتی دست کشیده بود، خلیفه هنوز مایل بود که دلبستگی خود را به خانواده او نشان دهد. ظاهراً در همین هنگام، بوران برای نجاتِ ابراهیم بن مهدی (متوفی ۲۲۴، برادر هارون الرشید خلیفه عباسی) نزد مأمون شفاعت کرد.
وفات
...

معنی کلمه بوران در ویکی واژه

raffica
باران یا برفی که با باد باشد.
باد شدیدی که برف‌های کوه را از جایی به جایی منتقل کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بوران

نفس دیدم بد چو زنبوران نخست و آخرش چون شاه زنبوران، درست
چرا باید که وامانی بملبوسی و ماکولی اگر مرد رهی بگذر ز بارانی و بورانی
بخش شمالی هوکایدو با بارش برف قابل توجهی در زیست‌بوم تایگا قرار دارد. بارش برف به‌طور گسترده‌ای از ۱۱ متر در کوه‌های مجاور دریای ژاپن تا حدود ۱٫۸ متر در سواحل اقیانوس آرام متغیر است. این جزیره معمولاً برف و بوران‌های محلی دارد که باعث ایجاد توده‌های برفی طولانی‌مدت می‌شود. مجموع بارش از ۱۶۰۰ میلی‌متر در کوه‌های ساحل دریای ژاپن تا حدود ۸۰۰ میلی‌متر (کمترین در ژاپن) در ساحل دریای اختسک و مناطق پست داخلی و تا حدود ۱۱۰۰ میلی‌متر در سمت اقیانوس آرام متغیر است.
نام من چون سرخ زنبوران چرا کافر نهی نفس من چون شاه زنبوران مسلمان آمده
از مهرهٔ زنبوره مشبک شود امسال چون خانهٔ زنبوران این برشده طارم
ابراهیم خواص گفت: چهل سال با نفس در منازعت بودم که از من نان و ماست‌ میخواست، روزی مرا بر وی رحمت آمد، درمی سیم حلال بچنگ آوردم، در بغداد می‌رفتم تا نان و ماست خرم، در خرابه‌ای شدم پیری را دیدم در آن گرما گرم افتاده و زنبوران از هوا در می‌پریدند و از وی گوشت بر میگرفتند، ابراهیم گفت مرا بر وی رحمت آمد، گفتم مسکین این مرد، سر برداشت و گفت ای خواص در من چه مسکینی می‌بینی، نه تاج اسلام بر سر منست و گوهر معرفت در دل من، مسکین تویی که به چهل سال شهوت نان و ماست از نفس خود منع نمی‌توانی کرد.
آلکین‌های انتهایی به‌صورت فضاویژه و از طریق آنتی‌مارکونیکوف هیدروبوردار می‌شوند و بور به کربن با ممانعت کمتر حمله می‌کند. اما با بوران، این واکنش به هیدروبوردار شدن هر دو پیوند π منجر می‌شود. برای متوقف کردن واکنش در مرحله آلکنیل‌بوران، واکنشگرهای بوران حجیم که واکنش‌پذیری کمتری دارند مانند دی‌سیکلوهگزیل‌بوران مورد استفاده واقع می‌شود.
نیستشان اختیار و مجبوراند همه مشغول آنچه مأموراند
اجتماعی‌گری پاسخ به زنده‌مانی در برابر فشارهای تکاملی است. به عنوان نمونه، هنگامی که زنبور مادر در لانه نزدیک لارو خود می‌ماند، ، انگلها کمتر لارو را می‌خورند. زیست‌شناسان گمان می‌کنند که فشار ناشی از انگل‌ها و دیگر شکارگران، انتخاب طبیعی این رفتار را در زنبورهای خانوادهٔ زنبوران نتیجه داده‌است.
بلای یارکش همچون صبوران اگر نزدیک باشی نه ز دوران
به مینو درون زی جهان جان بوران دعای تو گوید سپاس تو دارد
قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار به صورت خارجی می‌باشد یعنی می‌توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل نمود همان‌طور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل نمود. از بارگیری‌های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می‌توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشینها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومبیل رانی را برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا می‌باشد.
الکسی آندرویچ توپولف (به روسی: Алексей Андреевич Туполев) طراح هواپیمای روسی که سرگروهی ساخت جت مسافرتی مافوق صوت توپولف تی او-۱۴۴ را به عهده داشت. همچنین وی در طراحی فضاپیما بوران و توپولف تی یو-۲۰۰۰ نیز کمک کرده‌است.
این بازیگر زیبای ترک در سال ۲۰۱۸ به همراه بوران کوزوم نقش‌های اصلی سریال تپه شاهین را بر عهده گرفتند که این سریال آنچنانکه انتظار می‌رفت با استقبال مخاطبان روبرو نشد. او از سال ۲۰۱۹ با نقش اصلی سلین (لروکس) بازی در در سریال همه جا تو (لروکس) را در کنار فورکان آندیچ آغاز کرده‌است. او به همراه فورکان آندیچ جایزه بهترین زوج سال را به علت بازی در سریال لروکس در سال ۲۰۲۰ برنده شدند.
ماه می سال ۱۹۶۳. یک گروه از افسران نظامی که از وضعیت اجتماعی و سیاسی ترکیه ناراضی هستند، برنامه یک کودتا را برای سرنگونی دولت در آنکارا چیده‌اند. در همین حین در استانبول متحدانشان مأموریت مهم گرفتن رادیوی ملی و اعلام یک بیانیه رسمی دربارهٔ کودتا را به عهده دارند. اما به خاطر برخی موانع از جمله باد و بوران ناگهانی، غیبت یک تکنسین رادیو، یک خیانت و بی‌خبری از آنکارا و ناکارآمدی‌های داخلی، آن‌ها نمی‌توانند طبق برنامه پیش بروند و بیانیه موفقیت کودتا را از طریق رادیو اعلام کنند، تازه اگر کودتا در واقع در آنکارا رخ داده باشد. بر اساس وقایع تاریخی روایت فیلم که در طول یک شب اتفاق می‌افتد، فیلم به نوعی بیان دیدگاه فیلم‌ساز دربارهٔ وضعیت سیاسی ناآرام ترکیه در حال حاضر و گذشته‌است.
شنیدستی که اندر مرو در می‌رفت بی سیمی ز بهر بوی بورانی چه گفت آن لال لامانی
سربازی به نام کاوه کیانی (پارسا پیروزفر) برای پاک سازی منطقه‌ای که توسط نیروهای کومله مین گذاری شده، به یک روستای مرزی در کردستان اعزام می‌شود. به دلیل موفقیتی که دراین مأموریت پیدا می‌کند نیروهای کومله دختری به نام روناک (گلشیفته فراهانی) را مأمور می‌کنند تا او را بکشد. یک بوران ناگهانی در کوهستان موجب می‌شود که این سرباز در موقعیتی قرار گیرد که جان این دختر روستایی که در بوران گم شده‌است را نجات دهد و این دو برای نجات خود و فرار از سرما به غاری در دل کوه پناه می‌برند و …
بگفتا من ز بورانی به بویی کی شوم قانع مرا در پشت بارانی و در دل عشق بورانی
جاده اصلی روستاهای اسنجان.انرجان.هزه بوران.زینجناب از آخمقیه است