حجیم

معنی کلمه حجیم در لغت نامه دهخدا

حجیم. [ ح َ ] ( ع ص ) ستبر. سطبر. ضخیم. ضخم. کلفت. هنگفت. گنده. گنجا . صفت از حجم. قیاساً این کلمه صحیح است مانند طویل و عریض و عمیق و در محاورات فارسی زبانان به معنی بزرگ حجم و ضخیم مستعمل است ، لکن ظاهراً عرب آنرا استعمال نکرده است یا من نیافته ام. رجوع به نشریه دانشکده ادبیات تبریز شماره 3 سال اول شود.

معنی کلمه حجیم در فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (ص . ) دارای حجم ، جسمی که حجمش زیاد باشد.

معنی کلمه حجیم در فرهنگ عمید

دارای حجم، پرحجم، بزرگ.

معنی کلمه حجیم در فرهنگ فارسی

دارای حجم، بزرگ حجم، ستبر، ضخیم، طویل وعریض
( صفت ) دارای حجم گنجا . توضیح حجیم در لغت عربی نیامده .
سطبر کلفت ضخیم

معنی کلمه حجیم در ویکی واژه

دارای حجم، جسمی که حجمش زیاد باشد.
جاگیر

جملاتی از کاربرد کلمه حجیم

به نار حجیم از کسی خوی کرد بود بر دلش باد فردوس سرد
در جهان جای او حجیم بود آبش از جرعهٔ حمیم بود
جنت و حور وقصور و کوثر و غلمان نار حجیم و شرار دووزخ سوزان
جاودان در آفرین بادی چو اصحاب جنان حاسد جاه تو در نفرین چو اصحاب حجیم
در کنار جذابیت‌های این ورزش، آسیب‌های این ورزش بسیار جدی است و همین هم این رشته را متفاوت از دیگر رشته‌ها و البته جذاب تر نموده‌است. در اسکی برف زمین‌خوردن دردناک است اما به این دلیل که فرد بر روی زمین لیز می‌خورد از آسیب دیدگی کاسته می‌شود و همچنین از لباس‌های حجیم استفاده می‌شود از شدت ضربه مقداری کم می‌شود. اما در اسکی چمن به این دلیل که زمین‌خوردن اکثراً با لیز خوردن همراه نیست شدت ضربه بیشتر شده و چون از لباس‌های سبک استفاده می‌شود درصد آسیب افزایش پیدا می‌کند.
الیاف میان‌تهی نرم‌تر و حجیم‌تر بوده که باعث افزایش ظرفیت پوشانندگی این الیاف می‌شود.
استتا نرم‌افزاری است که قدرت و سرعت فوق‌العاده‌ای در کار با داده‌های بسیار حجیم (مثل داده‌های بودجه خانوار) دارد. همچنین امکانات برنامه‌نویسی فراوان و کدهای از پیش نوشته شده و منتشر شده در وب توسط کاربران این نرم‌افزار، آن را به یکی از نرم‌افزارهای اصلی بین اقتصادسنجی‌کاران تبدیل کرده‌است. کار کردن با این نرم‌افزار بیشتر به نوشتن دستورها در خط فرمان متکی است تا استفاده از منوها.
بجنت و بجحیم ار امان و بیم روند وفاق اوست ز جنت ، خلاق او ز حجیم
منکرت را بود این بس که ز دنیا به حجیم گفت النار ولا العار و سوی نار گذشت
ز خوف قهر تو اشرار در عذاب حجیم به یاد لطف تو احرار در نعیم جنان
حجیم گردید ز شوق خندان ز طالع سعد ز بخت بیدار
مزیت‌های دیگر تایر پر شده از خاک ظرفیت بالای تحمل بار و مقاومتش دربرابر آتش‌سوزی است. این تایر به‌طورکامل پرشده که حدود ۲ فوت و ۸ اینچ عرض دارد به اندازه‌ای فشرده و حجیم است که از نیازهای متداول به توزیع بار ساختمانی در زمین فراتر می‌رود. چون تایر پر شده از خاک است، در صورت قرارگیری در معرض آتش نمی‌سوزد.
در زبان عربی صاد همان تلفظ سین است یعنی با نزدیک شدن سطح جلوی زبان (عقب‌تر از نوک زبان) با قسمت مقابل خود ایجاد می‌گردد. در تلفظ حرف صاد، کفِ زبان گود شده و ریشه زبان به سوی کام بالا می‌آید؛ و به عبارت ساده‌تر سین، دهان افقی و کم حجم اما صاد، دهان عمودی و حجیم است.
یکی از مهمترین اثرات مصرف فیبر بر روی بدن حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست است، از آنجایی که فیبر در داخل دستگاه گوارش قابلیت هضم و جذب ندارد، در روده تجمع کرده و مقدار زیادی آب به خود جذب می کند پس مصرف آن می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد، در نتیجه عبور مدفوع حجیم تر و البته نرم تر از دستگاه گوارش مانع آسیب به آن می شود. مهمترین علت بروز بیماری های مقعدی نظیر بواسیر و شقاق ابتلا به یبوست مزمن است زیرا عبور مدفوع سفت می تواند موجب آسیب به انتهای دستگاه گوارش شود. در نتیجه با مصرف کافی فیبر می توان یبوست را کنترل و از بواسیر (هموروئید) و شقاق پیشگیری نمود.
منتظم با کف دربار تو اسباب حیات منتشر در سر شمشیر تو آثار حجیم
شرح احوال حجیم و صورت حال جنان سر به سر گوید، اشارت گر کند سوی جنین
پایین‌ترین قسمت استخوان درشت‌نی یعنی پهنه پایینی آن مجدداً حجیم می‌شود ولی البته اندازه پهنه پایینی درشت‌نی از پهنه بالایی آن کوچکتر است. سطح زیرین پهنه پایینی استخوان درشت‌نی را که با استخوان قاپ مفصل می‌شود، سقف درشت‌نی می‌گویند. پهنه (متافیز) پایینی درشت‌نی در قسمت داخلی (مدیال) کمی به سمت داخل‌تر و پایین‌تر برجسته شده و به آن قوزک (مالئول) داخلی می‌گویند. قوزک داخلی هم زیر پوست قابل لمس است. سطح خارجی قوزک داخلی در کنار استخوان قاپ قرار گرفته و با آن مفصل می‌شود.