حسابداری
معنی کلمه حسابداری در لغت نامه دهخدا

حسابداری

معنی کلمه حسابداری در لغت نامه دهخدا

حسابداری. [ ح ِ ] ( حامص مرکب ) عمل حسابدار. محاسبه. حِساب. شمار . || ( اِ مرکب ) اداره محاسبات.

معنی کلمه حسابداری در فرهنگ عمید

۱. عمل منظم نگه داشتن حساب ها.
۲. (اسم ) شعبه ای در یک اداره یا مؤسسه که به حساب های آن اداره یا بنگاه رسیدگی می کند.

معنی کلمه حسابداری در فرهنگ فارسی

۱ - عمل و شغل حسابدار محاسبی . ۲ - اداره یا دایره ای در وزارتخانه یا ادار. کل و یا موسسه ای که اعضای آن بحسابهای مربوط رسیدگی کنند .

معنی کلمه حسابداری در دانشنامه عمومی

حسابداری اندازه گیری، پردازش و ارتباطات اطلاعات مالی و غیرمالی در مورد نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت ها است. حسابداری که به آن «زبان تجارت» گفته می شود، نتایج فعالیت های اقتصادی یک سازمان را اندازه گیری می کند و این اطلاعات را به کاربران مختلفی از جمله سرمایه گذاران، بستانکاران، مدیریت و تنظیم کنندگان منتقل می کند.
مبحثی در تعریف حسابداری به عنوان علم یا حرفه موضوع بحث است که حسابداری را علم یا حرفه یا توامان علم و حرفه برمی شمارد.
به طور خلاصه می توان حسابداری را زیر شاخه ای از علم اقتصاد دانست. چنانچه اقتصاد را در کلیت علم بهره برداری حداکثری از منابع حداقلی عنوان کرد حسابداری فرایند محاسبه سود فعالیت، محاسبه منابع یا منافع ورودی و خروجی را در فعالیتهای انفرادی، مشارکتی یا دولتی میسر می کند.
مشاغل حسابداری به عنوان حسابدار شناخته می شوند. اصطلاحات «حسابداری» و «گزارشگری مالی» اغلب به عنوان مترادف استفاده می شوند.
حسابداری را می توان به چندین زمینه از جمله حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی خارجی، حسابداری مالیاتی و حسابداری هزینه تقسیم کرد. سیستم های اطلاعات حسابداری برای پشتیبانی از عملکردهای حسابداری و فعالیت های مرتبط طراحی شده اند. حسابداری مالی بر گزارش اطلاعات مالی سازمان، از جمله تهیه صورتهای مالی، به کاربران خارجی اطلاعات، مانند سرمایه گذاران، تنظیم کنندگان و تأمین کنندگان متمرکز است. و حسابداری مدیریت بر اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات برای استفاده داخلی توسط مدیریت متمرکز است. ثبت معاملات مالی، به منظور اینکه خلاصه ای از منابع مالی در گزارش های مالی ارائه شود، به عنوان دفترداری شناخته می شود، که سیستم دفترداری دوبل رایج ترین سیستم آن است.
نگهداری در اشکال و سطوح مختلف پیچیدگی در طول تاریخ بشر وجود داشته است. سیستم حسابداری دوبل که امروزه در اروپا استفاده می شود، به ویژه در ونیز، توسعه یافته است و معمولاً به ریاضیدان ایتالیایی و روحانی فرانسوی، لوکا پاچیولی نسبت داده می شود. امروزه حسابداری توسط سازمانهای حسابداری مانند تنظیم کنندگان استاندارد، شرکتهای حسابداری و نهادهای حرفه ای تسهیل می شود. صورتهای مالی معمولاً توسط موسسات حسابداری حسابرسی می شود و مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری ( GAAP ) تهیه می شود. GAAP توسط سازمانهای مختلف تنظیم کننده استاندارد مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی ( FASB ) در ایالات متحده و شورای گزارشگری مالی در انگلستان تنظیم شده است. از سال ۲۰۱۲، «همه اقتصادهای بزرگ» برنامه هایی برای همگرایی یا پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی ( IFRS ) دارند.
معنی کلمه حسابداری در فرهنگ عمید

معنی کلمه حسابداری در ویکی واژه

عمل منظم نگه داشتن حساب‌ها.
(اسم) شعبه‌ای در یک اداره یا مؤسسه که به حساب‌های آن اداره یا بنگاه رسیدگی می‌کند.
حسابداری یک سیستم است که در آن فرایند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورتهای حسابداری در شکل های مختلف صورت می گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه حسابداری

از جمله دانش‌آموختگان سرشناس دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران (پیش از انقلاب ۱۳۵۷) می‌توان اشخاص زیر را نام برد
دوران ابتدایی و راهنمایی را در روستا و دبیرستان را در دبیرستان ۱۵ خرداد ساری گذراند. ابتدا در رشته حسابداری در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول تحصیل شد و سپس گرایش مدیریت را در همان دانشگاه انتخاب کرد و از این رشته با درجه کارشناسی فارغ‌التحصیل شد.
تکه‌های عیلامی‌نوشتِ یافته‌شده از سایر مکان‌های امپراتوری هخامنشی به شیوه‌های رایج و فعالیت‌های اداری مشابهی اشاره دارند. اسناد بایگانی پیداشده در بلخ، یکی از ساتراپی‌های امپراتوری هخامنشی، دارای واژگان اداری، فعالیت‌ها و حسابداری یکسانی با آنچه در بایگانی تخت جمشید موجود است هستند.
هدف این استاندارد، تجویز نحوه حسابداری دارایی‌های‌ثابت مشهود است تا استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی بتوانند اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری واحد تجاری در این دارایی‌ها و تغییرات آن را تشخیص دهند. موضوعات اصلی در حسابداری دارایی‌های ثابت مشهود عبارت از شناخت دارایی، تعیین مبلغ دفتری آن و شناخت هزینه استهلاک و زیان کاهش ارزش دارایی است. این استاندارد در سال ۸۶ تجدید نظر شده‌است.
تینا آخوندتبار مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب دریافت نمود و پس از آن یک دوره ۶ ماهه در کلاس‌های بازیگری حمید سمندریان تعلیم دید.
آشوت ساقاتلیان فرزند هارطون در سال ۱۲۹۲ در شهر رشت متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و از مدرسه آمریکایی رشت فارغ‌التحصیل شد. وی تحصیلات خود را در آموزشگاه عالی بانک ملی ایران، اداره حسابداری عالی در متروپولیتن کالج سنت البال انگلستان و بانک مرکزی آمریکا انجام داد.
این استاندارد به نحوه حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها و الزامات افشای اطلاعات مربوط می‌پردازد. حسابداری سرمایه‌گذاری در کلیه واحدهای تجاری باید طبق الزامات این استاندارد انجام شود. این استاندارد نحوه حسابداری سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی و وابسته در صورت‌های مالی تلفیقی را تعیین نمی‌کند لیکن در خصوص نحوه حسابداری سرمایه‌گذاری‌های پیشگفته در صورت‌های مالی واحد تجاری اصلی کاربرد دارد مگر در مواردی که در استانداردهای حسابداری مربوط به سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی و وابسته نحوه عمل دیگری تجویز شده باشد.
هدف این استاندارد، تجویز ضوابط تعیین و ارائه سود هر سهم، به منظور بهبود قابلیت مقایسه عملکرد واحدهای تجاری مختلف در یک دوره گزارشگری و مقایسه عملکرد یک واحد تجاری در دوره‌های گزارشگری مختلف است. اگرچه به دلیل کاربرد رویه‌های حسابداری متفاوت در تعیین سود، اطلاعات مربوط به سود هر سهم محدودیت‌هایی دارد با این حال ثبات رویه در تعیین مخرج کسر در محاسبات مربوط به سود هر سهم، گزارشگری مالی را بهبود می‌بخشد. لذا، تأکید اصلی این استاندارد بر مخرج کسر در محاسبه سود هر سهم است.
 کاردانی حسابداری بازرگانی – حسابداری