تحلیف

معنی کلمه تحلیف در لغت نامه دهخدا

تحلیف. [ ت َ] ( ع مص ) سوگند دادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). سوگند دادن کسی را. ( زوزنی ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ).

معنی کلمه تحلیف در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) سوگند دادن .

معنی کلمه تحلیف در فرهنگ عمید

سوگند دادن.

معنی کلمه تحلیف در فرهنگ فارسی

سوگنددادن
( مصدر ) سوگند دادن : (( مراسم تحلیف بعمل آمد ) ) جمع : تحلیفات.

معنی کلمه تحلیف در ویکی واژه

سوگند دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تحلیف

می‌شود پایه پولی را به ولوم یک رادیو تشبیه کرد که باید بتواند کار کردهای تعریف شدهٔ خود را در طولانی مدّت و حتّی در زمان تحلیف دولت جدید به خوبی به انجام برساند.
در ژوئن ۲۰۱۳ و در سالگرد تحلیف محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور انقلاب ۲۰۱۱ مصر، موج جدیدی از اعتراضات در این کشور علیه دولت جدید شکل گرفت. مخالفان که در رأس آن‌ها محمد البرادعی قرار دارد، خواهان کناره گیری مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام در مصر هستند.
* مشاور رئیس مجلس و قائم مقام ستاد تحلیف .
گاگا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ حین تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، سرود ملی ایالات متحده را خواند. در فوریه سال ۲۰۲۱، سگ‌بان گاگا پس از اصابت گلوله‌ای در بیمارستان بستری شد. دو سگ بولداگ فرانسوی او دزدیده شدند و سگ سوم توانست فرار کند و در نهایت توسط پلیس پیدا شدند. گاگا ۵۰۰٬۰۰۰ دلار پاداش برای پیداکردن حیوانات خانگی خود اعلام کرد. بعدها زنی سگ‌ها را به یک مرکز پلیس در لس آنجلس تحویل داد. هر دو سگ هیچ آسیبی ندیده بودند. پلیس گفت به نظر نمی‌رسد زنی که سگ‌ها را تحویل داده‌است در تیراندازی نقش داشته‌باشد، اما در ۲۹ آوریل، آن زن یکی از پنج نفری بود که در ارتباط با تیراندازی و سرقت متهم شدند.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای شرکت در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا سفر کرد. در جریان این سفر روبن روبینیان، نایب رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز پاشینیان را همراهی کرد. پاشینیان در فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا در آنکارا مورد استقبال سردار کیلیچ، نماینده ویژه ترکیه در امور ارمنستان قرار گرفت. این اولین سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ترکیه پس از سال ۲۰۰۴ بود.
لینکلن از آغازین ماه‌های زمامداری‌اش نشان داد که به رغم نظر جیمز بوکانان، معتقد است که دولت ملی قدرت مواجهه با شورشیان را داراست. او گرچه با نظام برده‌داری مخالفت نمی‌ورزید، اما به سرعت دریافت که جنگ داخلی، در کشورش، نمی‌تواند بدون آزادی برده‌ها، به سرانجامی مطلوب برسد. او از یک سو با مخالفت جمهوریخواهان تندرو مواجه بود و از سوی دیگر باید تلاش می‌کرد تا دموکرات‌های طرفدار صلح را با خود همراه کند. تلاش‌های وی برای یافتن راهی میانه در سال ۱۸۶۴ به ثمر نشست و وی برای بار دوم سمت ریاست جمهوری در کشورش را بر عهده گرفت. لینکلن در مراسم تحلیف بر مسامحه با جنوب صحه گذاشت، اما پیش از اینکه این اندیشه وی به بوته آزمایش گذاشته شود، درگذشت.
برگزاری این مراسم بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و دستمایهٔ طنز و شوخی قرار گرفت. برخی از کاربران اینترنت با استفاده از ویرایش تصاویر و فتوشاپ، تصویر ماکت خمینی و دو سربازی که حملش می‌کردند را در عکس‌هایی از فرود انسان روی ماه، مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، ازدواج شاهزاده ویلیام و کاترین میدلتون، فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶، کنفرانس ۱۹۴۳ تهران و میدان تیان‌آنمن مونتاژ کردند. این اتفاق در رسانه‌های خارجی نیز با تمسخر مواجه شد. وب‌سایت نشریهٔ آمریکایی آتلانتیک و همچنین روزنامهٔ لو موند فرانسه از جمله رسانه‌هایی بودند که به بحث پیرامون این موضوع پرداختند.
ائتلاف پاسخ برای مجوز اصلاحیه اول درخواست داده‌است که در حال حاضر توسط خدمات پارک ملی برای تظاهرات در روز تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه۲۰۲۱ پردازش می‌شود.
انتخاب کاخ ملت سعدآباد برای این رویداد با توجه به استفاده از تکنیک «نورپردازی سه بعدی»، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسید. این شیوه که یکی از نقاط قوت این پروژه بود، به شکل سه‌بعدی روی این ساختمان نقش بسته و دکور صحنه را شکل داده بود. برای اجرای این تکنیک از یک مدیر هلندی دعوت شد. پیش از اجرا به علت مراسم تحلیفِ ریاست جمهوری و استقرارِ تعدادی از سیاست مدارانِ کشورهای خارجی در کاخ سعدآباد و محوطهٔ اطرافِ آن، اجرای کنسرت در روز پانزدهم لغو و به روز ۱۶ مرداد موکول شد.
در دوران ریاست‌جمهوری او، روابط آرژانتین و برزیل تا حدودی تیره شد. رئیس‌جمهور برزیل ژائیر بولسونارو از شرکت در مراسم تحلیف فرناندز خودداری کرد و او را متهم کرد که می‌خواهد اختلافات مرزی را گسترده کند و سرمایه‌گذاران برزیلی را تحریک به فرار سرمایه کند. فرناندز و بولسونارو اولین گفتگوی خود را از طریق یک ویدئو کنفرانس در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ انجام دادند که طی آن هر دو رئیس‌جمهور در مورد اهمیت همکاری و نقش بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی توافق کردند.