بی تا

معنی کلمه بی تا در لغت نامه دهخدا

بی تا. ( ص مرکب ، ق مرکب ) بدون تا و چین. رجوع به تا شود. || یکتا. فرد. بی مانند. ( فرهنگ فارسی معین ). بی عدیل. بی نظیر. بی همال. بی کفو :
از لئیمان به طبع بی تایی
وز خسیسان بعقل بی جفتی.علی قرط اندکانی.، بیتا. [ ب َ ] ( هزوارش ، اِ ) به لغت زند و پازند بمعنی خانه است که بعربی بیت خوانند. ( از برهان قاطع ). هزوارش بیتا ، پهلوی «خانک » ( = خانه )... بیتا ( خانه ). ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه بی تا در فرهنگ معین

(ص مر. ) بی مانند، بی نظیر.

معنی کلمه بی تا در فرهنگ عمید

یکتا، بی مانند.
فاقد تاریخ چاپ.

معنی کلمه بی تا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بدون تا و چین . ۲ - یکتا فرد بیمانند .

معنی کلمه بی تا در فرهنگ اسم ها

اسم: بی تا (دختر) (فارسی) (تلفظ: bitā) (فارسی: بيتا) (انگلیسی: bita)
معنی: یکتا، بی مانند، بی همتا، ‏‎ ‎بی همتا، زیبا، بی لنگه، بی نظیر

معنی کلمه بی تا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بیت (۷۳ بار)

معنی کلمه بی تا در ویکی واژه

بی مانند، بی نظیر.

جملاتی از کاربرد کلمه بی تا

خامش که ز بحر بی‌نصیبی تا بسته نقش‌های شستی
با آنکه سال‌هاست که ابی در خارج از ایران و در تبعید زندگی می‌کند، هنوز برخی طراحان ایرانی از نام وی جهت افزایش فروش کالاهای تجاری خود بهره می‌گیرند. شماری از خوانندگان داخل ایران نیز به شدت تحت تأثیر سبک خواندن و نحوهٔ اجرای او قرار گرفته‌اند. در مورد قاسم افشار که از جملهٔ این خوانندگان است و بازخوانی ترانهٔ «خلیج فارس» ابی بدو منسوب است، حتی در حرکات دست و پای وی هنگام اجرای کنسرت نیز شباهت بسیاری با ابی برقرار ساخته‌اند. تأثیرپذیری قاسم افشار از ابی تا به حدی بوده است که آهنگساز سرشناسی چون تورج شعبان‌خانی، وی را بابت این نحو سبک تقلیدیش مورد سرزنش قرار داده است.
موفق‌ترین مربی تاریخ بریتانیا، با کسب ۴۹ جام در دوران مربیگریش، و کسب ۳۸ جام متعدد با یونایتد، نام خود را در تاریخ فوتبال جاودانه کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بارنزلی، باشگاه فوتبال گینزبورو ترینیتی، و باشگاه فوتبال گریمزبی تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ساوتپورت، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال ایپسویچ تاون، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی، باشگاه فوتبال شروزبری تاون، باشگاه فوتبال مکلسفیلد تاون، و باشگاه فوتبال اورتون اشاره کرد.
ز مروارید گوشش زهره بی تاب که می افزود نور از آتش و آب
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نیوپورت کانتی، باشگاه فوتبال لوتون تاون، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال مورکم، باشگاه فوتبال چسترفیلد، باشگاه فوتبال روچدیل، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، و باشگاه فوتبال فلیتوود اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال وایکام واندررز، باشگاه فوتبال بث سیتی، باشگاه فوتبال مادرول، باشگاه فوتبال ساوتند یونایتد، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، باشگاه فوتبال آلدرشات تاون، باشگاه فوتبال هاوانت و واترلوویل، و باشگاه فوتبال یورک سیتی اشاره کرد.
شاها کرم تو قلزم مواج است درویش تو اسکندر بی تاج است
سیل را بی تابی از ساحل به دریا می برد بی قراری های ما، می داشت سودی کاشکی
بسیاری از آثاری که تانپینار نتوانست در طول حیات خود منتشر کند بعد از مرگش چاپ شد. با اینکه او رمان‌های زیادی ننوشته است اما نوشتارهای او درباره داستان‌نویسی، به صورت گسترده توسط منتقدان ادبی تحلیل می‌شود. جشنواره ادبی تانپینار استانبول که به پاس او نام‌گذاری شده است هرساله از سال ۲۰۰۹ برگزار می‌شود. همچنین موزه کتابخانه‌ی ادبیات احمد حمدی تانپینار که به ادبیات ترکیه اختصاص دارد و در محله‌ی امینونوی استانبول واقع شده در سال ۲۰۱۱ توسط وزارت فرهنگ و توریسم افتتاح شد.
سیلی امواج این دریا مرا بی تاب کرد تا به کی دندان فشارم بر دل خود چون صدف
در آغاز محبت لازم عشق است بی تابی نیاید از می ناپخته در خمخانه خودداری
ساختمان آرامگاه امامزاده شاه صفی الدین در شهر کوهنجان و در دامنه کوه‌های زاگرس جنوبی در جنوب شهر است؛ که دارای یک صحن و امکانات تفریحی است؛ که به عنوان یک جاذبه مذهبی تاریخی در استان به‌شمار می‌رود.
آن سعادتها که مکتوب است بر پیشانیت هر شبی تا روز سعد اکبر از بر می کند
کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید پس از کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با کسب ۴ عنوان قهرمانی در این بازی‌ها (۲ قهرمانی با تیم میلان و ۲ قهرمانی با تیم رئال مادرید)، به پرافتخارترین مربی تاریخ این رقابت‌ها تبدیل شد.
راز عشق از دل بی تاب نیاید بیرون گل از آتش، شکر از آب نیاید بیرون
هر شبی تا روز با خود بهر صبر صد فسانه گویم و غم همچنان
تا دُر و گوهرِ یقین یابی تا درو کیمیای دین یابی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال وست برومویچ آلبیون، باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، باشگاه فوتبال استمفورد، باشگاه فوتبال اسلیفورد تاون، باشگاه فوتبال هاروبی یونایتد، و باشگاه فوتبال اسپالدینگ یونایتد اشاره کرد.