خوشحالی
معنی کلمه خوشحالی در لغت نامه دهخدا

خوشحالی

معنی کلمه خوشحالی در لغت نامه دهخدا

خوشحالی. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( حامص مرکب ) مسرت. شادمانی. ( آنندراج ). سرور. بشاشت. کامرانی. فرح. ( ناظم الاطباء ) : بر همه خلق مضمون آنراظاهر ساز تا فاش شود و همه جا گفته شود و کمال یابدخوشحالی و راحت در میان مردم و دلهای ایشان قرار گیرد بر آنچه خدا بدیشان عنایت کرده. ( تاریخ بیهقی ).
از شکست خصم خوشحالی ندامت بر دهد
زینهار این ریزه الماس در معجون مکن.صائب ( از آنندراج ).

معنی کلمه خوشحالی در فرهنگ عمید

شادی، شادمانی، سُرور.

معنی کلمه خوشحالی در فرهنگ فارسی

۱ - شادی شادمانی بشاشت . ۲ - کامرانی کامروایی ۳ ٠ - نیکبختی سعادت .

معنی کلمه خوشحالی در دانشنامه عمومی

شادی، شادمانی، خوشحالی یا خرسندی ( به انگلیسی: Happiness ) یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، سرور، خوشبختی یا شاد بودن می کند. به فردی که دارای چنین حالتی باشد شاد، خرسند یا خوشحال ( به انگلیسی: Happy ) گفته می شود. مسائل مختلفی مانند مسائل زیستی، روان شناختی یا دینی برای تعریف و دلیل خرسندی آورده شده است.
پژوهش ها نشان داده است که شادی رابطه ای مستقیمی با مسائلی همچون پیوندها و تعامل های اجتماعی، وضعیت فرد از نظر داشتن شریک زندگی، کار، درآمد و حتی نزدیکی به انسان های شاد دارد. افرادی که در جشن ها، دیدارها و محفل ها شرکت می کنند، از میزان شادی بیشتری برخوردار هستند. افراد زیادی شادی و خوشحالی را برابر با احساس خوشبختی و سربلندی می دانند.
فیلسوفان و متفکرانِ مذهبی، شادی را واژه ای برای یک زندگی خوب یا موفق و نه فقط یک احساس، تعریف کرده اند.
تعاریف مختلفی از «شادی» ارائه شده است. در تعریف لفظی، شادی را «خوشدلی»، «شادمانی»، «آرامش» و مقابل اندوه و غم تعریف کرده و معادلهای آن را لغاتی همانند «بهجت»، «طرب»، «انبساط»، و «فرح» دانسته اند. برخی فیلسوفان معتقدند، «شادی» همان «مطلوب» ماست. و نیاز به تعریف ندارد. و شادی را با علم حضوری در خود می یابیم و بدیهی است و به تعریف نظری نیاز نیست. با این حال تعاریفی از آن ارائه شده است. قدیمی ترین تعریف شادی از افلاطون است. وی سه بعد برای روح انسان قائل است که عبارت اند از: عقل، شهوت و خشم. و برای هر کدام از آنها، شادی خاصی قائل است.
بنابر برخی داده های موجود که بر اساس دیدگاه مردم گردآوری شده اند؛ ایرانیان با جشن گرفتن، بودن در کنار خانواده، رفتن به مسافرت و پارک، داشتن امکانات اجتماعی، پیروزی بر دیگران، ثروتمند بودن و سلامتی احساس شادی می کنند. پژوهش ها نشان می دهند مدیتیشن یا مراقبه در کنار تأثیرهای مثبت روان شناختی، موجب احساس عمیق شادی در انسان می شود.
دانشمندان دریافته اند که شادی و خوشحالی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن و همچنین سیستم عصبی انسان می شود.
حد و حدود «خوشحال بودن» در ایران، پیوند ناگسستنی با رعایت موازین دینی و شرعی دارد که معمولاً با تأکید بر تمایز میان «شادی اسلامی» و «شادی غربی» تعریف می شود. هر ساله با فرارسیدن مناسبت هایی مانند نوروز، ماه رمضان و زادروزهای پیشوایان اسلام، مسئولان حکومت جمهوری اسلامی، دیدگاه هایی را در این مورد طرح می کنند. در دههٔ ۸۰ خورشیدی برخی مقامات حکومتی و دینی، از اصطلاح «مهندسی شادی» برای تعریف محدوده های مجاز خوشحالی شهروندان استفاده می کردند.
خوشحالی (مانگا). خوشحالی ( ژاپنی: ハピネス, هپبورن: Hapinesu؟ ) یک مجموعهٔ مانگا ژاپنی، که توسط شوزو اُشیمی نوشته و مصورسازی شده است. این مجموعه توسط انتشارات کودانشا در مجله شونن بساتسو ژاپن و کودانشا کامیک ایالات متحده آمریکا در ایالات متحده منتشر شده است.
شوزو اشیمی مجموعه را در مارس ۲۰۱۵ در مجله کودانشو شونن مانگا، در ۹ فوریه ۲۰۱۵ در مجله بساتسو شونن آغاز کرد. سه جلد از این مجموعه در مه ۲۰۱۶ منتشر شد.
معنی کلمه خوشحالی در فرهنگ عمید
معنی کلمه خوشحالی در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه خوشحالی

اردودر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان الیگودرز در استان لرستان ایران است.روستایی خوش آب و هوا شرقی غربی در جنوب الیگودرز میباشد.بیشتر کشت و کار روستا به صورت کاشت دیم میباشد و دارای کاریز و قنات و چشمه های متعدد میباشد که در چند سال آتی دچار خشکسالی شدید شده است مردم این روستا بیشتر فامیل سرلک دارند.این روستا نزدیکترین مکان دارای باغ و بوستان و سرسبزی نزدیک شهرستان میباشد که محل تفریح اهالی شهرستان واقع شده و سرمایه گذاریهای جدیدی هم در این روستا به عنوان اشتغالزایی و باغ داری صورت گرفته که جای خوشحالی‌ دارد‌ .نوشته شده توسط عباس سرلک فرزند مشهدی محمدحسن سرلک .
بر زبان محتشم صد شکوه بود از هجر تو مژدهٔ وصلت ز بس خوشحالی او را لال کرد
پدرش، هم‌نام خودش، اروین رومل و مادرش هلن تولس، هر دو پروتستان بودند. مادر او اشراف‌زاده به حساب می‌آمد. رومل به عنوان یکی از پنج فرزند خانواده، کودکی ریز جثه و ساکت بود. در دوران مدرسه نمرات متوسطی می‌گرفت. بیش از آن که سخن‌ور باشد به گوش دادن علاقه داشت. اطلاعات چندانی از دوران کودکی او در دست نیست اما رومل در نوشته‌هایش ذکر کرده است که این دوران را با خوشحالی گذرانده است. رومل علاقه زیادی به چندین فعالیت ورزشی هم٬چون اسکی، اسکیت، دوچرخه سواری و تنیس، داشت. سال ۱۹۰۷ هنگام پریدن از روی یک چشمه، مچ پای راستش شکست اما بعدها اثری از آن باقی نماند.
متن این ترانه در ستایش عدالت و آزادی است و در دل خود شیرینی و خوشحالی پس از پیروزی را القا می کند. زنان و مردانی که برای عدالت و آزادی می میرند و اسطوره می شوند تا پیروزی به دست آید.
ما سوختگان دولت پاینده غم را چون صبح به خوشحالی یک دم نفروشیم
محتوای این فایل از جلسه‌ای میان سرلشکر محمدعلی جعفری و سرتیپ صادق ذوالقدرنیا است که از کشمکش‌های شدید میان فرماندهان ارشد سپاه در ارتباط با پرونده‌های فساد مالی پرده برمی‌دارد. محمدعلی جعفری در بخشی از مکالمه از اینکه با بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی هولدینگ یاس به نیروی قدس، قاسم سلیمانی هم درگیر ماجرا شده خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «قاسم تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده در ایران … حالا خیلی خوب شده که موضوع خودش است. اگر بدهی‌های [هولدینگ یاس] به نیروی قدس سپاه شفاف شود، خیلی خوب است». بنا به گفته ذوالقدرنیا، محمدباقر قالیباف، از فرماندهان سابق سپاه و شهردار پیشین تهران، به دنبال اعمال نفوذ برای حل و فصل پرونده فساد مالی هولدینگ یاس بوده‌است.
ماه‌ها بعد، این زوج در آن آربر، میشیگان، جایی که مارن در یک کتاب‌فروشی دانشگاه کار می‌کند، با خوشحالی زندگی می‌کنند. او یک روز به خانه برمی گردد و متوجه می‌شود که سالی وارد آپارتمان آنها شده‌است و چاقو در دست به او طعنه می‌زند. پس از بازگشت لی، این زوج موفق به کشتن سالی می‌شوند، اما لی در این مبارزه به طرز مرگباری مجروح می‌شود. مارن در حین جست‌وجوی کیف سالی، دسته‌هایی از موهای کایلا را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که او نیز قربانی سالی شده‌است. لی آرزوی خود را برای خورده‌شدن توسط مارن در هنگام مرگ ابراز می‌کند، «استخوان‌ها و همه‌چیز»، که مارن در نهایت از آن پیروی می‌کند.
تهنیت نوبر نکرد و گرد خوشحالی نگشت عید ما دایم به قربان مصیبت می‌رود
از اینکه موضوع شهرستان شدن بخش‌های کوهمره و چنارشاهیجان باعث نگرانی و ناراحتی بعضی از همشریان عزیز شده از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنم. هدف خوشحالی همشهریان عزیز بود چراکه این موضوع قاعدتاً و ذاتاً خوشحالی به دنبال دارد ولی نمی‌دانم چرا بعضی از دوستان نگران شدند زیرا دوستان گرامی انسان‌های فهیم و فرهیخته‌ای هستند. به نظر می‌رسد نگرانی آنها از جهت «امام‌زاده سیدحسین» و «بیشابور» است که این‌جای نگرانی ندارد چون شهرستان پشنهادی که خواست عمومی دو بخش است شامل محدوده جغرافیایی این دو بخش می‌گردد؛ لذا ضمن اینکه این دو مکان در هر بخش و شهرستانی واقع شوند جزء کشور عزیز اسلامی ایران است و برای همه قابل احترام خواهد بود، شهرستان پیشنهادی شامل این دو مکان نیست.
وحشی از بزم که این مایهٔ خوشحالی یافت که سوی کلبهٔ ما با می و ساز آمده بود
چه خوشحالی است حال بینوایان چه خوش دردی است درد دُرد نوشان
سخنرانی وی که به قولی همان موجب اعدامش گردید شامل مواردی است در آن از مرگ ولیعهد عربستان اظهار خوشحالی می‌کند: «قرآن کریم آیه‌ای دارد که می‌گوید روزی که در آن مؤمنان خوشحال می‌شوند، ما چگونه از مرگ نایف (نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق عربستان) خوشحال نشویم. چگونه از مرگ کسی که فرزندانمان را به زندان برد خوشحال نشویم. کسی که باعث ایجاد رعب و وحشت شده بود چگونه از مرگش خوشحال نشویم. خدا را شکر می‌گوییم و ان‌شاءالله که عمر همه آنها، آل سعود و آل خلیفه، یکی پس از دیگری گرفته شود»
در رستلمنیا ۲۰۱۵(۳۱) در رینگ حاضر شد، که باعث خوشحالی بسیاری از طرفداران کشتی کج قرار گرفت
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم شروع به هنگام عصر، رنگ‌های بنیادین، خوشحالی، روز رستاخیز، صحنه‌های یک ماهیت جنسی و جیمی اشاره کرد. او در سریال تلویزیونی شیادها نیز نقش آفرینی کرده است.
دمی از فکر این خالی نمی‌بود دلش را میل خوشحالی نمی‌بود
از شکست خصم خوشحالی، ندامت بردهد زینهار این ریزه الماس در معجون مکن
چیزی که در میانه مایة خوشحالی است این است که عالیجناب فضایل مآب اخوی مقامی آقاعلی مژدة اجتماع سعدین را داد و در ضمن این مژدة نوید امیدی بملاقات بهجت آیات سامی بجان و دل رسانید. ان شاءالله تعالی همین مامول از پرده غیب جلوه ظهور کند و مایة آسایش روان آید.
شد بهار اما چه خوشحالی مرا چون بی قدش شاخ گل در دیده می‌آید چو میل آتشین
کند آغاز ناخوش داستانی برد خوشحالی از طبع جهانی