تظاهرات

معنی کلمه تظاهرات در لغت نامه دهخدا

تظاهرات. [ ت َ هَُ ] ( از ع ، اِ ) ج ِ تظاهر. نمایشها. این کلمه بیشتر در مورد تجمع و حرکت سیاسی مردم در خیابانها و میدانهای شهر اطلاق می شود.

معنی کلمه تظاهرات در فرهنگ معین

(تَ هُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - جِ تظاهر. ۲ - در فارسی به معنای راهپیمایی دسته جمعی .

معنی کلمه تظاهرات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع تظاهر

معنی کلمه تظاهرات در ویکی واژه

manifestazione
dimostrazione
جِ تظاهر.
در فارسی به معنای راهپیمایی دسته جمعی.

جملاتی از کاربرد کلمه تظاهرات

پذیرش تیم آفریقای جنوبی پای موضوع آپارتاید را به المپیک تابستانی ۱۹۶۸ شهر مکزیکو سیتی باز کرد. بعد از اینکه بیش از ۴۰ تیم تهدید به تحریم بازی‌ها کردند، کمیته بازی‌ها تصمیم خود را بازبینی نموده و حضور آفریقای جنوبی را مجدداً ممنوع اعلام کرد. المپیک به عنوان محلی برای جلب نظر عموم مردم به جنبش سیاه پوستان مشخص شده بود. در تمام تابستان تعداد زیادی تقابل بین نیروهای پلیس و دانشجویان اتفاق افتاد. دوم اکتبر، بعد از تابستانی پر از اعتراضات علیه حکومت مکزیک و اشغال محل اصلی دانشگاه مستقل ملی مکزیک توسط ارتش، یک تظاهرات دانشجویی با حضور پلیس، سربازان و نیروهای شبه نظامی و با گشودن آتش بر روی دانشجویان و کشته شدن بیش از صد نفر، خاتمه یافت.
در سال ۱۹۰۶، این گروه یک سری تظاهرات و لابی‌های پارلمانی را شروع کرد که به دستگیری و زندانی شدن تعدادی از اعضایش منجر شد. طی اظهار نظری در این پدیده، چارلز هندز در دیلی میل نوشت برای اولین بار اعضای اتحادیه سیاسی اجتماعی زنان به حق رای دست یافتند. در سال ۱۹۰۷ این اتحادیه اولین زنان عضوش را به پارلمان فرستاد.
-و چندین بار در سراسر فوریه و اوایل مارس در شهرهای قطیف، العوامیه، ریاض و حفوف- دست به تظاهرات زدند.
در تظاهرات ۲۰۱۹ ونزوئلا بیش از
ایگناسیو پرس کامبرا سرکنسول اسپانیا در مقابل نمایندگی دیپلماتیک اسپانیا در تهران که در محل برگزاری تظاهرات قرار داشت، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و به مدت چهار ساعت در بازداشت به سر برد، وزارت خارجه اسپانیا نیز در واکنش به این بازداشت، مرتضی صفاری نطنزی، سفیر ایران در این کشور را احضار کرده‌است و این عمل را غیرقابل قبول خواند.
به گفته کتی یانگ، مخالفان جنبش میدان در تظاهرات، پوسترهای خیابانی، پست‌های اینترنتی و حتی سخنرانی در جمع معترضان، دولت جدید را یک گروه یهودی که به دنبال استفاده از اوکراینی‌ها برای دفاع از منافع یهودیان ثروتمند است معرفی و مورد هجمه قرار دادند، آنها انقلاب را به عنوان یک «کودتای صهیونیستی» به تصویر کشیدند.
با اعلام وضعیت فوق‌العاده در بانکوک، پایتخت تایلند، برگزاری هر گونه گردهمایی و تظاهرات ممنوع اعلام شد. دولت تایلند با این اقدام در صدد مهار ناآرامی‌های اخیر در کشور است. پس از اعلام وضعیت اضطراری در بانکوک، حدود ۵۰ نفر از تظاهرکنندگان خشمگین به ساختمان وزارت کشور تایلند هجوم بردند. دویچه وله فارسی
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به گارد ملی دستور داد از واشینگتن خارج شوند و به پایگاه‌ها منتقل شوند. او در توییتی گفت: «حال که همه چیز تحت کنترل است و تظاهرات به صورت مسالمت آمیز اتفاق می‌افتاد دیگر نیازی به استفاده از گارد ملی نمی‌بینم.» همچنین فرمانداران بعضی از ایالات قانون منع رفت‌وآمد را لغو کردند.
گزارش‌های مختلف از تهران، اصفهان، شیراز، مشهد رشت وکرمانشاه ازحضور مردم در خیابان‌ها خبر می‌داد. در تهران و در ساعت‌های اولیه تظاهرات به صورت آرام و پراکنده و بدون زدوخورد انجام می‌شد. پس از آن با حملهٔ نیروهای پلیس ضد شورش، لباس شخصی‌ها و گارد ویژه به تظاهرکنندگان، این اعتراضات به خشونت کشیده شد. این تظاهرات با اعلام میرحسین موسوی و مهدی کروبی مبنی بر درخواست مجوز از وزارت کشور در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ برنامه‌ریزی شد.
از اعتراضات تظاهرکنندگان به دخالت حکومت ایران در امور داخلی عراق بازمی‌گردد و یکی از شعارهای رایج این اعتراض‌ها «بغداد حرة حرة، إیران، برة برة» (بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، بیرون) است. شهر ناصریه در ۵ و ۶ اکتبر شاهد تظاهراتی وسیع بود که در جریان آن، معترضان به دفاتر هشت حزب عمدتاً طرفدار ایران حمله بردند و برخی از آنها تصاویر علی خامنه‌ای را به آتش کشیدند.