خطوط

معنی کلمه خطوط در لغت نامه دهخدا

خطوط. [ خ ُ ] ( ع اِ ) ج ِ خط. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ). || سند. نوشته گواهی : بفرمود تا بدیار شام و زمین حجاز... بگشتند و خطوط از جمله سادات و علویان بستدند. ( کتاب النقض ).
- خطوط شعاعی ؛ مجموعه ای از خطوط که از یک نقطه گذرد.

معنی کلمه خطوط در فرهنگ معین

(خُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ خط . ۱ - خط ها. ۲ - بنفشه ها. ۳ - رشته ها، راه ها.

معنی کلمه خطوط در فرهنگ عمید

= خط

معنی کلمه خطوط در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع خط . ۱ - خط ها . ۲ - نبشته ها . ۳ - رشته ها راهها .

جملاتی از کاربرد کلمه خطوط

تو مرکز وجودی و لابد به سوی تو مایل شود خطوط شعاعی ز هر بصر
در خط از عکس خطوطت ، سطح لوح لاجورد در گل از سهم اساست ، پای وهم تیز تک
شد صراط مستقیم سجده سازان راستی شاهراه رهرو خامه خطوط مسطرست
از آلومینای پودر شده برای ساخت کاشی‌هایی استفاده می‌شود که در داخل خطوط سوخت و کانال دودکش در نیروگاه‌های زغال سنگ استفاده می‌شود تا از نواحی با سایش زیاد محافظت کنند. آنها برای مناطقی که نیروهای وارده، ضربهٔ زیادی دارند، مناسب نیستند، زیرا این کاشی‌ها شکننده و مستعد شکستن هستند.
مرآن خطوط مختلف برابرند یکسره حسود باد صید او چو صید باز قبره
نگردد زایل از اشک ندامت نقش پیشانی خطوط موج شستن مشکل است از آب دریایش
خطوط شعاعی چو گیسوی حوران نموده است خور وقف جاروب آن در
ز اصل لغات و ز اصل خطوط ز اصل ملل کامدند ازکجا
محیط ماه وخوری ای خطوط ریحانی به بین چه خاصیت است این طلسم جادو را
میکل اریکسن از استارگیت به نیویورک تایمز گفت که بلانکو قطعه ای ضبط شده از آواز اریکسن را برداشت، آن را به صورت الکترونیکی تغییر داد و صدای آن را «پرخش‌تر» کرد. او سپس از رنگ را به کار برد و از نرم‌افزارهای صوتی برای ایجاد خطوط همراهی شبح مانند استفاده کرد. اریکسن سبک بلانکو را «غیرمعمول» توصیف کرد، «زیرا تقریباً هرگز کیبوردز نمی‌نوازد اما سیمپل‌های عجیب را پرتاب و آن‌ها را اصلاح می‌کند تا با ترانه همراه شوند.» سپس خوانندهٔ استرالیایی، سیا به آن‌ها ملحق شد و لیریکس «الماس‌ها» را در ۱۴ دقیقه نوشت.
نگر به بحر فنا شرح حال فانی خوان ازان خطوط که سازد ز لجه پیدا موج
شرکت آئرومکزیکو به‌همراه خطوط هوایی ایر فرانس، دلتا ایرلاینز و هواپیمایی کره، به‌عنوان چهار عضو مؤسس اتحاد اسکای‌تیم محسوب می‌شوند.
در دههٔ ۱۹۹۰ نقشه‌بردار سراسری مریخ متعلق به ناسا سطح مریخ را با دقت ۳۰۰ متر نقشه‌برداری کرد و متوجه شد که ارتفاع این خطوط ساحلی در نقاط مختلف تا چندین کیلومتر تغییر می‌کند و آن‌ها همانند موجی‌هایی با طول چند هزار کیلومتر هستند. در زمین ارتفاع این خطوط ساحلی تقریباً ثابت است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نظریهٔ وجود اقیانوس‌ها در مریخ را رد کردند.
زراندود شد چون خطوط شعاعی خس و خار عالم زبرق نگاهش
خطوط تلفن ثابت در بیشتر مناطق مسکونی به صورت آنالوگ می‌باشد، که در آن صدا در گیرنده مستقیماً به ولتاژ سیگنال بستگی دارد.