ترخیص

معنی کلمه ترخیص در لغت نامه دهخدا

ترخیص. [ ت َ ] ( ع مص ) رخصت دادن ( زوزنی ) ( دهار ). رخصت دادن مر کسی را در کاری. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رخصت کردن و اجازت دادن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه ترخیص در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - ارزان کردن . ۲ - مرخص کردن .

معنی کلمه ترخیص در فرهنگ عمید

۱. رخصت دادن، اجازه دادن.
۲. مرخص کردن.
۲. [قدیمی] ارزان کردن.

معنی کلمه ترخیص در فرهنگ فارسی

رخصت دادن، اجازه، ارزان کردن ، مرخص کردن
۱- ( مصدر ) ارزان کردن از بها کاستن . ۲۳- ( اسم ) ارزانی . جمع : ترخیصات .

معنی کلمه ترخیص در فرهنگستان زبان و ادب

{discharge} [مدیریت سلامت] مرخص کردن یا مرخص شدن بیمار بستری از بیمارستان

معنی کلمه ترخیص در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ترخیص به عدم الزام به شئ معیّن اطلاق می شود.
ترخیص، در لغت به معنای تسهیل و آسان گرفتن و در اصطلاح ، مقابل الزام است؛ به این بیان که هر حکمی که نوعی عدم الزام در آن باشد، حکم ترخیصی است که نتیجه و مؤدای آن ترخیص است؛ بنابراین شارع در احکام ترخیصی به مکلف در انجام فعل و یا ترک آن اذن داده است، هر چند مصلحت یا مفسده در یک طرف، بیشتر از طرف دیگر باشد، ولی باید به حد الزام نرسد. به این ترتیب، ترخیص، اذن ناشی از اباحه ، کراهت و استحباب را شامل می گردد.
عناوین مرتبط
۱. ↑ مبادی فقه و اصول، فیض، علیرضا، ص۲۹۰. ۲. ↑ مبادی فقه و اصول، فیض، علیرضا، ص۳۱۸. ۳. ↑ بحوث فی علم الاصول، صدر، محمد باقر، ج۵، ص (۱۹۴-۱۹۳).
...

معنی کلمه ترخیص در ویکی واژه

ارزان کردن.
مرخص کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترخیص

اداره کارشناسی تجهیزات پزشکی، تعیین استانداردها و کنترل کیفی وسایل پزشکی و توانبخشی وارداتی و صدور مجوز واردات و ترخیص آن‌ها را بر عهده دارد.
بر اساس قوانین و آئین‌نامه‌های موجود، هر وسیله پزشکی برای تولید، واردات، ترخیص، صادرات، توزیع و عرضه باید مجوز وزارت بهداشت را اخذ کند. در غیر این صورت آن کالا قاچاق محسوب شده و در صورت مشاهده یا دریافت شکایات پس از تشکیل پرونده، رسیدگی و تعیین صلاحیت برای اعمال قانون، به مراجع قضائی ارجاع می‌شود.
ترخیص این کالاها از گمرک نیز باید با کسب اجازه از وزارت بهداشت انجام شود.
درون‌بینی در عمل جراحی دیسک کمر و گردن نیز کاربرد دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های عمل جراحی دیسک کمر با روش درون‌بینی، ترخیص سریع بیمار پس از عمل، کاهش درد، طول برش جراحی و محدودیت‌های حرکت و بهبودی سریع است. با این روش برخلاف روش‌های معمول و قدیمی‌تر، رباط‌ها و عناصر پیرامون مهره آسیب نمی‌بیند.
منوچهر اسماعیلی دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ پس از گذشت چند روز از ترخیص از بیمارستان، به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در خانه شخصی خود درگذشت و در گورستان بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.
میراحمدی به دلیل بیماری کبدی در بیمارستان بستری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت. او تحت درمان و گذراندن مراحل شیمی‌درمانی بود که دکتر متوجه شد سطح زردی‌اش بالا است و باید با ئی‌آرسی‌پی برای دفع سموم در کیسه صفرا استنت‌گذاری شود. پس از گذراندن چند روز و بهبود وضعیت و ترخیص از بیمارستان، میراحمدی بار دیگر به بیمارستان برده شد و به کما رفت و در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ درگذشت. مراسم خاکسپاری او با حضور همکارانش در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران برگزار شد.
پس از این‌که کاکس در ۱۹۱۷ میلادی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، به ارتش ایالات متحده پیوست تا در فرانسه در جریان جنگ اول جهانی از ۲۲ اوت ۱۹۱۸ تا ۲۵ ژوئیه ۱۹۱۹ جنگ کند. پس از ترخیص از ارتش، او شغل خود را به عنوان معلم ریاضی در یک مدرسه شروع کرد.
ثریا حکمت، صبح دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵، بر اثر سکته مغزی، به کما رفت. گفتنی است؛ ثریا حکمت در اوایل سال ۱۳۹۵ به دلیل مسمویت دارویی به بیمارستان منتقل شده بود که با بهبود نسبی شرایطش ترخیص شد اما بامداد ۱۶ فروردین ماه ۱۳۹۵ به دلیل تشنج بار دیگر به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت. ثریا حکمت، در بامداد جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ در سن ۶۲ سالگی به دلیل تشنج و لخته شدن خون درگذشت. پیکر او در کنار مزار مهری مهرنیا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد.
وی در ۷ مارس ۱۹۹۲ به عنوان فرمانده یگان مین‌یاب شماره ۸۵۹ تعیین شد و عملیات‌های بازپس‌گیری روستاهای «آران‌زمین»، «پیرجمال» و «دهرز» از تصرف ارتش ارمنستان را با موفقیت به سرانجام رسانید. اگرچه در نبردها بر سر روستای نخجوانلی در ۲۴ ژوئن ۱۹۹۲ به شدت زخمی و برای مدتی بستری شد، ولی به محض ترخیص از بیمارستان دوباره به جبهه بازگشت. با این حال، به دلیل اینکه وضع سلامتش وخیم تر شد، در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۳ مجبور به ترک جنگ قره‌باغ گردید.
فیتزجرالد به‌محض ترخیص در ۱۴ فوریهٔ ۱۹۱۹ به نیویورک رفت و در آنجا از ویراستاران روزنامه‌های مختلف برای دریافت شغل تمنا کرد اما نتیجه‌ای در پی نداشت. او سپس به نوشتن نسخه‌های تبلیغاتی روی آورد تا بتواند موقعیت خود را حفظ کند و در عین حال به‌عنوان نویسندهٔ داستانی به موفقیت دست یابد. فیتزجرالد به‌طور مداوم برای زلدا نامه می‌نوشت و در حوالی مارس ۱۹۲۰، حلقهٔ مادرش را برای او فرستاد و آن دو رسماً نامزد کردند. چند تن از دوستان فیتزجرالد با این ازدواج مخالف بودند، زیرا آن‌ها زلدا را برای او ناشایسته می‌دانستند. به همین ترتیب، خانوادهٔ اسقفی زلدا به‌دلیل پیشینهٔ کاتولیکی اسکات، وضعیت مالی نامطمئن و نوشیدن بیش از حد، نسبت به او محتاط بودند.