تاوان
معنی کلمه تاوان در لغت نامه دهخدا

تاوان

معنی کلمه تاوان در لغت نامه دهخدا

تاوان. ( اِ ) غرامت. ( صحاح الفرس ) ( فرهنگ خطی کتابخانه دهخدا ) ( شرفنامه منیری ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). جریمانه. ( ناظم الاطباء ). جریمه. وجه خسارت. جبران ضرر :
به تاوانْش دینار بخشم ز گنج
بشویم دل غمگساران ز رنج.فردوسی.تو از گنج تاوان آن بازده
بکشور ز فرموده آواز ده.فردوسی.همان نیز تاوان ، بفرمان شاه
رسانید خسرو بدان دادخواه.فردوسی.لاجرم شهرتان ویران شد و مستغلی بدین بزرگی از آن من بسوختند، تاوان این از شما خواسته آید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 562 ).
تنت کز بهر طاعت بُد بعصیانش بفرسودی
چه عذر آری اگر فردا بخواهند از تو این تاوان.ناصرخسرو.بفرمود تا خداوند اسب را بیاوردندو چندان که قیمت جو بود بوقت رسیدگی تاوان بستد و بخداوند زمین داد. ( نوروزنامه منسوب به خیام ).
حلقه ای ار کم شود از زلف تو
خاتم جم خواه به تاوان آن.خاقانی.پروانه بسوخت خویشتن را
بر شمع چه لازم است تاوان.سعدی.در عالم حساب به این مایه زندگی
تاوان عمر از همه کس می توان گرفت.تنها ( از آنندراج ).تاوان اگر تو لعل دهی در حساب نیست
تو دل شکسته ای نه که گوهر شکسته ای.( از آنندراج )- امثال :
سر را قمی میشکند تاوانش راکاشی میدهد.
گنه کنند گاوان ، کدخدا دهد تاوان . ( امثال و حکم دهخدا ج 3 ص 1328 ).
|| عوض و بدل. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ) :
کنی ما را همین دو روز مهمان
پس آنگه جان ما خواهی به تاوان.( ویس و رامین ).دو عید است ما را ز روی دو معنی
که خوشی و خوبیش را نیست تاوان
همایون یکی هست تشریف خسرو
مبارک دگر عید اضحی و قربان.انوری. || جرم و جنایت و زیان و گناه. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ). نقص. تقصیر :
ز شاهی بر او هیچ تاوان نبود
بدآن بُد که عهدش فراوان نبود.فردوسی.هر آن سپه که چو تو میر پیش جنگ بود
اگر ز پیل بترسد بر او بود تاوان.فرخی.علی تکین را کز پیش تو ملک بگریخت
هزار عدل همان بود و صدهزار همان
اگر دل از زن و فرزند نازنین برداشت

معنی کلمه تاوان در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) ۱ - غرامت ، جریمه . ۲ - عوض ، بدل .

معنی کلمه تاوان در فرهنگ عمید

۱. آنچه بابت خسارت و زیانی که از عمل کسی به دیگری وارد شده بگیرند، غرامت.
۲. بدل.
۳. [قدیمی] زیان.

معنی کلمه تاوان در فرهنگ فارسی

جریمه، غرامت جنگی، آنچه بابت خسارت بدهند
( اسم ) ۱- غرامت جریمه وجه خسارت . ۲- عوض بدل . ۳- جرم جنایت . یا تاوان پس ندادن . خسیس بودن .
مارشال فرانسه که در سال ۱۵٠۹ متولد شد و خدماتش در ( ژارانک ) و ( مون کونتور ) جالب و درخشان بود .

معنی کلمه تاوان در دانشنامه عمومی

تاوان (فیلم ۱۹۲۰). تاوان ( به انگلیسی: The Penalty ) یک فیلم آمریکایی در سبک جنایی می باشد که توسط والاس وورسلی کارگردانی شده است. این فیلم بر اساس رمانی از گاورنر موریس می باشد که نوه بزرگ گاورنر موریس سناتور نیویورک در سال های ۱۸۰۰ تا ۱۸۰۳ بوده است می باشد.
داستان در مورد پسر کوچکی است که در یک تصادف مجروح شده است و دکتر فریس جوان که به نظر می آید به عنوان دستیار کار می کند برای نجات او ناچار می شود پاهایش را از بالای زانو قطع کند ولی بعد از رسیدن استاد او، متوجه می شوند که نیازی به قطع پاهایش نبوده وخانواده پسر دروغ می گویند که تنها قطع پاهای او می توانسته است زندگی اش را نجات دهد ولی پسر که صدای ان ها را از اتاق بغلی شنیده متوجه حقیقت می شود و حالا بعد از ۲۷ سال برای انتقام از آن دکتر و دخترش بر می گردد
برای شبیه سازی پاهای قطع شده چِینی اون ها از تعدادی سطل و تعدادی تسمه چرمی استفاده کرده بودند که بسیار پیچیده و همچنین دردناک بود، دکترهای استودیو او را از این کار منع کردند ولی چینی اصرار زیادی داشت، پاهای او را تا نیمه در سطل می گذاشتند و قسمت های پایین پاهای او را از پشت می بستند.
در انتهای فیلم برای اینکه به مردم نشان دهند که واقعاً پای بریده ای در کار نبوده است، یه کلیپ کوتاه از پشت صحنه قرار دادند که متأسفانه امروز در فیلم موجود نیست
تاوان (مجموعه تلویزیونی ۲۰۰۸). تاوان با نام اصلی خیانت ( به اسپانیایی: La Traición ) نام مجموعه ای تلویزیونی است که در سال ۲۰۰۸ از شبکهٔ تلموندو پخش شد. این مجموعه که بر اساس رمان خیانت «فیلیپ پرز» در سال ۱۸۸۷ نوشته شده است. در بلغارستان، صربستان، لهستان و از جمله ایران پخش شده و به بیش از ۲۲ کشور در سراسر جهان فروخته شده است. فیلمبرداری این مجموعه در اواخر اکتبر سال ۲۰۰۷ در شهر بوگوتا، کلمبیا آغاز شد.
داستان در مورد دوبرادر دوقلو است که به خاطر عشق یک زن با هم می جنگند. زمانی که او به بیماری تصلب و سختی عضلاتش کاتالپسی پی می برد، زندگی او به یک باره نابود می شود، بیماری لاعلاجی که حرکات عضلانی او را از کار انداخته است. درحالی که این بیماری سال ها قبل گریبانگیر پدرش بوده. این مرد با دختری نجیب به نام سولیداد، آشنا می شود. و این دو شدیداً مجذوب یکدیگر می شوند، ولی از آنجا که هوگو بیماریش را مخفی می کند، مسائل پیچیده تر می شود. هنگامی که این زوج در حال آماده شدن برای مراسم عروسی هستند، فاجعه ای رقم می خورد. برادر دوقلو هوگو، آلسیدس، کسی که همیشه عاشق سولیداد بوده، به او خیانت می کند و نامزدش را می دزد.

معنی کلمه تاوان در ویکی واژه

غرامت، جریمه.
عوض، بدل.

جملاتی از کاربرد کلمه تاوان

باشد همگی تاوان بر چشم من گریان هر خانه که از باران در کوی تو ویران شد
نروژ در ماه مه ۱۹۶۳ حق حاکمیت خود را بر منابع طبیعی در بخش نروژی دریای شمال تثبیت کرد. کار اکتشاف نفت در 19 ژوئیه ۱۹۶۶ آغاز شد تا اینکه در 21 اوت ۱۹۶۹ نخستین نفت قابل استخراج به‌دست آمد. در پایان سال ۱۹۶۹ مشخص شده بود که ذخایر بزرگی از نفت و گاز در دریای شمال وجود دارد. نخستین میدان نفتی نروژ به نام اکوفیسک واقع در 320 کیلومتری جنوب غربی استاوانگر تا سال ۱۹۸۰ به ظرفیت تولید بیش از ۴۲۷ هزار بشکه نفت خام در روز رسید. از آن زمان تاکنون، ذخایر بزرگ گاز طبیعی نیز کشف و بهره‌برداری شده‌اند.
پروانه بکشت خویشتن را بر شمع چه لازم است تاوان
مرکز شهر استاوانگر، دور یک خلیج کوچک که خود شاخه ای از یک آبدره است؛ قرار دارد. در اینجا یک فرورفتگی شدید، در زیر آب دریاچه، قابل تشخیص است.
بی شک این تاوان برو باشد درست هردو را تاوان ازو بایست جست
در سال ۱۹۶۵ میلادی، ۱۲۱ جزیره متعلق به محدودهٔ شهرداری استاوانگر بودند. از این تعداد ۷ جزیره، در سال ۱۹۷۸ به خاک اصلی شبه جزیرهٔ اسکاندیناوی متصل شده‌اند. بزرگترین این جزایر ۵٫۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. با تغییرات اعمال شده، در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد جزایر متعلق به محدودهٔ شهرداری استاوانگر به ۳۲۶ جزیره رسید. بزرگترین این جزایر، رِنِنسْ اُوی بود که ۴۰٫۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.
کوششم بی مزد و منت صنعتم بی نرخ و قدر کار خویشم از زبان بر خویش تاوان آمده
الان بکش-بعداً تاوان بده یک رمان کوتاه رازآلود از رکس استوت است که ابتدا در سه جلد از مجلات ستردی ایونینگ پست منتشر شد. برای اولین بار این داستان در قالب کتاب در مجموعه داستان‌های کوتاه سه‌گانه برای ادوات کند در سال ۱۹۶۴ منتشر شد.
گناه ار دیده کرد اول چرا تهمّت نهم بر دل وراز دل در وجود آمد چه تاوانست بر دیده
«... از این که می‌دانم دنیا را به آسانی و بی‌تاوان به کسی نمی‌دهند؛ این اسنت که غمگینم. برای بره‌هایم غمگینم.»
چو باهم آید آن نور فراوان شود آن جمله بر جان تو تاوان
گفتمش جان رونمایت، رونما، گفتا که خوب گر کشم نقصان سعیدا باز تاوان می‌کنم
ور نظرش از نظر آگه بود دور فتد از ره و تاوان کند
افشین خائف در دانشگاه سلطنتی موسیقی استکهلم، دانشکده موسیقی پیتیو و دانشگاه استاوانگر در نروژ تحصیل کرده و در حال حاضر دکترای خود را در رشته آهنگسازی موسیقی در دانشگاه ساسکس انگلستان انجام می‌دهد.
آشوتاوان ۱۷٫۱۶ کیلومترمربع مساحت و ۵۸۹ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
این فیلم تراژدی اشراف روسی و آنا کارنینا همسر سیاستمدار ارشد الکسی کارنین و عشق‌بازی او با افسر دولتمند کنت ورونسکی که نهایتاً منجر به مرگ انا می‌شود را به نمایش می‌گذارد. کیرا نایتلی ستاره اصلی نقش آنا کارنینا است و این سومین همکاری او با جو رایت بعد از تاوان و غرور و تعصب می‌باشد در حالی که جود لا و آرون تایلر-جانسون به ترتیب در نقش‌های کارنین و ورونسکی ظاهر شده‌اند.
همام خسته را چندین مرنجان گنه دل کرد وی تاوان ندارد
محمد امینی، پژوهشگر تاریخ ایران، معتقد است «جامعه‌ای که در برابر اقدام تروریستی فداییان اسلام سکوت کرد، تاوان آن را بعدتر پرداخت.»
تا ندانی، کار کردن باطل است از بهر آنک کار بر نادان و عاجز بخردان تاوان کنند
آزاتاوان ۳٬۱۳۵ نفر جمعیت دارد و ۸۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.