بهبود

معنی کلمه بهبود در لغت نامه دهخدا

بهبود. [ ب ِ ] ( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) خیریت و معنی ترکیبی آن به بودن است. ( از آنندراج ). بهتری. ترقی تدریجی. ( فرهنگ فارسی معین ) :
ز به بودن فال کان سود تست
که به بود تو اصل بهبود تست.نظامی.هرکه هست اندر پی بهبود خویش.عطار.بوی بهبود ز اوضاع جهان میشنوم
شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد.حافظ.هر کرا روی به بهبود نداشت
دیدن روی نبی سود نداشت.جامی.پیوند درخت مطلقاً برای بهبود و کثرت خاصیت و منفعت می کنند. ( فلاحت نامه ).
از پی بهبود ملک ودولت بگزین
مردم دانا بجای مردم نادان.حاج سیدنصراﷲ تقوی. || عافیت و سلامت و تندرستی. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ) : چنین نومید نباید بود که بهبود ممکن باشد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 182 ).
برداشت از او امید بهبود
کآن رشته او پر از گره بود.نظامی.برگ و بار آن درخت می ریخت و افسردگی و پژمردگی بدو راه می یافت تا در او هیچ امید بهبود نماند. ( مرزبان نامه ).
فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن
درد عاشق نشود به بمداوای حکیم.حافظ.
بهبود. [ ب ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان گندزلو که در بخش مرکزی شهرستان شوشتر واقع است و 600 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه بهبود در فرهنگ معین

(بِ ) (مص مر. ) ۱ - خوب شدن ، نیکو شدن . ۲ - سلامت ، تندرستی .

معنی کلمه بهبود در فرهنگ عمید

۱. به بودن، خوب بودن.
۲. تندرستی، سلامت.

معنی کلمه بهبود در فرهنگ فارسی

به بودن، خوب بودن، تندرستی، سلامت
( مصدر ) ۱ - بهتری ترقی تدریجی . ۲ - عافیت سلامت تندرستی.
خیریت و معنی ترکیبی آن به بودن است بهتری . ترقی تدریجی .

معنی کلمه بهبود در فرهنگ اسم ها

اسم: بهبود (پسر) (فارسی) (تلفظ: behbud) (فارسی: بهبود) (انگلیسی: behbud) 
معنی: پیشرفت تدریجی، حرکت رو به بهتر شدن، تندرستی، سلامت، درست شدن، درستی، اصلاح

معنی کلمه بهبود در فرهنگستان زبان و ادب

{healing} [پزشکی] فرایند بازیابی سلامتی
[اعتیاد] ← خودیابی

معنی کلمه بهبود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهبود به معنای بازیافت سلامت، پس از بیماری است. از آن به مناسبت در باب های طهارت، صوم، ارث، حدود، قصاص و دیات سخن گفته شده است.
خون زخم و دمل تا زمانی که بهبود نیافته - هرچند زیاد باشد- در نماز و طواف، بخشوده شده است و شستن آن لازم نیست و پس از بهبود باید شسته شود. البتّه بعضی معفو بودن را مشروط به مشقّت داشتن شستن موضع و استمرار جریان خون دانسته اند.
زردابه ی زخم در حال بهبود
زردابه ی زخم در حال بهبود - جز در صورتی که یقین به خون بودن آن یا آمیخته بودن آن با خون باشد- پاک است.
باقی بون حکم جبیره در بیم ضرر آب
حکم جبیره، مادامی که بیم از ضرر آب بر موضع زخم وجود داشته باشد، باقی است هرچند احتمال بهبود نیز بدهد؛ لیکن اگر معلوم شود پیش از وضو بهبود یافته در اینکه وضوی جبیره ای برای نماز بعدی کفایت می کند یا لازم است تجدید وضو نماید، اختلاف است.
روزه گرفتن بیمار
...

معنی کلمه بهبود در ویکی واژه

ripresa
خوب شدن، نیکو شدن.
سلامت، تندرستی.
به کامل کردن چیزی گویند

جملاتی از کاربرد کلمه بهبود

زخم دل بهبود شد لعل نمک‌پاشی کجاست کشت زهدم ای حریفان رند قلاشی کجاست
ایجاد هر نوع تغییری موجب بهبود عملکرد می‌گشت حتی اگر این تغییرات برگشتن به شرایط قبلی می‌بود.
از فینال سال ۲۰۱۰ پنل‌ها شکل لوگوی استاربال مسابقات را به خود گرفت. در طراحی پنل‌ها در سال ۲۰۱۹ تجدید نظر شده‌است که پیش از این در لبه‌ها متصل بود، اما پنل‌ها هم‌اکنون برای بهبود دوام همپوشانی دارند.
انواع ورزش‌های کششی، ورزش‌های تعادلی، ورزش‌های هوازی، ورزش‌های قدرتی، ورزش‌های ترکیبی، ورزش‌های آبی و ورزش‌های کششی برای بیماران مبتلا به ام اس مناسب و قابل توصیه است. در تاریخچه بیماری ام‌اس ورزش توصیه نمی‌شد به این دلیل که اعتقاد داشتند ورزش علائم را تشدید می‌کند ولی از سال ۱۹۹۶ مطالعات در این زمینه انجام و فواید انواع مختلف ورزش روی پیامد بیماری ام‌اس مشخص شد. مطالعات اخیر بهبودی روی سایز فیبر عضلانی، حجم ماده خاکستری مغز، تراکم ماده سفید، فاکتورهای رشد نورال، فاکتورهای ایمنی و هورمون‌های رشد را نشان داده‌اند.
خسروا تا مژدهٔ بهبودیت آمد به فارس جان به‌تن می‌رقصد از شادی وتن در پیرهن
بیماری من روی به بهبود ندارد هر چیز که خواهد دل بیمار مرا ده
این دارو ممکن است حافظه کار و توجه را هنگام استفاده در دوزهای خاص بهبود بخشد.
نیست بهبود صفایی به مداوای اطبا شربت این مرض از لعل شکر بخش تو باید
یکی دیگر از دلیل‌هایی که محققان برای اثبات تأثیر عوامل روانی-اجتماعی بر بروز حملهٔ پانیک دارند این است که درصد بالایی از بیماران دچار حملهٔ پانیک، پس از درمان‌های شناختی-رفتاری به‌طور موفقی بهبود می‌یابند.
کامپایلرها به‌طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شوند: بخش ابتدایی که زبان سطح بالا را به یک زبان سطح میانی تبدیل می‌کند. تحلیل لغوی، نحوی، و معنایی در این بخش انجام می‌شود. بخش میانی که در این بخش روش‌های زیادی برای بهبود کد به کار گرفته می‌شوند و در نهایت بخش پایانی کامپایلر که وظیفهٔ تبدیل کد میانی به کد ماشین را بر عهده دارد. در تمامی کامپایلرها، در بخش میانی این فرض وجود دارد که بی‌نهایت ثبات وجود دارد (و این ثبات‌ها را ثبات‌های مجازی می‌نامند) و هیچ نگرانی‌ای در مورد کمبود ثبات وجود ندارد. اما از آن‌جایی که تمامی ماشین‌ها دارای تعداد محدودی ثبات هستند باید در بخش پایانی تمامی ثبات‌های مجازی به ثبات‌های واقعی نگاشت شوند.
بیشتر بیماران مبتلا در صورتی که درمان مناسب را دریافت کنند، به شکل قابل توجهی بهبود می‌یابند. پیش‌آگهی به عواملی چون سن شروع، طول مدت بیماری درمان‌نشده، علایم همراه، جنسیت، تأهل و حمایت‌های اجتماعی بستگی دارد.
اکس‌باکس وان به دلیل طراحی کنترلر تصفیه شده، ویژگی‌های چندرسانه‌ای و ناوبری صوتی، نظرات مثبتی دریافت کرد. از طراحی آرام و خنک‌تر آن بخاطر قابل اعتماد بودن این کنسول نسبت به نسخه قبلی خود قدردانی شد، اما این کنسول معمولاً به دلیل اجرای بازی‌ها در سطح گرافیکی فنی پایین‌تر از پلی استیشن ۴ مورد انتقاد قرار گرفت. اگرچه دگرگونی‌های ایجاد شده در آن و سایر جنبه‌های نرم‌افزار کنسول پس از راه اندازی با استقبال مثبتی روبرو شد. کینکت آن بخاطر بهبود دقت ردیابی حرکت، ورود به سیستم تشخیص چهره و فرمان صوتی مورد ستایش قرار گرفت.
با این همه امید به بهبود توان داشت کان قطرهٔ تلخ است که شد لولو خوشاب
دلم در عاشقی با زخم زهر آلود می گردد که از دنبال درد آوارهٔ بهبود می گردد
هر که هست اندر پی بهبود خویش دور افتادست از مقصود خویش
از کارآمدترین الگوریتم‌ها، برای روند کمترین هزینهٔ مسائل، شناخته شده‌است. اگر چه بازده آن در عمل، به بسیاری از جوانب اجرا بستگی دارد. علاوه بر این، گنجایش بسیاری از ابتکارات، کارایی آن را شدیدا بهبود می‌بخشد. در این مقاله به شرح جوانب اجرا و کارآمدترین ابتکارات، می پردازیم. همچنین، نتایج تجربی، اثر ابتکارات مختلف ترکیبی را پررنگ می‌کند.
سید محمدحسین طباطبایی، از مفسّران شیعه، در بحث روایی تفسیر این سوره، با گزارش روایات موجود در کتاب‌های اهل سنّت و شیعه، شأن نزول این سوره را مرتبط با علی و فاطمه و داستان بیماری فرزند یا فرزندانشان و نذر برای بهبودیشان برمی‌شمارد. از مفسران اهل سنت، شهاب‌الدین آلوسی در روحُ‌الْمَعانی، فخر رازی در تفسیر کبیر و شوکانی در فَتحُ الْقَدیر گزارش می‌کنند که این آیات دربارهٔ علی بن ابی‌طالب و فاطمه زهراست.
دل بیدرد در این ره بچه کارت آید بد بود اهلی اگر در غم بهبود بود
از آتش اهل عصر جز دودی نیست وز هیچ کسم امید بهبودی نیست
چو من از عمر بهبودی ندیدم زیان دیدم ولی سودی ندیدم