توپال

معنی کلمه توپال در لغت نامه دهخدا

توپال. ( اِ )ریزه زر و سیم و مس و امثال آن باشد و آنرا براده نیز گویند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ). همان توبال به بای موحده است. ( برهان ) ( آنندراج ). ریزه های زر و سیم و آهن و مس. توبال. ( ناظم الاطباء ). اما در قاموس بالضم و بای تازی ، ریزه مس و آهن که در وقت کوفتن جدا شود و بنابراین عربی خواهد بود یا معرب کرده اند. ( فرهنگ رشیدی ).

معنی کلمه توپال در فرهنگ معین

(اِ. ) ریزه هایی از مس و آهن تفته که بر اثر کوبیدن و چکش زدن بریزد.

معنی کلمه توپال در فرهنگ عمید

= توبال

معنی کلمه توپال در فرهنگ فارسی

( اسم ) ریزه های مس و آهن تفته که بر اثر کوبیدن و چکش زدن ریزد سوتش .

معنی کلمه توپال در دانشنامه عمومی

توپال (آستراخان). توپال ( به لاتین: Topal ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در استان آستراخان واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه توپال

الماس در سال ۱۷۰۶ میلادی در روستای کندوله در منطقهٔ دینور استان کرمانشاه به دنیا آمد. گفته شده که نام پدرش رضا بوده که از شاعران و شاهنامه‌سرایان کرد کرمانشاه بوده‌است. الماس‌خان در دوران نادر به فرماندهی تیپ سنندج (فوج کردستان) سپاه نادری می‌رسد. در جنگ سپاه نادر و نیروهای عثمانی به فرماندهی توپال عثمان پاشا در صفر ۱۱۴۶ قمری(۱۷۳۳ میلادی و ۱۱۱۲ خورشیدی) در ارگ کرکوک، سپاه نادر بر اثر اشتباه الماس خان مجبور به عقب‌نشینی شد. نادر به سبب این مسئله وی را خلع و به عنوان تنبیه مقطوع النسل کرد. وی پس از آن در روستای پدری خود در انزوا زندگی خود را وقف ادبیات و موسیقی کرد.
آنتوپال در دشت پولسین و نزدیکی رود پریپیات قرار دارد که به رود دنیپر می‌ریزد. دشت پولسین با دریاچه‌ها و آبگیرهای گوناگون یک ناحیه مناسب برای کشاورزی است و در طول تاریخ به صورت مداوم میان لهستان و روسیه دست به دست شده‌است.
چه آن گفته بشنید توپال زود بر شاه هیتال آمد چه دود
ارن ووردم (زادهٔ ۷ اکتبر ۱۹۸۸) یک هنرپیشهٔ اهل ترکیه است. خانوادهٔ ارن ووردم جزء مهاجران قفقازی هستند و پدرش معلم بوده‌است. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشگاه هالیچ است. ارن اولین بازی خود را در سال ۲۰۰۹ با بازی در سریال «حساب کردن» آغاز کرد و پس از آن در سریال به عمد بپرس، در کنار بازیگرانی همچون آچلیا توپال اوغلو، جان یامان، جم بلوی و نیلای دورو به هنرنمایی پرداخت. او همچنین در سال ۲۰۱۳ با بازی در فیلم جن، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت. بازی اخیر ارن در سریال «قول» و در کنار بازیگرانی چون ایلایدا ایلدیر، تولگا سارتاش، نیهات آلتین کایا، بوراک سوینچ و گورکم سویندیک بوده‌است. ارن در این سریال نقش آتش آچار را بر عهده دارد که یک افسر اطلاعاتی و در عین حال یک سرباز وطن‌پرست است.
بگفتند توپال خنجر گزار پیام آوریده بر شهریار
میان اندرون ارفش شیرفش سوی تیو و توپال شد کینه کش
در جنگ نادرشاه با توپال عثمان پاشا در نواحی مرزی همدان و عراق شش گردان از ارمنیان در سپاه نادر شاه می‌جنگیدند، همچنین سپاه امیران ارمنی از قلمروی حکومت خود خراج و مالیات جمع‌آوری و آن را صرف تدارکات و فراهم آوردن آذوقه سپاه ایران می‌کردند. سرانجام نبردهای نادر با عثمانیان به انعقاد عهدنامه گردان و تأکید دوباره بر اعتبار و قوت پیمان‌های پیشین بین دولت‌ها بر تقسیم ارمنستان بین ایران و عثمانی بود، این وضع تا اوایل سده نوزدهم میلادی ادامه یافت.
چو توپال دید آن دم رستخیز ز یک تن جهانی سپه در گریز
بیاراست ایوان هیتال را طلب کرد بانوی توپال را
او یکی از ۸ شطرنج‌بازی است که تاکنون (۲۰۱۴) به ریتینگ بالاتر از ۲۸۰۰ رسیده‌اند (به همراه گری کاسپاروف، وسلین توپالف، ولادیمیر کرامنیک، ماگنوس کارلسن، فابیانو کاروانا و لئون آرونیان و الکساندر گریسچاک)
درانداخت در گردنش خم خام سرگرد توپال آمد بدام
نادر پس از خلع شاه تهماسب دوم برای جنگ با عثمانی‌ها ابتدا عازم کرکوک شد و پس از رسیدن نیروهای آذربایجان به او، بغداد را به محاصره گرفت. نادر قریب یک سال بغداد را در محاصره داشت و با این‌که قحطی در میان مردم آنجا افتاد، احمد پاشا دلیرانه مقاومت کرد. عاقبت سلطان عثمانی، توپال عثمان پاشا را، با سپاهی ۱۰۰٬۰۰۰ نفری به مدد احمد پاشا فرستاد. با آمدن قوای تازه‌نفس توپال عثمان پاشا، سپاهیان ایران عقب‌نشینی کرده و به کرمانشاه رفتند، بدین ترتیب محاصره بغداد درسال ۱۱۴۶ ه‍.ق بی‌نتیجه به پایان رسید.
به بخشی به من دخت توپال را برآری چه از کینه کوپال را
به توپال بسپرد گرد سترگ بفرمود تا کوفت کوس بزرگ
نشست از بر پیل توپال زود برآورد چون باد کوپال زود
الکساندر ایگورویچ گریشچوک در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۳ در روسیه به دنیا آمد. بالاترین ریتینگ او ۲۸۱۰ بوده که او را در ردهٔ هشتم برترین شطرنج بازان تاریخ از این لحاظ قرار داده‌است. وی یکی از ۸ شطرنج بازی است که تاکنون (۲۰۱۴) به ریتینگ بالاتر از ۲۸۰۰ رسیده‌اند (به همراه گری کاسپاروف، ویسواناتان آناند، ولادیمیر کرامنیک، ماگنوس کارلسن، فابیانو کاروانا و لئون آرونیان و وسلین توپالف).
چو توپال آندید برکرد پیل به آوردگه رفت چون رود نیل