هشت‌وجهی

هشت‌وجهی

معنی کلمه هشت‌وجهی در فرهنگستان زبان و ادب

{octahedron} [زمین شناسی، فیزیک] [زمین شناسی] دیسۀ بلوری مکعبی هشت وجهی که هریک از وجوه آن مثلث متساوی الاضلاع است [فیزیک] جسمی فضایی که از دو هرم با قاعدۀ مربعی مشترک ساخته می شود

معنی کلمه هشت‌وجهی در دانشنامه عمومی

در هندسه یک هشت وجهی مربعی یک چند وجهی است که دارای هشت وجه می باشد. یک هشت وجهی منتظم یک جسم سه بعدی افلاطونی است که از هشت مثلث متساوی الاضلاع و متقارن روی قاعده مربعی تشکیل شده است که به شکلی متقارن چهارتای آن ها در یک راس مشترک هستند و وجوه تصویر آینه ای یکدیگر می باشند. . هشت وجهى منتظم همچنین یک پادمنشور مثلث القاعده و یک دوهرم مربعى نیز به حساب مى آید. این اصطلاح در کریستالوگرافی و شیمی معدنی کاربرد فراوان دارد.

معنی کلمه هشت‌وجهی در ویکی واژه

[زمین‏شناسی] دیسۀ بلوری مکعبی هشت‌وجهی که هریک از وجوه آن مثلث متساوی‌الاضلاع است

جملاتی از کاربرد کلمه هشت‌وجهی

[کپلر] در مدار کروی کیوان مکعبی را محاط کرد، و در آن مکعب کرهٔ دیگری را، که مدار مشتری بود. در آن چهاروجهی را محاط کرد و در آن چهاروجهی مدار کروی مریخ را. بین مدارهای مریخ و زمین، دوازده‌وجهی قرار گرفت و بین زمین و زهره، بیست‌وجهی، و بین زهره و عطارد، هشت‌وجهی. یوریکا!... این امر شیفتگی نهایی کپلر بود، چه به عنوان یک فرد و چه به عنوان نمونهٔ تاریخی. چرا که باور غلط او به پنج جسم کامل هوسی گذرا نبود. این باور با کمی تغییر و تعدیل تا آخر عمر با او ماند، که نشان از توهمی پارانویاگونه دارد. با این همه این وهم انگیزه و محرک او بود برای دستیابی به اکتشافات جاودانش.