بی رحم
معنی کلمه بی رحم در لغت نامه دهخدا

بی رحم

معنی کلمه بی رحم در لغت نامه دهخدا

بیرحم. [ رَ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + رحم ) درشت و ظالم. بی شفقت. سنگدل. ( ناظم الاطباء ). قسی. قاسی. جبار. سخت دل. غلیظ القلب. قسی القلب. دل سخت : و ایشان با دیگر خرخیزیان نیامیزند و مردم خوارند و بیرحم و زبان ایشان دیگر خرخیزیان ندانند. ( حدود العالم ). از گناه بازگردید و توبه کنید تا از دست او نجات یابید و وی نزدیک است ببلوغ رسد و سخت بیرحم و بی شفقت است. ( قصص الانبیاء ص 179 ).
نهنگی بدخویست این زو حذر کن
که بس پرخشم و بیرحم است و ناهار.ناصرخسرو.بیرحمی و درشت که از دستبند تو
نه نیک سام رست و نه بدحام بیرحام.ناصرخسرو.کاشکی بر دل بیرحم تو اعتمادی دارمی. ( سندبادنامه ص 75 ). مهامط و مصاعد آن از خوف صیادان بیرحم منزه. ( سندبادنامه ص 120 ).
چون دشمن بیرحم فرستاده اوست
بدعهدم اگر ندارم این دشمن دوست.سعدی.بار بی اندازه دارم بر دل از سودای عشقت
آخر ای بیرحم باری از دلم برگیر باری.سعدی.چنان بیرحم زد تیغ جدایی
که گوئی خود نبوده ست آشنایی.حافظ.و رجوع به رحم شود. || وحشی. بیابانی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بی رحم در فرهنگ معین

(رَ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) ۱ - سخت دل ، شقی ، قسی . ۲ - ظالم ، ستمکار.

معنی کلمه بی رحم در فرهنگ عمید

۱. سنگدل.
۲. ظالم، ستمکار.

معنی کلمه بی رحم در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - سخت دل سنگدل شقی قسی مقابل رحیم بارحم . ۲ - ظالم ستمکار

معنی کلمه بی رحم در دانشنامه عمومی

بی رحم (فیلم). بی رحم ( به انگلیسی: No Mercy ) فیلمی است محصول سال ۱۹۸۶ و به کارگردانی ریچارد پیرس است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریچارد گی یر، کیم بسینگر، جروئن کرابا، جرج دزوندزا، گری باسارابا، ویلیام آترتون، تری کینی، الی پوژه، بروس مک گیل، ری شارکی و کیم چان ایفای نقش کرده اند.
یک مأمور مخفی نامتعارف عضو پلیس شیکاگو به همراه شریکش استخدام می شوند تا یک شخص مهم را در دستهٔ جنایایی نیو اورلانز به قتل برسانند…
بی رحم (فیلم ۲۰۱۷). بی رحم ( انگلیسی: The Merciless ) یک فیلم جنایی اکشن محصول سال ۲۰۱۷ کره جنوبی به کارگردانی بیون سونگ هیون و با بازی سول کیونگ - گو و ایم شی وان است. این فیلم در ۱۷ مه ۲۰۱۷ در کره جنوبی منتشر شد. بی رحم در هفتادمین جشنواره فیلم کن در ۲۴ مه ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.
• سول کیونگ - گو در نقش جه هو
• ایم شی وان در نقش هیون سو
• کیم هی وون در نقش بیونگ گاب
• جئون هه - جین در نقش چون این سوک
• لی گیونگ - یونگ در نقش بیونگ چول
• جانگ این سوب در نقش مین سول
• کیم جی هون در نقش جونگ شیک
• لی جی - هون در نقش دادستان عمومی اوه
• چوی بیونگ - مو در نقش کاپیتان چوی
• مون جی یون در نقش یونگ گون
• نام گی ئه در نقش مادر هیون سو
• جین سون کیو در نقش رئیس بخش امنیت زندان
• هو جون هو در نقش کیم سونگ هان
• شین سو یول
• کیم بو - می
• لی می سو
• کیم سونگ - اوه در نقش جونگ سونگ پیل

جملاتی از کاربرد کلمه بی رحم

اینجای ز بی رحمی دلسوخته قومی و آنجای ز بی شرمی بر ساخته کاری
در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ گروه انانیموس در حساب توییتر خود اعلام کردند که حمله سایبری علیه حکومت ایران را آغاز کرده‌اند. دلیل این حرکت کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد ایرانی و ظلم به زنان در حکومت اسلامی بوده‌است. این گروه در توییت خود اعلام کرده‌اند: «ما از عزم شما برای صلح در برابر بی رحمی و قتل‌عام حمایت می‌کنیم. ما می‌دانیم که عزم شما نه از انتقام، بلکه ناشی از اشتیاق شما به عدالت است. همه ستمگران در برابر شجاعت شما سقوط خواهند کرد زنده باد زنان آزاده ایرانی»
ندانم آخر این صیّاد بی رحم چرا پوشید چشم از بسمل خویش
الیوت سرانجام این تراژدی غم‌بار را با تیراندازی از داخل خودرو به روی زنان و مردان بی گناه به پایان می‌برد و درحالی که با مرگ خود این معما را همچنان سربسته باقی می‌گذارد. اَندی چان، یکی از دوستان الیوت می‌گوید: «او واقعاً ناراحت بود که چرا دنیا این‌قدر با او بی رحم است».
چو بلبل ناله زار من ای بی رحم نشنیدی به رنگ غنچه گل پنبه در گوش آمدی رفتی
آراکچایف به خاطر رفتارهای بی رحمانه و غیرت خود مورد توجه قرار گرفت و تا سال ۱۷۹۴ بازرس توپخانه در گاچینا بود. دو سال بعد، او بازرس پیاده نظام ارتش شد که توسط کاترین ارتقا یافت.
سنپای با دوستان ناگاتورو، گامو، یوشی و ساکورا دیدار می‌کند که در ابتدا دختران دبیرستانی بی رحم و سطحی به نظر می‌رسند که فقط به دنبال آزار و شکنجه سنپای هستند، اما آنها به دوستان حمایتی تبدیل می‌شوند که قصد دارند این دو به هم نزدیک‌تر شوند. رئیس نیمه بازنشسته باشگاه هنر ظاهر می‌شود و تلاش می‌کند تا باشگاه هنر را تعطیل کند، اما پس از یک مسابقه در طول جشنواره فرهنگ، اجازه می‌دهد تا باشگاه به کار خود ادامه دهد. سال تحصیلی بعدی، دختر عموی کوچکتر رئیس در دبیرستان ثبت نام می‌کند و به باشگاه هنر می‌پیوندد.
بعد از آن که بریتانیک به عنوان وارث تاج و تخت تبدیل شد و قرار شد، لحظه ای که به سن قانونی رسید همراه نرون امپراتور باشد ولی این کار مورد خشم نرون واقع شد، در همین زمان به‌طور مخفیانه به دستور نرون هنگام ضیافت خودش در فوریه ۵۶ میلادی مسموم شد، بعد از مرگ ناگهانی بریتانیک نرون گفت: «بگذارید مادرم بیاید و او را ببیند تا عبرت بگیرد». از همان وقت جنگ قدرت بی رحمانه ای بین آگریپینا و پسرش آغاز شده بود.
بی رحم کسی شرح جگر خوردن من پرس پیکان جفا چند خورم بر جگر از تو
در پایان روز، پیروز انتخابات بی‌معنی می‌باشد، آن‌ها مدیون ولایت فقیه هستند که همان‌طور که همیشه بوده، بی رحم و سرکوب گر هست. در واقع، از ”رأی ”هیچ چیز به دست نخواهد آمد زیرا دموکراسی واقعی هیچ‌وقت در کشور نبوده‌است.»
چه بی رحمی چه بی مهری چه بی شرم کزین لابه نشد سنگین دلت نرم
آرورا در چهارده سالگی در حرمسراهای مقامات تُرک و مردان قبایل کُرد مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و والدین، خواهر و سه برادرش، با بی رحمی در جلوی چشمانش کشته می‌شوند.
از ویژگی آشوری‌ها بی رحمی و سنگ دلی آن‌ها نسبت به دشمنان بود. علت آن را باید دو چیز دانست، آشوری‌ها باور داشتن بی‌رحمی و سنگدلی با دشمنان مورد رضایت خداوند است و ثواب دارد، چنانچه یکی از پادشاهان آشور به دست خود اسرا را کور می‌کرد و این کار را مورد پسند خدایان می‌دانست. آشوری‌ها چون جمعیت کمی داشتند برای از دست ندادن سرزمین‌های تحت حاکمیت شان که بعدها وسعت زیادی پیدا کرد متوسل به کارهایی می‌شدند که ملل شکست خورده را ناتوان و در برخی موارد نابود می‌کردند.
فراموشم نمی سازد حزین از ناوک نازی اسیر دلنوازیهای آن بی رحم صیادم
چو بی رحمت آمد خداوندگار به بخشایش او توقّع مدار
گرفتم بست آن بی رحم راه گفتگو بر من کسی نگرفته است از من زبان بی زبانی را
و قطع نظر از اخبار، چگونه با مروت و انصاف جمع می شود؟ و کجا با مردی و مردانگی می سازد که بی رحم و ستمکاری دست تظلم و تعدی به گریبان بیچاره بینوائی افکنده باشد، و آه و ناله او را به فلک رسانیده باشد، و این معنی بر کسی ظاهر شود و خداوند عالم او را قدرت بر دفع آن ستم داده باشد و با وجود این، دل به درد نیاید و در اعانت آن مظلوم مسامحه کند و آن بیچاره را گرفتار ظلم بگذارد و خود شبها با خاطر جمعی در بستر استراحت آساید.
دست با رحم و تیغ بی رحمش گه زرافشان و گه سرافشان باد
احساساتی بودن در بعضی از افراد غالباً با خشم وحشیانه و بدون ترحم نسبت به دیگران همراه است. احساسات اغلب بی‌رحم هستند و احساسات بی رحم، نکته‌ای است که باید به خاطر سپرد.
گوت اردوگاه را با کمال بی رحمی و خشونت تمام اداره می‌کرد. گفته شده که او به علت داغ بودن سوپش به یک آشپز یهودی شلیک کرد و در صورتی که تشخیص می‌داد یک زندانی به خوبی کار نمی‌کند از پنجره دفترش به سوی او آتش می‌گشود. او نیز زنان و دخترانی را که با پسر های غریبه در ارتباط بودن و با آنها دوست بودن را به قتل میرساند زیرا معتقد بود زنان و دختران موجوداتی با ارزش هستند و با در ارتباط بودن با هر مردی ارزش خود را از دست داده و دیگر ارزشی ندارند، تعداد زنان به قتل رسیده توسط آمون ناشناخته است ولی تخمین زده میشود بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تا زن بالای ۱۸ سال توسط او بخاطر داشتن رفیق پسر به قتل رسیده اند