بلاد

معنی کلمه بلاد در لغت نامه دهخدا

بلاد. [ ب َ ] ( ص ) بلابه و بدکار. بلاده. بلایه.( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به بلاده و بلایه شود.
بلاد. [ ب َ / ب ِ ] ( اِخ ) شهری است نزدیک حجرالیمامة، وآنجا مانند یثرب به تیرهای نیکو شهرت دارد. ( از معجم البلدان ).
بلاد. [ ب ِ ] ( ع مص ) مبالدة. با چوب و یا شمشیر یکدیگر را زدن. ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از منتهی الارب ). رجوع به مبالدة شود.
بلاد. [ ب ِ ] ( ع اِ ) ج ِ بَلدة. ( منتهی الارب ). ج ِ بَلد و بلدة. ( از اقرب الموارد ). شهرها. ( فرهنگ فارسی معین ) ( ناظم الاطباء ) : از برای... ترتیب بلاد... انبیا را بعثت کرد. ( سندبادنامه ص 3 ).مصالح بلاد... متفرق گردد. ( سندبادنامه ص 5 ). منابر بلاد آفاق به القاب و خطاب عالی آراسته گردد. ( سندبادنامه ص 10 ). برخی از بلاد از قبضه تصرف او به در رفت. ( گلستان ). أقوس ؛ بلاد دور. ( منتهی الارب ). || ناحیه ها. نواحی. ( فرهنگ فارسی معین ) :
ز بهر آنکه بتان را همی پرستیدند
مخالفان بدی اندر آن بلاد و دیار.فرخی.من از دیارحبیبم نه از بلاد غریب
مهیمنا به رفیقان خود رسان بازم.حافظ. || این کلمه درترکیب اسماء امکنه برای افاده مفهوم مملکت و کشور بکار رود، مثلاً بلادالعرب ، به عربستان و بلادالروم به مملکت رومیان اطلاق شود. ( از فرهنگ فارسی معین ) : خرج واحد فی قرب ینوف القفاف فوق قریة الهجر من بلادالاهنوم فی زمن الامام شرف الدین علیه السلام.... ( الجماهر بیرونی ص 271 ).و أما مواضع تکثر شهرتها، واحد بجبل الشرق من بلاد انس یسمی الرکن... ( الجماهر بیرونی ص 271 ).
کاروان مهرگان از خزران آمد
یا ز اقصای بلاد چینیان آمد.منوچهری.بلاد هند از لب جیحون بود تا شط فرات. ( فارسنامه ابن البلخی ص 98 ). روی به بلاد هند نهادند و ملک هند معروفان را در میان داشت و صلح کردند. ( فارسنامه ابن البلخی ص 82 ). از حد جیحون تا آب فرات بلاد فرس خواندندی یعنی شهرهای پارسیان. ( فارسنامه ابن البلخی ص 120 ). چون بلاد عراق و پارس بدست لشکر اسلام فتح شد.... ( کلیله و دمنه ). که در بلاد اسلام چنان شهری نشان میدهند ودر دیار کفر. ( کلیله و دمنه ). در سالی پنجاه هزار کم و بیش از برده کافر و کافرزاده از دیار کفر به بلاداسلام می آورند. ( کلیله ودمنه ). پس هریک را از اطراف بلاد حصه ای معین کرد. ( گلستان ).

معنی کلمه بلاد در فرهنگ معین

(بِ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ بلدة . ۱ - شهرها. ۲ - نواحی .

معنی کلمه بلاد در فرهنگ عمید

= بلاده
= بلد

معنی کلمه بلاد در فرهنگ فارسی

شهرها
( اسم ) جمع بلده . ۱- شهرها : ( در جمیع بلاد گردش کرد . ) ۲- ناحیه ها نواحی . توضیح این کلمه در ترکیب اسمای امکنه برای افاد. مفهوم مملکت و کشور بکار رود مثلا بلاد العرب بعربستان بلاد الروم بمملکت رومیان اطلاق شود . یا تخطیط بلاد . جغرافی ( علم ).
مبالده . با چوب و یا شمشیر یکدیگر را زدن .

معنی کلمه بلاد در ویکی واژه

جِ بلدة.
شهرها.
نواحی.

جملاتی از کاربرد کلمه بلاد

تا شهورست و سنین از سیر ماه و آفتاب تا دیارست و بلاد از حکم رب‌العالمین
به همین صورت امارات مستقل در عهد مأمون در جناح غربی دولت اسلامی پا بر جا بود ولی اغلب ولایات از شرق تا غرب تحت سیطرهٔ کارگزاران عباسیان بود، هر چند خوارج، و عمالشان در قیروان، دولت عباسی را در بغداد تهدید می‌کردند ولی دشمن اصلی عباسیان امویان شمرده می‌شدند که در بلاد اندلس رشد روزافزون یافته بودند.
ارغون آقا یا امیر ارغون (سال‌های حکومت ۶۵۴–۶۴۱) یکی از چهار حکمران و کارگزار امپراتوری مغول در فاصلهٔ کشته شدن جلال الدین خوارزمشاه تا فرمانروایی هلاکو خان در ایران بود. از دبیران اوگتای قاآن پسر سوم و جانشین چنگیز بود. بعد از کشته شدن گرگوز توسط توراکینا خاتون به جانشینی او انتخاب شد و در حدود سیزده سال بر ایران حکومت کرد. حاکم ممالکی که از قبل در تصرف گرگوز حکمران قبلی بود یعنی از رود جیحون تا حدود فارس و گرجستان و موصل و بلاد روم بود.
والی بصره در اوایل سال ۱۶ مغیره بن شعبه را از طرف خود مأمور فتح بلاد خوزستان کرد و مغیره به آسانی دهقانان ایرانی اهواز را به تسلیم و قبول جزیه واداشت. اما عمر به علت حرکت زشتی که از مغیره روایت کردند او را از حکومت بصره برداشت و ابوموسی اشعری را به جای او فرستاد. ابوموسی دنباله فتوحات پیشینیان خود را گرفت و پس از چند رشته جنگ، بلاد رامهرمز و شوش را فتح‌کرد. اما چون به شوشتر رسید به مقاومت هرمزان والی آنجا که در قلعه شهر متحصن بود برخورد، ناچار از خلیفه کمک خواست و عمر دستور داد که از کوفه عمار بن یاسر با لشگریانی به یاری ابوموسی برود.
آب را ماند شکر تو که بر روی زمین نیست بی‌شکر تو چندانکه بلادست و قری
یاقوت حموی در کتاب معجم‌البلدان می‌نویسد: «استرآباد شهر بزرگ مشهوریست از اعمال طبرستان در میانه ساری و گرگان از اقلیم پنجم».از قول مهلبی در تقویم البلدان نیز آمده‌است: «استرآباد بر حد طبرستان است و از آن تا آمل که مرکز طبرستان است ۳۹ فرسنگ است». همچنین به گفته مهلبی «استرآباد بلده‌ایست از بلاد مازندران».
غصن البلاد توفقنی فاسقها هذا الشهاد بسرق البیداء
در ۱۸۶۵ وی ساختمان انتشارات را به خیابان اولندزگاتان (درحال حاضر خیابان مستر ساموئلزگاتان) منتقل کرد و در یک ساختمان سه طبقه، هم بخش انتشارات و هم چاپخانه قرار داشت. اولین بار روزنامه داگنزنی‌هتر در ۱۸۶۴ در چاپخانه آلبرت منتشر شد. آلبرت در ابتدای کار از خرید سهام خودداری می‌کرد، اما بعدها در سال ۱۸۷۴ اقدام به خرید سهام کوچک کرد. او همچنین عضو هیئت مدیره روزنامه افتن‌بلادت بود.
البلاد یک روزنامه مستقل در تلاش با تأکید بر وابستگی عربی و اسلامی بحرین و ترویج وحدت ملی است و در عین حال بیانگر احترام به اصول دموکراسی و پلورالیسم سیاسی، مذهبی و فرهنگی می‌باشد. این روزنامه همچنان در رابطه با حفظ دستاوردهای ملی و تلاش در جهت ساخت و توسعه و تقویت ارزش‌های آزادی، عدالت، برابری، حقوق بشر و مشارکت در دستیابی به اراده مردم فعالیت می‌کند.
الکساندرا ناجی مدت کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در سال ۲۰۱۳، حرفه موسیقی را در لس آنجلس دنبال کرد و در اواخر همان سال با کلمبیا رکوردز قرارداد امضا کرد، پس از آن شروع به ضبط با تهیه‌کنندگان جیمز فورد و الکس ترنر کرد. اولین آلبوم استودیویی او، بلادونا غم، در ۷ آوریل ۲۰۱۷ منتشر شد.
کز بلاد رومیان آمد به کین بسته میان صفدری بافر و هنک و لشکری بی حد و مر
چون باد در بلاد ثنای ترا مسیر چون خمر در عروق هوای ترا زبیب
در بلاد ملک تو با خاک پیر راستی باید ز خاک آراسته
شهر اهواز مثل اکثر بلاد مشرق زمین دارای خانه‌های محقری است که از خشت و گل، بدون مراعات اصول صحی به ترتیب غیرمنظمی ساخته شده و در حدود یکهزار و پانصد الی دو هزار نفر جمعیت دارد، ایشان کاملاً خوش قیافه‌اند و اندکی سیاه‌چرده‌تر از اسپانیایی‌ها هستند.
از سال ۱۹۲۵، سونسکا داگبلادت سالانه یک شخصیت یا تیم ورزشی را در پایان هر سال انتخاب کرده و یک مدال طلای سونسکا داگبلادت را به آنها اعطا کند.
بسم اللّه الرحمن الرحیم سلام بر همه، بالخصوص برادران عراقی وظیفه دینی بر همه مسلمانان لازم می‌گرداند که در حفظ حوزه اسلام و بلاد اسلامی تا آنجاکه قدرت دارند بکوشند و بر همه ما واجب و لازم است که سرزمین عراق را که مشاهد ائمه هدی علیهم السلام و مراکز دینی ما در آنجا است، از تسلط کفار حفظ نموده و از نوامیس دینی آن دفاع کنیم من شما را بر این موضوع دعوت کرده و ترغیب می‌نمایم خداوند ما و شما را برای خدمت به اسلام و مسلمین موفق فرماید (ابوالحسن الموسوی الاصفهانی)
و بباید دانست که نوع انسان را در قربت به حضرت إلهیت منازل و مقامات است. مقام اول مقام اهل یقین است که ایشان را موقنان خوانند، و آن مرتبه حکمای بزرگ و علمای کبار باشد؛ و مقام دوم مقام اهل احسان است که ایشان را محسنان گویند؛ و آن مرتبه کسانی بود که با کمال علم به حلیت عمل متحلی باشند و به فضایلی که برشمردیم موصوف؛ و مقام سیم مقام ابرار بود، و ایشان جماعتی باشند که به اصلاح عباد و بلاد مشغول باشند، و سعی ایشان بر تکمیل خلق مقصور؛ و مقام چهارم مقام اهل فوز بود، که ایشان را فایزان خوانند و مخلصان نیز گویند، و نهایت این مرتبه منزل اتحاد باشد.
دگر یک از طرفی گویدم: غنیمت دان که خوش همی گذرانند دوستان بلاد
بسی شدم به بلاد و جبال و کوچه و باغ به کوی مهدی هادی کسی نداد سراغ
بلادی که در تحت امر تو شد شود در خوشی همچو دارالقرار