فسخ

معنی کلمه فسخ در لغت نامه دهخدا

فسخ. [ ف َ ] ( ع مص ) زایل گردانیدن دست کسی را از جای. || تباه گردانیدن رای را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || شکستن. ( منتهی الارب ). || جداجدا کردن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || ویران ساختن. ( منتهی الارب ). || برانداختن بیع و آهنگ و مانند آنرا. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
- فسخ کردن . رجوع به مدخل فسخ کردن شود.
|| تباه گردیدن. ( منتهی الارب ). || سست گردیدن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || کهنه و پاره شدن جامه و جز آن. ( منتهی الارب ). || نادان گردیدن. ( از اقرب الموارد ). || ( ص ) سست خرد. ( منتهی الارب ). ضعیف العقل. ( اقرب الموارد ). || آنکه به حاجت خود نرسد و برای حاجت بیرون نگردد و اصلاح امری نتواند. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) ( اصطلاح طب ) سستی و گرفتگی غلیظ عضله ها را به تازی فسخ و هتک گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). تباعد اجزاء عضله از یکدیگر. ( یادداشت بخط مؤلف ). || ( اصطلاح فلسفه ) تعلق گرفتن روح انسانی بعد از مفارقت بدن به جسم نباتی. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به تفاسخ ، رسخ ، مسخ و نسخ شود.

معنی کلمه فسخ در فرهنگ معین

(فَ سْ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - باطل کردن ، نقض کردن .۲ - جداجدا کردن . ۳ - تباه گردانیدن .

معنی کلمه فسخ در فرهنگ عمید

۱. (حقوق ) بر هم زدن معامله، باطل کردن پیمان یا بیع.
۲. [قدیمی] باطل کردن، نقض کردن.

معنی کلمه فسخ در فرهنگ فارسی

باطل کردن، نقض کردن، برهم زدن معامله
۱ - ( مصدر ) زایل کردن شکستن جدا کردن ۳ - تباه گردانیدن رای ۴ - باطل کردن ( بیع قصد و آهنگ و مانند آن ) ۵ - ویران ساختن ۶ - تعلق گرفتن روح انسانی بعد از مفارقت بدن به جسم نباتی مقابل نسخ مسخ رسخ یا فسخ اعتقاد . تغییر دادن رای و تدبیر . یا فسخ بیع . باطل کردن بیع . یا فسخ عزیمت . تغییر دادن قصد خویش .

معنی کلمه فسخ در دانشنامه آزاد فارسی

فَسْخ
(در لغت به معنای ازهم گسیختن و جداکردن) از نظر حقوقی، به معنای متوقف کردن اثر عقد یا قرارداد است. فسخ مخصوص عقود و قراردادهاست که با تراضی منعقد شده اند و اجرای آن ها با اعلام فسخ متوقف می شود. فسخ ازجمله حقوقی است که ممکن است به موجب قرارداد ایجاد شود یا به موجب قانون. فسخِ قراردادی دو صورت دارد: ۱. فسخ به علت تخلف، مانند این که در قرارداد شرط شده باشد در صورت تخلف یکی از طرفین قرارداد، طرف مقابل حق دارد آن را فسخ کند؛ ۲. فسخ بدون ذکر علت، مانند این که در قرارداد قید شود هریک از طرفین حق دارد، قرارداد را یک طرفه برهم زند. فسخ به موجب قانون، آن است که قانون به یکی از طرفین اجازه دهد در موارد معیّن قرارداد را یک طرفه فسخ کند، مثلاً در صورت معیوب بودن مبیع، خریدار حق دارد عقد را یک جانبه فسخ کند. حق فسخ به موجب قانون را خیار/اختیار نیز گویند و موارد و شرایط استفاده از آن در قانون آمده است. حق فسخ ازجمله ایقاعات است و یک طرفه اعمال می شود؛ در صورتی که هر دو طرف قرارداد به فسخ تراضی کنند، آن را تفاسخ یا اقاله گویند. اثر فسخ ناظر به آینده است و از زمان اعلام فسخ قرارداد مؤثر است.
فسخ (فلسفه). فَسخ (فلسفه)
رجوع شود به:تناسخ

معنی کلمه فسخ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فسخ در لغت به معنای نقض، زایل گردانیدن، تباه کردن و شکستن آمده است.فسخ که به آن انحلال ارادی قرار داد نیز گفته می شود، در اصطلاح حقوقی عبارت است از پایان دادن حقوقی به قرار داد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث.فسخ یا انحلال ارادی قرارداد از حیث جایگاه حقوقی یکی از مباحث اسباب سقوط تعهدات و قراردادها می باشد.بحث فسخ قرارداد، اختصاص به عقود لازم دارد، چرا که در عقود جائز هر کدام از طرفین می تواند هر زمان که اراده کند، عقد را بر هم زند. بحثی که در عقود لازم مطرح است آن است که آیا مدعی فسخ عقد، حق فسخ دارد یا این که باید به عقد ملتزم بماند؟
با توجه به تعریفی که از فسخ ارائه شد، می توان گفت فسخ، انشای یک طرفه انحلال قرارداد و تعهد می باشد، و مانند ابراء نوعی ایقاع است، یعنی این که یک طرف به طور مستقل می تواند حق فسخ خود را اعمال نماید، بدون این که نیازی به رضایت طرف دیگر باشد که به این عمل ایقاع گفته می شود.
[ویکی فقه] فسخ (ابهام زدایی). واژه فسخ ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • فسخ (فقه)، پایان دادن حقوقی به قرارداد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث• فسخ (تناسخ)، یکی از اقسام تناسخ به معنای انتقال روح به گیاه
...
[ویکی فقه] فسخ (فقه). فسخ در لغت به معنای نقض، زایل گردانیدن، تباه کردن و شکستن آمده است.فسخ که به آن انحلال ارادی قرار داد نیز گفته می شود، در اصطلاح حقوقی عبارت است از پایان دادن حقوقی به قرار داد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث.فسخ یا انحلال ارادی قرارداد از حیث جایگاه حقوقی یکی از مباحث اسباب سقوط تعهدات و قراردادها می باشد.بحث فسخ قرارداد، اختصاص به عقود لازم دارد، چرا که در عقود جائز هر کدام از طرفین می تواند هر زمان که اراده کند، عقد را بر هم زند. بحثی که در عقود لازم مطرح است آن است که آیا مدعی فسخ عقد، حق فسخ دارد یا این که باید به عقد ملتزم بماند؟
با توجه به تعریفی که از فسخ ارائه شد، می توان گفت فسخ، انشای یک طرفه انحلال قرارداد و تعهد می باشد، و مانند ابراء نوعی ایقاع است، یعنی این که یک طرف به طور مستقل می تواند حق فسخ خود را اعمال نماید، بدون این که نیازی به رضایت طرف دیگر باشد که به این عمل ایقاع گفته می شود.
مبنای فسخ
مبنای فسخ قرارداد ممکن است، متفاوت باشد؛ یعنی این که فسخ قرارداد مبتنی بر حقی است که یا به وسیله توافق طرفین ایجاد شده است یا به وسیله حکم مستقیم قانون به وجود آمده است و این حق برای یکی از طرفین یا هر دو یا شخص ثالث می باشد. الف) توافق طرفین: طرفین قرارداد می توانند ضمن عقد یا خارج از آن برای یک یا هر دو طرف معامله یا شخص ثالث، حق فسخ قرار دهند مثل این که شخصی ماشینی را به دیگری بفروشد و در آن شرط شود که هر کدام از طرفین یا شخص ثالث هر وقت مایل باشند، بتوانند ظرف یک ماه آن معامله را فسخ کنند، به این حق اصطلاحاً خیار شرط گفته می شود. همان طوری که در مواد ۳۹۹ و ۴۰۰ قانون مدنی به آن اشاره شده است. ب) حکم مستقیم قانون: قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به طور ناخواسته از قرارداد، متوجه یکی از دو طرف معامله است، به طور مستقیم به او حق می دهد که بتواند با فسخ قرارداد، از ضرر مذکور جلوگیری کند مثل این که کسی خانه ای را اجاره کند و پس از مدتی متوجه شود که سکونت در آن میسر نیست، که در این جا به استناد مواد ۴۷۸ و ۴۷۹ قانون مدنی حق دارد عقد اجاره را فسخ کند.
شرائط فسخ
۱) قصد؛ فسخ کننده باید انحلال قرارداد را اراده کند.۲) رضا؛ فسخ کننده باید راضی به فسخ معامله باشد، و اگر با اکراه چنین کرد، این فسخ اثر حقوقی ندارد.۳) اهلیت؛ کسی که می خواهد عملی حقوقی را فسخ کند، باید اهلیت این کار را داشته باشد و از نظر عقل و سن مشکلی نداشته باشد.
آثار فسخ
...

معنی کلمه فسخ در ویکی واژه

باطل کردن، نقض کردن.
جداجدا کردن.
تباه گردانیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه فسخ

در ۲۷ می ۲۰۰۹ ای! آنلاین اعلام کرد که تی آر نایت دیگر در فصل ششم آناتومی‌گری بازی نمی‌کند. نایت به خاطر عدم پیشرفت شخصیتش و این که در سریال کم‌تر به کار گرفته می‌شد، ناراحت شده و قراردادش را با شبکه فسخ کرده‌است. هواداران حدس می‌زدند که به خاطر آسیب شدیدی که در پایان فصل به صورت وی وارد شد، بازیگر دیگری جایگزین وی خواهد شد؛ ولی پتی لی سردبیر روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که دکتر جرج اومالی مرده‌است. بعد از آن در ۱۷ جون ۲۰۰۹ این خبر به‌طور رسمی تأیید شد.
فسخطک کله سودالمنایا و غلوک کله بیض الامانی
چو میگوئی که بد کردم بدی دان بدی از نفسخود هر دم بدی دان
ز بهر تکیهٔ او گرنه عزم فسخ کند سپهر گوشهٔ مسند ز ماه بفشاند
در آگوست 2011 او یک قرارداد یک ساله با لوستنائو اتریش امضا کرد. در اولین حضورش تنها دو دقیقه بعد از تعویض خود یک گل به ثمر رساند. در فوریه 2012 در حالی که همچنان با لوستنائو قرارداد داشت، او با توافقی مشترک با باشگاه قرارداد خود را فسخ کرد.
ابوالفضل درویشوند قرار داد خود را با تیم پرسپولیس فسخ کرد و در ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ به شاهین بوشهر پیوست.
وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً ای محمد ترا که فرستادیم بکافّه خلق فرستادیم جنّ و انس را متابعت تو فرمودیم، عقدها بعقد تو فسخ کردیم، شرعها بشرع تو نسخ کردیم، فرمان آمد که ای جبرئیل از عالم علوی بعالم سفلی شو بانک بر اهل شرق و غرب زن که ای شما که خلایق‌اید همه روی بطاعت محمد مرسل آرید و سر بر خط شرع وی نهید که طاعت او طاعت ماست مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ، و اتّباع او دوستی ماست فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ، و بود او رحمت شماست وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ، شرف و منزلت این سیّد آنجا رسید که رب العالمین با موسی کلیم در مقامات مناجات این خطاب کرد که: یا موسی ان اردت ان اکون اقرب الیک الی لسانک و من روحک الی نفسک فاکثر الصلاة علی محمد النبی.
بیا فسخ این بیع را ساز ده درم های سنجیده را باز ده
طایف کعبه گر شبی بر حرم تو بگذرد فسخ کند عزیمت و سر بدر تو بسپرد
عزم خود را از ازل ناورده فسخ در وفا ذکر اوائل کرده نسخ
این اتحادیه در ۱ ژانویه ۲۰۱۰ ایجاد شد. کشورهای مؤسس آن بلاروس، روسیه و قزاقستان بودند. در ۲ ژانویه ۲۰۱۵ ارمنستان، نیز به آن اضافه شد. قرقیزستان نیز در ۶ اوت ۲۰۱۵ به این اتحادیه پیوست. معاهدهٔ ابتدایی که موجب ایجاد اتحادیهٔ گمرکی شده بود با امضای موافقت‌نامه‌ای در ۲۰۱۴ که باعث تشکیل اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا شد فسخ گردید. موافقت‌نامهٔ جدید شامل یک اتحادیهٔ گمرکی در قالب چارچوب قانونی اتحادیه اوراسیا بود.
چو نرفت چار فصل درین باب بعد ازان فسخ نکاح فرمود استاد شعر ما
کرده منجم قدر حکم کز اخترت بود فسخ لوای ظالمی، خسف بنای کافری
او در سال ۲۰۱۹ با صفر بازی پس از ۳ سال عضویت در این تیم قرارداد خود را فسخ کرد.
در ماه مارس ۱۹۸۲، مذاکراتی با نیروی هوایی جمهوری آفریقای مرکزی برای فروش ۲ فروند پوکارا به همراه پشتیبانی، آموزش و قطعات یدکی به مبلغ ۹٫۵ میلیون دلار شامل انجام شد، اما قرارداد در نهایت فسخ شد.
او در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۱۰۰ درصد سهام توئیتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید اما این قرارداد را فسخ کرد و سهام این شرکت شش درصد سقوط کرد. توئیتر نیز از او به دلیل فسخ این قرارداد شکایت کرد. در اکتبر ۲۰۲۲ مجدداً پیشنهاد خرید توئیتر به قیمت ۵۴٫۲ دلار به‌ازای هر سهم از سوی ماسک مطرح شد. نهایتاً در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲ این معامله با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار نهایی شد. ماسک پس از خرید، بلافاصله مقامات اجرائی توئیتر، از جمله پاراگ آگراوال، مدیرعامل این شرکت را اخراج کرد.
وی در نقل و انتقالات نیم فصل ۱۳۹۵ برای پیوستن به استقلال تهران قرارداد خود را فسخ کرد. همچنین او هفتاد درصد از مبلغ قرارداد خود را بخشید. اما پس از محروم شدن استقلال از بازار نقل و انتقالات زمستان قرارداد خود را با استقلال فسخ کرد تا در ادامه به تیم دیگری بپیوندد.
و چون مریدان اعتقاد خود محکم بکردند میان خویش با خدای، باید که علم شریعت بحاصل آرد اِمّا بتحقیق و اِمّا سؤال از ائمّه آن قدر که فریضه بدان بگزارد و اگر فقها مختلف باشند اندر فتوای این مسئله، او آنچه باحتیاط تر بود آن گیرد و دائم قصد او آن بود تا از خلاف بیرون آید که رُخْصت اندر شریعت، کار ضعیفان بود و کار مشغولان و این طائفه را هیچ شغل نبود مگر فرمان خداوندتعالی بجای آوردن، و از بهر این گفته اند که چون درویش از درجۀ حقیقت با مقام رخصت شریعت آید نیّت خویش فسخ کرده باشد با خدای و عهدی که او را بود با خدای عَزَّوَجَلَّ نقض کرده.
برهانی بعد از جدایی از استقلال در ابتدای فصل ۹۶–۱۳۹۵ به تیم پیکان پیوست اما در این تیم حضوری بسیار کوتاه و ناموفق داشت. برهانی تنها ۵ بازی برای پیکان در لیگ برتر انجام داد و سایر بازی‌ها را از روی نیمکت دنبال کرد. مجید جلالی مربی وقت پیکان دلیل نیمکت‌نشینی برهانی را اضافه وزن و ناآماده بودنش عنوان کرد. در پی ادامه‌دار شدن حضور برهانی بر روی نیمکت و نارضایتی وی از شرایطش برهانی در ۱ بهمن ۱۳۹۵ قراردادش با این تیم را فسخ کرد. آخرین حضور برهانی در پیکان بازی این تیم در مقابل ذوب‌آهن اصفهان در ۱۲ آذر ۱۳۹۵ بود که برهانی در دقیقه ۷۸ به میدان آمد. این بازی با شکست 1-6 پیکان همراه بود.