تغذی

معنی کلمه تغذی در لغت نامه دهخدا

تغذی. [ت َ غ َذْ ذی ] ( ع مص ) خوردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج )( ناظم الاطباء ) : شوهر زن را میکشت و می جوشانید و با اجزا و اعضاء او تزجی و تغذی میکرد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ اول تهران ص 327 ). || مطاوع تغذیه. ( از اقرب الموارد ). رجوع به تغذیه شود.

معنی کلمه تغذی در فرهنگ معین

(تَ غَ ذِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) غذا خوردن .

معنی کلمه تغذی در فرهنگ عمید

خوردن، غذا خوردن، خورش و پرورش یافتن.

معنی کلمه تغذی در فرهنگ فارسی

خوردن، غذاخوردن، ورش وپرورش یافتن
۱ - ( مصدر ) خوردن غذا خوردن . ۲ - ( اسم ) خورد . جمع : تغذیات .

معنی کلمه تغذی در ویکی واژه

غذا خوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تغذی

در این کلنی بالغ، هم هیدرانت‌های اختصاصی به نام گاستروزوئید وجود دارند که بنا بر قرار گرفتن در وضعیت تغذیه‌ای بهتر، می‌توانند گسترش یافته یا به شکل متمرکز یافت شوند و هم گونوزوئیدها یا پولیپ‌های تولید مثلی قرار دارند که در بر گیرنده جوانه‌های مدوسا هستند.
اف-۱۰۵ دارای بال‌هایی با زاویهٔ چهل و پنج درجه بود و تنها موتور آن به وسیلهٔ دو مکش که در ریشهٔ بال قرار داشت تغذیه می‌شد. رادار آن در دماغه قرار داشت. بدنهٔ آن گنجایش ۴۴۸۰ لیتر سوخت را داشت. همچنین محفظهٔ بمب نیز در بدنه قرار داشت. اندازهٔ محفظه بمب ۴/۸۳ متر ۰/۸۱ در ۰/۸۱ متر بود. این محفظه در اصل برای حمل یک بمب هسته‌ای در نظر گرفته شده بود، ولی معمولاً برای حمل یک تانک سوخت یدکی که گنجایش ۱۳۰۰ لیتر سوخت را داشت به کار می‌رفت. یک دستگاه تیربار بیست میلی‌متری ام۶۱ ولکان در قسمت چپ دماغه قرار دارد. زیر هر یک از بال‌ها یک فروند موشک کوتاه برد ایم-۹ سایدوایندر نصب می‌شد.
ز گرد کوچه او از ازل تلبس روح ز فضل سفره او تا ابد تغذی جان
الیکایی‌ها حشره‌خوارند و از حشرات مختلف و عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند اما ماهی، مارمولک و جوندگان کوچک نیز غذای آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
زوج هفتم را تشکیل می‌دهد که همانند زوج پنجم دارای شاخه‌های حسی-حرکتی است. عصب هفتم دارای چهار هسته است و نسبت به اعصاب محیطی دیگر، بیشتر درگیر می‌شود. آکسون‌های هسته حرکتی عصب چهره‌ای (هسته اصلی)، به عضلات صورت عصب رسانی می‌کنند. هسته حرکتی عصب هفتم در ناحیه پل مغزی قراردارد. عضلات دهان، بینی، پلک‌ها، ابروها، حرکت پوست سر و برخی از عضلات گردن توسط این عصب تغذیه می‌شوند. حس دو سوم پیشین زبان توسط عصب چهره‌ای تأمین می‌گردد. عصب چهره‌ای، دارای فیبرهای پاراسمپاتیک جهت غدد اشکی، زیر فکی، زیر زبانی و مخاط بینی است.
... روستاهایی پر از ذرت وجود دارد، قصری پیدا کردیم با روستاهای زیادی اطراف آن… آنان (یونانیان) در آن روستاها به مدت سه روز ماندند نه تنها به خاطر زخم‌هایشان، بلکه به خاطر اینکه آنان مقادیر بسیاری آرد و شراب و انبارهای بزرگ جو برای تغذیهٔ اسبان داشتند تمام این منابع توسط ساتراپ‌های منطقه جمع‌آوری شده‌است.
از اسکندر پرسیدند که پدر را دوست تر داری یا استاد را، گفت استاد را، لان أبی کان سببا لحیاتی الفانیه، و معلمی کان سببا لحیاتی الباقیه. پس به قدر فضل رتبت نفس بر جسم حق معلم از حق پدر بیشتر است، و باید که در محبت و تعظیم او با محبت و تعظیم پدر همین نسبت محفوظ بود، و محبت معلم متعلم را در طریق خیر، شریفتر از محبت پدر بود فرزند را به همین نسبت، از جهت آنکه تربیت او به فضیلت تام و تغذیه او به حکمت خالص بود و نسبت او با پدر چون نسبت نفس با جسم.
آیسل دریاچهٔ آب شیرین است که توسط رود آیسل تغذیه می‌شود. نام دریاچه نیز از همین رود گرفته شده‌است. آیسل شاخه‌ای از رود راین است.
آبگیرهای جریان اغلب زیستگاه ویژه‌ای را برای جاندارانی قادر به زندگی یا تغذیه در دیگر بخش‌های رود نیستند، به وجود می‌آورد و از این نظر برای آبزیان جوان دارای اهمیت بسیار است.
دادن جان چون چنو تغذی ناهار ریختن خون چو آب خوردن عطشان
۳. رمضان‌پور، م ر (۱۳۸۴). تغذیه و ورزش. انتشارات دانشگاه پیام نور.
منبع تغذیه اصلی مردم این کشور، ماهی می‌باشد. همچنین، میوه و نارگیل در این کشور کشت می‌شود. به جز ماهی، صادرات دیگری ندارد و تقریباً کلیه کالاهای مصرفی را از کشورهای خارجی، خریداری می‌کند.
اقتصاد توسعه عموماً به بهبود شرایط زندگی در کشورهای کم درآمد و بهبود عملکرد اقتصادی در شرایط کم درآمد توجه دارد. از آنجا که کشاورزی بخش بزرگی از اکثر اقتصادهای در حال توسعه است، هم از نظر اشتغال و هم از نظر سهم تولید ناخالص داخلی، اقتصاددانان کشاورزی پیشگام تحقیقات تجربی در مورد اقتصاد توسعه بوده‌اند و به درک ما از نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و ساختاری کمک می‌کنند. بسیاری از اقتصاددانان کشاورزی به سیستم‌های غذایی اقتصادهای در حال توسعه، ارتباطات بین کشاورزی و تغذیه و روش‌های تعامل کشاورزی با سایر حوزه‌ها مانند محیط طبیعی علاقه‌مند هستند.