تقریبی

معنی کلمه تقریبی در لغت نامه دهخدا

تقریبی. [ ت َ ] ( ص نسبی ) احتمالی و نزدیک به حقیقت و تخمینی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تقریبی در فرهنگ فارسی

احتمالی و نزدیک به حقیقت و تخمینی

معنی کلمه تقریبی در فرهنگستان زبان و ادب

{approximate} [ریاضی] مربوط به تقریب

جملاتی از کاربرد کلمه تقریبی

در منابع و محاسبات مهندسی برق، یک اسب بخار برابر با ۷۴۶ وات است. تصویر اسب بخار متریک (اسب بخار). یک اسب بخار قدرت مورد نیاز برای بلند کردن وزن ۷۵ کیلوگرم (میانگین وزن یک نفر) به یک متری (۳٫۲۸ فوت) در عرض یک ثانیه است. اسب بخار متریک معادل تقریبی ۷۳۵٫۵ وات است.
قیمت مسکن در آدلاید، در بازهٔ زمانی ده ساله از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ میلادی، به‌طور تقریبی سه برابر (دقیقاً ۲۸۵ درصد) رشد کرد. این رشد قیمتی در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی، به‌طور تقریبی ۲۷ درصد محاسبه شد. قیمت مسکن در آدلاید در فاصله پنج سالهٔ سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، رشدی ۱۹ درصدی به خود دید که در مقایسه با پنج سال قبل از آن به مراتب کم‌تر بوده‌است.
از سن دقیق آرشام در هنگام مرگ اطلاع دقیقی در دست نیست ولی بر اساس توصیفات مورخان که او را به صورت جوانی که هنوز مو از صورتش نروییده بود خوانده‌اند؛ می‌توان سن تقریبی او را بین ۱۶ تا ۱۸ سال دانست.
بتقریبی ز ما گاهی ببر نام اگر خواهی دعا گو خواه دشنام
ولی گویم بتقریبی بیانی که باشد بهر فهمت امتحانی
غرض کز گفتگو بودش همین کام که شیرین را به تقریبی برد نام
دوره زمانی بازی مربوط به جنگ صلیبی سوم است. جنگ‌های صلیبی از سال ۱۱۸۹ تا ۱۱۹۲ میلادی برای بازپس‌گیری سرزمین مقدس، بعد از تسخیر اکثر مناطق آن توسط صلاح‌الدین، رخ داد. این لشکرکشی‌ها منجر به پیروزی‌هایی برای صلیبیون و بازپس‌گیری مناطق ساحلی و شهرهایی همچون عکا و یافا شد، اما صلیبیون در بازپس‌گیری اورشلیم ناموفق بودند. جنگ صلیبی سوم نهایتاً با پیروزی تقریبی صلیبیون به پایان رسید.
تا چو تقریبی شود انگیخته باشم اندر ذکر او آویخته
بزرگراه ستاری با نام پیشین بزرگراه نور و با شماره گذاری بزرگراهی بزرگراه ۱۹ تهران بزرگراهی در شمال غرب و غرب شهر تهران است که به‌صورت شمالی ـ جنوبی امتداد دارد. این بزرگراه دارای طول تقریبیِ ۶ کیلومتر است. این بزرگراه در شمال غرب از میدان دانشگاه آغاز می‌شود. این بزرگراه در انتها به بزرگراه لشگری در محدوده شهرک اکباتان ختم می‌شود.
احمد بن داود بن ونند معروف به ابوحنیفه دینوری در دینور در کرمانشاه به دنیا آمد. تاریخ تقریبی به دنیا آمدن او ۸۲۸ میلادی (برابر با ۲۲۲ هجری قمری) و تاریخ تقریبی درگذشت او ۸۸۹ میلادی (۲۸۲ هجری قمری) ذکر شده است.
ای خوش آن کز انتظارم گر خبر می‌داشتی هر زمان سویم به تقریبی گذر می‌داشتی
به تقریبی برآمد هرکه در هندوستان افتاد خدا کشتی ما را هم درین گرداب نگذارد
بیا ای بخت و تقریبی برانگیز از پی قتلم که جان را بسمل آن غمزه دیدن آرزو دارم
محلی را با مساحت تقریبی چند هزار متر مربع، در محل فعلی بازار میان‌محله، تعیین و دکان‌هایی را به صورت دایره با دیواره‌هایی از گل و رس و تیرک‌های نازک چوبی و سرپوش گالی پوش و متصل به یکدیگر احداث نمودند و محوطه بازار ساخته شده را به نام پیله بازار (در زبان گیلکی به معنی بازار بزرگ است) نامیدند و سر دالان دایره‌ای نیز که از سمت غرب، جنوب شرقی و شمال شرقی باز می‌شد بدان اضافه نمودند. در دکان‌ها کالاهای مورد نیاز و مایحتاج عمومی را به فروش می‌رساندند. پس از احداث در سمت شرق محوطه پیله بازار حمام و در طرف جنوبی دکان‌های دیگری بنا گردید و مغازه‌های جدید آنچنان رونق گرفت که بازار قدیمی از رونق افتاد.
پس از جمع‌آوری مصالح و تعیین ابعاد ساختمان، یک ترانشه پی دایره ای به عمق تقریبی ۱ فوت و قطر ۸ تا ۱۴ فوت حفر می‌شود که حداقل دو لایه کیسه خاکی در زیر زمین قرار می‌گیرد. یک زنجیر در مرکز دایره به زمین متصل می‌شود و به عنوان فرم دهنده به دایره گنبد، زنجیر دیگری درست خارج از دیوار گنبد بسته می‌شود: این راهنمای ثابت یا ارتفاع است و اندازه‌گیری داخلی را برای لایه‌ها فراهم می‌کند، زیرا آنها بالاتر می‌روند و از دقت هر لایه جدید در حین چیدمان و کوبش اطمینان می‌دهد.
گندم نفریبد هیچ مخلوق بهشتی را خال تو به تقریبی دام ره آدم شد
گاف درستالی کاربرد فراوانی برای یافتن نسبت تقریب در الگوریتم‌های تقریبی دارد. برخی الگوریتم‌های تقریبی این روش گِردسازی را به کار می‌برند: برای هر واسخ واهلیده‌ی
ادب از دانش تو ترکیبی خرد از بینش تو تقریبی
به تقریبی که رنگش نسبتی با خون من دارد کف پایش مدام از الفت رنگ حنا رنجد
مرز زیرین این اشکوب هنوز توسط کمیسیون بین‌المللی چینه‌شناسی تعیین و تعریف نشده است ولی پیشنهادهای ارائه شده سن تقریبی ۵۴۱ میلیون سال پیش را برای آن در نظر گرفته‌اند. مرز بالای این اشکوب نیز با وجود عدم تعیین رسمی، حدود ۵۰۹ میلیون سال پیش در نظر گرفته شده است.