تبخیر

تبخیر

معنی کلمه تبخیر در لغت نامه دهخدا

تبخیر. [ ت َ ] ( ع مص ) بخور کردن به چیزی. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). بخور کردن و بخور دادن. ( ناظم الاطباء ). خویشتن بوی کردن ببخور. ( دهار ): و بخّره و بخر علیه ؛ دخنه بالبخور. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). || بخار انگیختن از چیزی. ( فرهنگ نظام ). || بخار شدن. ( ناظم الاطباء ). || تبخیر در اصطلاح فیزیک ، تغییر حالت از مایع به حالت بخار را گویند.
- تبخیر سطحی ؛ تغییر حالت از مایع به حالت بخار در سطح بسیاری از مایعات ممکن است روی دهد حتی در درجات عادی حرارت ، آبی که درظرف دهان بازی با هوا مواجه شود تبخیر گردد مخصوصاً هرچه هوا خشک تر و درجه حرارت بالاتر رود تبخیر سریعتر انجام می گردد. این نوع تغییر حالت را تبخیر سطحی نامند. ( از فیزیک ترمودینامیک تألیف روشن ج 1 ص 86 ).

معنی کلمه تبخیر در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - بخار کردن . ۲ - بخور دادن .

معنی کلمه تبخیر در فرهنگ عمید

تغییر حالت جسم مایع به بخار در اثر حرارت.

معنی کلمه تبخیر در فرهنگ فارسی

بخارکردن، بخوردادن، تغییرحالت جسم مایع به بخار
۱- مصدر ) بخار کردن تبدیل شدن مایع بصورت بخار. ۲- بخور دادن .

معنی کلمه تبخیر در فرهنگستان زبان و ادب

{vaporization} [شیمی، فیزیک، مهندسی بسپار] تبدیل شدن مایع به گاز یا بخار، براثر افزایش دما یا کاهش فشار محیط یا ترکیبی از این دو فرایند

معنی کلمه تبخیر در دانشنامه عمومی

فرایند تبدیل مایع به بخار را تَبْخیر یا بُخارِش ( به انگلیسی: Vaporization ) گویند. تبخیر فرایند عکس میعان است.
در تبخیر، به دلیل گرما دادن به مایع، جنب و جوش مولکول/اتم های ماده افزایش می یابد لذا فاصلهٔ میان مولکول/اتم های ماده افزایش می یابد؛ بنابراین حجم ماده نیز افزایش می یابد و بخار می شود.
محاسبهٔ تبخیر از دو لحاظ حائز اهمیت است:
• از آن جایی که تبخیر آب از سطح رودخانه ها، دریاچه ها و مخازن سدها باعث تلفات آب می شود لازم است مقدار آن محاسبه شود.
• تبخیر - تعرق در درون حوضه های آبریز یکی از اجزای چرخهٔ آب شمرده می شود و برآورد میزان آبی که در طرح های آبیاری به مصرف کشاورزی می رسد نیز بر اساس تبخیر - تعرق انجام می شود. ابعاد شبکه های آبیاری تابع مستقیمی از مقدار و زمان مصرفی است که به صورت تبخیر - تعرق وارد جو می شود.
محاسبه تبخیر و تعرق پتانسیل به روش فائو - پنمن - مانتیث روش های مختلفی برای محاسبه تبخیر و تعرق گیاه مرجع پیشنهاد شده است که هر کدام از نظر داده های مورد نیاز تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند. فائو در سال ۱۹۹۸ ( نشریه ۵۶ ) ، روش فائو - پنمن – مانتیث را به عنوات روش استاندار برآورد تبخیر و تعرق گیاه معرفی نمود ( حیدر پور و همکاران، ۱۳۸۶ هـ ش ) . در این مطالعه به منظور برآورد مقدار تبخیر و تعرق گیاه مرجع به روش فائو - پنمن - مانتیث از رابطه زیر استفاده می کنیم.
〖ET〗_۰= ( ۰٫۴۰۸∆ ( R_n - G ) +γU_2 ( e_a - e_d ) ) / ( ∆+γ ( 1+0. 34U_۲ ) )
که در آن:
〖ET〗_۰: تبخیر و تعرق گیاه مرجع ( mm/day )
R_n: تابش خالص در سطح پوشش گیاهی ( MJm^ ( - 2 ) d^ ( - 1 ) )
T: میانگین دمای هوا ( بر حسب C )
U_2: سرعت باد در ارتفاع ۲ متری ( متر بر ثانیه )
e_a - e_d: کمبود فشار بخار در ارتفاع ۲ متری ( KPa )
∆: شیب منحنی فشار بخار ( KPaC^ ( - 1 ) )
γ: ضریب رطوبتی ( KPaC^ ( - 1 ) )
G: شار گرما به داخل خاک ( MJm^ ( - 2 ) d^ ( - 1 ) ) می باشد.
به میزان تبخیر از برف موجود بر سطح می گویند که می توان آن را کم شدن ارتفاع برف موجود نیز نامید.
با توجه به دمای بسیار پائین محیطی که در آن برف باریده است و در پی آن بر روی زمینی هموار یا ناهموار نشسته است و هم چنین بالا بودن رطوبت نسبی هوا و هم چنین انعکاس شدید نور خورشید از سطح سفید برفی که تابش خالص خورشید را که با Rn نشان می دهند کم می کند باعث کندی و نامشخص بودن میزان تبخیر می شود.

معنی کلمه تبخیر در دانشنامه آزاد فارسی

تَبخیر (vaporization)
تبدیل مواد مایع یا جامد به گاز یا بخار. اگرچه اغلب مواد ابتدا از جامد به مایع و سپس از مایع به گاز تبدیل می شوند، بعضی از مواد مستقیماً از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می شوند. این فرآیند را تصعید می نامند. هنگامی که به مایعی که به نقطۀ جوش رسیده است گرما بدهیم و فشار را ثابت نگه داریم، مولکول های مایع انرژی کافی برای غلبه بر نیروهای بین مولکولی در حالت مایع را پیدا می کنند و به صورت مولکول های مجزای بخار از سطح مایع می گریزند تا تبخیر کامل شود. تبخیر در نقطۀ جوش را جوشش می نامند. هنگام تبدیل مایع به گاز، نقطۀ جوش مایع ثابت می ماند. برای تبخیرِ مقدار معینی از هر مایع باید مقدار خاصی گرما به آن مایع داد. این مقدار گرما را گرمای نهان تبخیر ماده می نامند. مایعات در دمایی پایین تر از نقطۀ جوش نیز تبخیر می شوند. هنگامی که سطح مایع در معرض هوای آزاد باشد، تبخیر در هر دمایی صورت می گیرد، اما هرگاه مایع در فضایی بسته باشد و مقدار آن بیشتر از مقدار لازم برای اشباع آن فضا باشد، به زودی بین مولکول های بخاری که از سطح مایع جدا می شوند و مولکول هایی که به سطح مایع باز می گردند، تعادل برقرار می شود. تغییر دما ممکن است این تعادل را بر هم بزند. مثلاً، افزایش دما سبب افزایش فعالیت مولکول ها در سطح مایع می شود و درنتیجه آهنگ تبخیر افزایش می یابد. هنگامی که دما، در این مقدار جدید، مدتی کوتاه ثابت بماند تعادل به سرعت برقرار خواهد شد.

معنی کلمه تبخیر در ویکی واژه

بخار کردن.
بخور دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تبخیر

از آنجایی‌که اقیانوس‌ها بخش‌های بزرگی از کرهٔ زمین را می‌پوشانند، از این‌رو تأثیر مهمی بر روی زیست‌کره دارند. تبخیر آب اقیانوس (به‌عنوان عضوی از چرخهٔ آب) نقش مهمی در ایجاد بارش دارد و در واقع دمای اقیانوس یکی از مهم‌ترین کلیدهای تغییر آب و هوا در کرهٔ زمین است. قدمت اقیانوس‌ها، چیزی حدود ۳ میلیارد سال برآوردشده و پس از آن بود که گیاهان و موجودات زنده بر روی آن پدید آمدند. لُجهٔ اقیانوس‌ها محل زندگی گونه‌های متفاوتی از جانوران و گیاهان آبزی است و قسمت مهم اقیانوس‌ها در فواصلی بسیار دور از سواحل قرار دارند که تعیین‌کنندهٔ نوع زیست‌بوم‌ها در خشکی‌های سطح کرهٔ زمین هستند.
در عوض، عضو دیگر این جفت انرژی منفی دریافت می‌کند که باعث کاهش جرم-انرژی سیاه‌چاله می‌شود. با کاهش جرم سرعت تابش هاوکینگ بیشتر می‌شود و باعث تبخیر سیاه‌چاله می‌شود تا سرانجام منفجر شود.
جعبه گرواسیس ضمن استفاده از ذخیره آب موجود در خود، نزولات جوی را هم در داخل مخزنش ذخیره کرده و بر اساس قانون نقطه شبنم رطوبت هوای محیط را هم به قطرات اب تبدیل نموده و در خود ذخیره می‌نماید و در عین حال مانع تبخیر آبی که به اطراف گیاه می‌فرستد شده و به عنوان قیم در زمان وزش باد عمل کرده، در شب به نهال گرما داده و در روز برای نهال محیط خنک و سایه فراهم می‌کند.
برخی از فوران‌های آتشفشانی آیو آنقدر شدید هستند که تودهٔ عظیمی از گاز و خاکستر را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر به داخل فضا پرتاب می‌کنند. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک جریان مواد مذاب، لایه‌های سطحی دی‌اکسید گوگرد منجمد را تبخیر کند؛ یا گاز محلول موجود در ماگما با تشکیل حباب، توده‌های پرسرعت مواد مذاب را از سطح سیاره به خارج پرتاب کند.
تخلیه جرقه‌های پلاسما ایجاد شده بین ذرات پودر، باعث ایجاد حرارت روی لایه بیرونی ذرات می‌شود. این افزایش حرارت سبب ذوب ناخالصی‌ها روی پوسته شده و این ناخالصی‌ها تحت تأثیر میدان الکتریکی ناشی از پالس‌های جریان الکتریکی همراه با گازهوای موجوود از میان پودرهوای فشرده شده خارجی می‌شود. پس از انجام عمل تبخیر، به علت بالا بودن دمای سطحی ذرات، لایه بیرونی در حالت پلاستیک قرارگرفته و تحت تأثیر فشار مکانیکی و ضربه حاصل از جرقه به یکدیگر فشرده می‌شوند. در شکل فرایند ایجاد جریان در ذرات نشان داده شده‌است.
شوری آب اقیانوس اطلس متغیر است و به تبخیر، بارش، جریان آب رودخانه‌ها و ذوب یخ‌ها بستگی دارد که معمولاً میان ۳۳ تا ۳۷ گرم در لیتر است.
بر طاق نه تبخیر جاه و جلال را چینی سلام‌کرد به یک مو سفال را
جراحی با لیزر بر روی بافت نرم سبب تبخیر سطحی مایعات در آن ناحیه می‌شود.
عملکرد گسل‌های فراوان در شمال و جنوب استان سبب شد که دشت قزوین به عنوان یک چالهٔ ساختمانی نسبت به اطراف فرونشسته (گرابن) و با تغییرات آب و هوا و تبخیر آب دریاچه موجود در آن به تدریج رسوبات تبخیری در این دشت باقی بماند. (مناطق مرکزی)
مهمترین عامل ناراحتی انسان در این ناحیه گرمای بسیار زیاد ماندن و خشک شدن پوست بدن و کم بودن ظرفیت تبخیر هوا به دلیل گرمای زیاد است می‌باشد؛ بنابراین رعایت اصول زیر می‌تواند تا حدی این مشکلات را مرتفع نماید.