بهار

معنی کلمه بهار در لغت نامه دهخدا

بهار. [ ب َ ] ( اِ ) فصل ربیع است ؛ یعنی بودن آفتاب در برج حمل و ثور و جوزا. ( از جهانگیری ). فصل ربیع و آن در بلاد اقلیم چهارم و پنجم و ششم ، مدت ماندن آفتاب است در حمل و ثور و جوزا و در اقلیم دوم و سوم مدت ماندن آفتاب در حوت و حمل. ( غیاث ). ترجمه ربیع. و آن بودن آفتاب در برج بره و گاو و دوپیکر باشد و آن مشهور است. ( آنندراج ) :
درخش ار نخندد بگاه بهار
همانا نگرید چنین ابر زار.ابوشکور.ز شیراز آن نامه شهریار
چو رخشنده گل شد بوقت بهار.
فردوسی ( شاهنامه چ دبیرسیاقی ج 5 ص 2459 ).
هوا خوش نگار و زمین پرنگار
تو گفتی به تیر اندر آمد بهار.فردوسی.چنانکه این زمستان ، فصل بهار آنجا باشد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 367 ).
چو باغی از مه و پروین بهارش
بهاری از گل و سوسن نگارش.( ویس و رامین ).شادی بدین بهار چو می بینی
چون بوستان خسرو و صحرا را.ناصرخسرو.ترا کنون که بهار است جهد آن نکنی
که نانکی بکف آری مگر زمستان را.ناصرخسرو.در سفر باغ و بوستان و بهار
منزل و جای و رهگذار تو باد.مسعودسعد.هرگاه که آفتاب به اول حمل رسد بهار باشد، تا به اول سرطان. ( ذخیره خوارزمشاهی ). به فصل بهار به بادغیس بود... و لشکری از بهار و تابستان برخورداری تمام یافتند از عمر خویش. ( چهارمقاله نظامی عروضی چ معین صص 49 - 50 ). چون بهار درآمد اسبان به بادغیس فرستادند. ( چهارمقاله ایضاً ص 51 ).
عمر است بهار نخل بندان
کش هر نفسی خزان ببینم.خاقانی.نیست شب کز رخ و سرشک بهم
صد بهار و خزان نمی یابم.خاقانی.- بهار عمر ؛ کنایه از دوران جوانی :
ای خرم از فروغ رخت لاله زار عمر
باز آ که ریخت بی گل رویت بهار عمر.حافظ.- بهار حسن ؛ ابتدای جوانی و شادابی و زیبائی :
خوش چمنی است عارضت خاصه که در بهار حسن
حافظ خوش کلام شد مرغ سخن سرای تو.حافظ.- بهار دل ؛ کنایه از شادمانی و سرور است :
بهشتی گل و ارغوان و سمن
شکفته بهار دل و جان من.شمسی ( یوسف و زلیخا ).- امثال :
با یک گل بهار نمیشود.
سالی که نکوست از بهارش پیداست .

معنی کلمه بهار در فرهنگ معین

( ~. ) ( اِ. ) بتخانه ، بتکده .
(بَ ) [ په . ] ( اِ. ) اولین فصل سال شامل سه ماه : فروردین ، اردیبهشت و خرداد.
دادن ( ~. دَ ) (مص ل . ) در فصل بهار، با لشکر در جایی اقامت کردن .

معنی کلمه بهار در فرهنگ عمید

۱. از فصول چهارگانۀ سال برابر با سه ماه اول سال خورشیدی ایرانی (فروردین، اردیبهشت، خرداد ) که درختان سبز و خرم می شوند و گیاهان می رویند، نوبهار، بهاران.
۲. (زیست شناسی ) = بابونه
۳. (زیست شناسی ) شکوفۀ درختان، به ویژه درخت نارنج: بهارِ نارنج.
۴. [مجاز] دوران شکوفایی: بهار زندگی.
۵. (موسیقی ) یکی از دوایر ملایم.
۱. بتخانه، بتکده.
۲. آتشکده: بهاری دل افروز در بلخ بود / کز او تازه گل را دهن تلخ بود (نظامی۵: ۹۱۸ ).

معنی کلمه بهار در فرهنگ فارسی

ایالتی در هند در شمال شرقی دکن و در بخش شرقی دشت گنگ ۵۲ / ۴۸۵ / ٠٠٠ سکنه . کرسی آن پتنه . برنج نیشکر و پنبه .
سه ماه اول خورشیدی ایرانی، یکی ازفصول چهارگانه ، بتخانه، بتکده، آتشکده هم گفته شده
( اسم ) بتخانه بتکده .

معنی کلمه بهار در فرهنگ اسم ها

اسم: بهار (دختر) (فارسی، کردی) (طبیعت، گل) (تلفظ: bahār) (فارسی: بهار) (انگلیسی: bahar)
معنی: فصل اول سال خورشیدی، گل و شکوفه درختان، ( به مجاز ) دوره شادابی هر چیز، فصل اول سال، ( در گیاهی ) شکوفه درختان خانواده ی مرکبات، گیاهی زینتی، ( به مجاز ) دوره ی شادابی هر چیز، ( در قدیم ) ( به مجاز ) سبزه و علف، ( در قدیم ) ( در موسیقی ایرانی ) یکی از دستگاه ها یا ادوار، ( در سنسکریت ) ( در قدیم ) بتخانه و بتکده، ( اَعلام ) نام شهری در شمال غربی استان همدان، نام اولین فصل سال، پس از زمستان و پیش از تابستان، شکوفه درختان خانواده مرکبات، کنایه از لطافت و زیبایی، نام شهری در کردستان، مرکز کردستان در دوره ‏سلجوقی، لقب شاعر و نویسنده ‏و محقق کرد «ملک الشعرای بهار» ( نگارش کردی

معنی کلمه بهار در دانشنامه عمومی

بَهار نخستین فصل در گاه شماری خورشیدی و دومین فصل در گاه شماری میلادی است. در نیم کرهٔ شمالی زمین، این فصل منطبق با سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد ( بر پایه تقویم گاه شماری خورشیدی ) است.
در نیمکره شمالی، بهار، هم دوره با پاییز در نیمکره جنوبی است و برعکس. در اعتدال بهاری، روزها و شب ها تقریباً دوازده ساعت طول می کشد، و با پیشرفت فصل و افزایش طول روز، طول شب کاهش می یابد.
بسیاری از مردم فصل بهار را آغاز زندگی دوبارهٔ طبیعت می دانند. در فصل بهار جانورانی که دارای خواب زمستانی هستند، و همچنین، درختان از خواب زمستانی بیدار شده و زندگی را دوباره آغاز می کنند. درختان شکوفه زده و جانوران نیز در این فصل شروع به تولید مثل می کنند. [ نیازمند منبع]
بهار واژه ای فارسی است، که در فارسی میانه و فارسی نوین به همین شکل بوده است. [ نیازمند منبع]
در فرهنگ عمومی برخی از کشورها، مثل ایران و افغانستان، به این فصل بسیار اهمیت می دهند، به طوری که، حتی، سال نو آن ها در این فصل و با رسیدن خورشید به نقطهٔ اعتدال بهاری ( اول فروردین، معمولاً مطابق با ۲۱ مارس ) شروع می شود. آن ها شروع این سال را با مراسمی به نام نوروز جشن می گیرند که سیزده روز طول می کشد. ( سیزده به در ) این اهمیت در ادبیات نیز نمود زیادی دارد و بهار یکی از مهم ترین سوژه های هنری و ادبی می باشد.
در فصل بهار انحراف محور زمین نسبت به خورشید افزایش می یابد. طول مدت روز به سرعت زیاد می شود، زمین گرم می شود و گیاهان شروع به رشد کردن می کنند. برف ها آب می شوند و رودها به جریان می افتند. یخبندان در مناطق سردسیر کمتر می شوند و در مناطقی که آب و هوای سردسیری ندارند، دمای هوا به سرعت افزایش می یابد. بسیاری از گیاهان گلدار شروع به شکوفه زدن می کنند. این باره زمانی برخی موارد از زمانی از زمستان تا اوایل تابستان به طول می انجامد.
بهار (تاجیکستان). بهار ( به لاتین: Bahori ) یک منطقهٔ مسکونی در تاجیکستان است که در ناحیه ناصرخسرو واقع شده است.
بهار (جماعت). بهار جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ وحدت ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد. جمعیت این جماعت ۲۲۲۵۸ است.
بهار (دلیجان). بهار ( دلیجان ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان در استان مرکزی ایران است. این روستا شرقی ترین نقطه استان مرکزی از لحاظ مختصات جغرافیایی و مسکونی بودن است.
این روستا در دهستان جوشق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر ( ۷۳خانوار ) بوده است.
بهار (راز و جرگلان). بهار ( بجنورد ) ، روستایی از توابع بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ایران است. این روستا شمالی ترین روستای استان خراسان شمالی از لحاظ مختصات جغرافیایی است.
این روستا در دهستان جرگلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۷ نفر ( ۱۰۳خانوار ) بوده است.
بهار (فیلم). بهار ( به انگلیسی: Springtime ) یک انیمیشن کوتاه به کارگردانی آب آیورکس در سال ۱٩٢٩ منتشر شد. این انیمیشن سومین اثر از مجموعه سمفونی احمقانه بود که توسط والت دیزنی تولید شد.
بهار (فیلم ۱۹۴۲). بهار ( به هندی: Basant ) فیلمی محصول سال ۱۹۴۲ و به کارگردانی آمیا چاکراوارتی است. در این فیلم بازیگرانی همچون ممتاز شانتی، مدهوبالا، اولهاس، کانو روی و استر ویکتوریا آبراهام ایفای نقش کرده اند.
بهار (فیلم ۱۹۵۱). بهار ( هندی: बहार ) یک فیلم در ژانر عاشقانه و کمدی دلهره آور به کارگردانی ام. وی. رامان است که در سال ۷۲۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ویجینتی مالا، پران، و اوم پراکاش اشاره کرد.
بهار (نقاشی). بهار ( انگلیسی: Spring ) یک نقاشی رنگ روغن اثر لاورنس آلما - تادما است که در سال ۱۸۹۴ کشیده شده است. از سال ۱۹۷۲ این اثر در موزه جی. پال گتی واقع در لس آنجلس، کالیفرنیا قرار دارد. این نقاشی رسم جمع آوری گل توسط کودکان در روز مه را به جشنی بهاری در روم باستان ( شاید سرئالیا، فلورالیا یا امباروالیا ) مرتبط می سازد، هرچند جزئیات موجود در اثر با هیچ جشن خاص رومی نمی سازند. از بهار برای صحنه ورود پیروزمندانه ژولیوس سزار به روم در فیلم کلئوپاترا الهام گرفته شده است.
بهار (همدان). بهار شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان است که در ۱۵ کیلومتری شمالغرب شهر همدان قرار دارد. این شهر از لحاظ کشاورزی رتبهٔ اوّل تولید و صادرات سیب زمینی کشور و رتبه دوم سیر استان را دارا می باشد.
نام قدیم این شهر چمن بوده است، برخی معتقدند این شهر به خاطر آب و هوای خوش به این نام معروف شده، برخی نیز معتقدند نام این شهر برگرفته از ایل بهارلو است که در این منطقه سکونت داشتند.
سابقه تاریخی شهر بهار بر اساس اسناد مکتوب تا دوران صفویه قطعی بوده است. شهر بهار خاستگاه ایل بزرگ بهارلو می باشد، قبیله ییوا یا ایوا یکی از قبایل ۲۴ گانه ترکهای اوغوز بعد از سکونت در دشت بهار به بهارلو معروف شدند این قبیله مهم ترین تکیه گاه حکومت قراقویونلوها بودند. سندی که تا زمان صفوی موجودیت بهار به اثبات می رساند همان حضور جعفرخان زند است که مدتی در بهار مقیم بوده و مبیین تأثیرگذاری مردان این دیار در معادلات سیاسی و فرهنگی کشور است.
حمدالله مستوفی جغرافی دان قرن هفتم در نزهةالقلوب، منطقه ای که بهار در آن واقع شده را با نام فریوار می شناسد و می نویسد:
همدان ولایتش پنج ناحیت دارد. اول فریوار در حوالی شهر است تا دو فرسنگی ( در سمت اسدآباد ) هفتاد و پنج پاره دیه است و شهرستانه و لالجین و فخرآباد و قاسم آباد و کوشک باغ و… از حساب فریوار است.
اصطلاح فریوار در قرن پنجم هـ. ق از زبان راوندی آمده است. بهار تا نیم قرن اخیر دهستانی معتبر و مرکز بخش سیمینه رود بوده است.
خرابه های قلعهٔ شهر، بنام «دئولر قلعه سی» هنوز موجود است. در پیشینهٔ تاریخی بهار چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام ابهام جدی وجود دارد.
از دیرباز به علت مسطح و دشتی بودن مراتع همچنین وجود قنات و رودهای دائمی در این شهرستان، کشاورزی وباغداری رونق فراوانی داشته است، هم اکنون انواع سیب زمینی های بذری وارداتی و خوراکی با بالاترین استاندارد و کیفیت در این شهرستان تولید می گردد، از دیگر محصولات کشاورزی می توان به سیر سفید خشک، سیرقرمز، گندم و جو، دانه های روغنی، گردو و میوهای سر درختی نظیر آلو و گردو و همچنین گوجه فرنگی، خربزه هندوانه و انواع انگور اشاره کرد. در سالهای اخیر با مکانیزه شدن کشاورزی ونیاز به تولید بیشتر و جستجوی زمین های بکر و حاصلخیر، بهاری ها اقدام به کشت فراسرزمینی در سایر استانها و حتی کشورهای همجوار نموده اند. در دو سال گذشته کمبود بارندگی باعث افزایش مشکلات در زمینه آبهای زیر زمینی و سطح زیر کشت گردیده است.

معنی کلمه بهار در دانشنامه آزاد فارسی

بهار (نشریه)
ماهنامۀ ادبی، فرهنگی، چاپ تهران. نخستین شماره، به مدیریت یوسف اعتصامی (اعتصام الملک)، در ربیع الثانی ۱۳۲۸، منتشر شد. از شمارۀ چهار، مدیریت مجله به مدبرالممالک سپرده شد. پس از انتشار شمارۀ دوازده در ذیقعده ۱۳۲۹، نشریه برای دَه سال تعطیل و دورۀ دوم (سال دوم) آن در شعبان ۱۳۳۹ منتشر شد. در سال دوم، مدیریت سه شماره با عباس خلیلی بود، و از شمارۀ چهار تمام امور مجله را اعتصام الملک خود به عهده گرفت. اهمیت این مجله در ترجمۀ مقاله هایی است که از کتاب ها و مجلات خارجی آورده است. همۀ مقاله های تألیفی و ترجمه ای به قلم اعتصام الملک است.

معنی کلمه بهار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهار (ابهام زدایی). بهار ممکن است در معانی ذیل به کار رود: معانی• فصل بهار، یکی از فصل های چهارگانه سال، پس از زمستان و قبل از تابستان اعلام و اشخاص• محمدتقی بهار، ملقب به ملک الشعرا، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و محقق معاصر• احمد بهار، بَهار، احمد (۱۲۶۸-۱۳۳۶ش/۱۸۹۰-۱۹۵۸م)، معروف به شیخ احمد بهار، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار سیاست پیشه• بهار شروانی، بَهار شَروانی، میرزا نصرالله، فرزند ابوالقاسم، غزل سرای نیمه دوم قرن سیزدهم• لاله تیک چند بهار، فرهنگ نویس و شاعر قرن دوازدهم و مؤلف بهار عجم از فرهنگ های مهم و مستند فارسی• مهرداد بهار، زبان شناس و اسطوره شناس ایرانی و فرزند محمدتقی بهار (ملک الشّعراء)
...

معنی کلمه بهار در ویکی واژه

اولین فصل سال شامل سه ماه: فروردین، اردیبهشت و خرداد.
نخستین فصل سال خورشیدی. فصل ربیع است؛ یعنی بودن آفتاب در برج حمل و ثور و جوزا. فصل ربیع و آن در بلاد اقلیم چهارم و پنجم و ششم، مدت ماندن آفتاب است در حمل و ثور و جوزا و در اقلیم دوم و سوم مدت ماندن آفتاب در حوت و حمل. (غیاث )
ربیع و آن بودن آفتاب در برج بره و گاو و دوپیکر باشد و آن مشهور است.
گل و شکوفه‌ی هر درخت، عموماً و گل و شکوفه‌ی نارنج و سایر مرکبات.
در فصل بهار، با لشکر در جایی اقامت کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه بهار

نخستین رمان خویش را با نام دایره دوستان برنارد در سال ۱۹۳۰ منتشر کرد. به برلین رفت و با کلاوس و اریکا مان، فرزندان توماس مان، دوستی برقرار کرد. از پاییز ۱۹۳۱ تا بهار ۱۹۳۳، در برلین از راه نویسندگی گذران زندگی می‌کرد، با دستیابی هیتلر به قدرت در سال ۱۹۳۳ او نیز همچون دوستانش اریکا و کلاوس مان مجبور به ترک آلمان شد. در همین زمان کتاب «فرار به بالا» را منتشر کرد.
اما تصنیف دیگر که در سال‌های نخست ورود مرضیه به دنیای هنر با همکاری علی بهاری سروده شده بود سال‌ها بود که در گذر زمان از یادها و نظرها محو شده بود به‌طوری که خود مرضیه هیچ‌گاه وجود چنین اثری را ابراز نکرد. بنا به گفتهٔ بزرگ لشگری، بعد از ساخت تصنیف، وی احساس می‌کند بخشی از فضای تصنیف خالی است و نیاز به یک صدای مردانه دارد از همین رو از علی بهاری که در استودیو مشغول نواختن ویولن بوده درخواست می‌کند تا با مرضیه در این مورد همکاری کند و ایشان هم می‌پذیرند. شعر تصنیف (موی سپید) از کارهای معینی کرمانشاهی است.
اعتراضات ۲۰۱۲–۲۰۱۰ الجزایر به مجموعه قیام‌ها و شورش‌ها از ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۱۲ در الجزایر گفته می‌شود. این اعتراضات، پیرو موج بزرگ اعتراضی بهار عربی بود که در شمال آفریقا و غرب آسیا به راه افتاد. از دلایل این قیام‌ها می‌توان به بیکاری، مشکلات مسکن، افزایش قیمت مواد غذایی، فساد، محدودیت آزادی بیان و شرایط بد زندگی اشاره کرد.
چون عمروعاص پیش علی دی مه پیش بهار عاجر و رسوا شد
این سبزه نیست بر لب جو رسته، نوبهار بر زخم خاک، مرهم زنگار بسته است
مژهٔ خونفشان بیدل ما رگ ابر بهار را ماند
باران گریه طبع «نظیری » بهار ساخت کو باد؟ تا برد به گلستان پیام ما
افسرده بود بس که بساط چمن حزین ایام گل گذشت و بهاری ندید کس
۶. اسلوب معادله و تمثیل. گلستانی، محمّدعلی. نشریه: ادبیات و زبان‌ها، رشد آموزش زبان و ادب فارسی. بهار ۱۳۹۱ - شماره ۳
بعد از آن امپراتور موریس نبردهایی را در بالکان برای جلوگیری از تاخت و تاز اسلاوها و آوارها آغاز کرد. خسروپرویز در بهار ۵۹۱میلادی با قشون رومی عازم ایران شد. او غیر از سپاهیان رومی، دارای لشکری از آذربایجان بود، که یک دسته سپاه از ارمنستان هم به آن‌ها پیوسته بودند.
نوبهار است و عروس گل کشید از رخ نقاب رخت عیش از کاخ اندر باغ آور با شتاب
این سازمان اولین تجمع خود را در ۱۰ ژوئیه ۱۹۳۲ در برلین پایتخت جمهوری وایمار برگزار کرد. آرم دو پرچم آن، توسط اعضای انجمن انقلابی هنرمندان تجسمی، ماکس گبهارد و ماکس کایلزون همچنان به عنوان نماد ضد فاشیسم باقی مانده‌است.
آه و دردا که کنون برهمنان همه هند جای سازند بتان را دگر از نو ببهار
در کرمانشاه نیز درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و معترضان صورت گرفت. در این روز در خیابان نوبهار کرمانشاه بین معترضان و نیروی انتظامی درگیری رخ داد. همچنین درگیری‌های پراکنده‌ای در اطراف میدان فردوسی میان نیروی انتظامی و معترضان جریان داشت.
آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب با صدهزار نزهت و آرایش عجیب
در این اومید پژمرده بپژمردی چو باغ از دی ز دی بگذر سبک برپر که نی جان بهاری تو
"عیسی "مدرس دانشگاه است و نسبت به همسر جوانتر خود "بهار" بی‌توجه است."عیسی" که خودشیفته و خودخواه است به ندرت با همسرش صحبت می‌کند…
وینو فصل ۲۰۱۲ را با شرکت در تور لانکاوی آغاز کرد. پس از طی کردن بهاری آرام، وینو در تور دو فرانس شرکت کرد. او نتوانست هیچ پیروزی مرحله‌ای به دست آورد؛ ولی در چند فرار شرکت داشت که یکی از آن‌ها در مرحلهٔ ۱۸ جایزهٔ تهاجمی‌ترین رکابزن را برای او به ارمغان آورد.
او ابتدا به یمن رفت و در آنجا زبان عربی آموخت و با یک شماره موبایل یمنی در کل آن منطقه سفر کرد. فعالیت خود را در حین بهار عربی آغاز کرد. ساتلوف برای نشریات خبری کریستین ساینس مانیتور، نشنال اینترست، فارن پالیسی، تایم، ورلد افرز، مدیا لاین کار کرده بود و در شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس نیوز هم ظاهر شده بود. مسائل کاری او را چند بار به سوریه کشانده بود و به کشورهای مصر، ترکیه، لیبی، بحرین هم سفر کرده بود.
بهار عشرت (صامت) چو شد صرف عزاداری برای عزت فردا دو چشم خونفشان دارد