تحف

معنی کلمه تحف در لغت نامه دهخدا

تحف. [ ت ُ ح َ ] ( ع اِ ) ج ِ تحفه. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( قطر المحیط ) ( اقرب الموارد ) ( فرهنگ نظام ) : حتی یتلقا الملائکة مبشرة بالغفران و موصلة الیه کرائم التحف و الرضوان. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 301 ).
هرچه بر لفظ پسندیده او رفت و رود
پادشاهان جهان را به از آن نیست تحف.سوزنی.روز نثار و تحف است این و خلق
سیم و زر آرند نثار و تحف.سوزنی.و تحف ومبار بسیار چنانکه لایق علو همت و شرف ابوت او بود به حضرت سلطان فرستاد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 319 ). اما فارسیان این لفظ را که جمع است بمعنی مفرد آورند :
هر تحفی کز کرم غیب یافت
دامن برجانب امت شتافت.امیرخسرو ( از آنندراج ).

معنی کلمه تحف در فرهنگ معین

(تُ حَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ تحفه ، ارمغان ها.

معنی کلمه تحف در فرهنگ عمید

= تحفه

معنی کلمه تحف در فرهنگ فارسی

جمع تحفه
اسم ) جمع تحفه ارمغانها هدیه ها.

معنی کلمه تحف در ویکی واژه

جِ تحفه ؛ ارمغان‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه تحف

از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ورای تخت جراحی، خانه کشیش، حوزه استحفاظی ۱۳، حوزه استحفاظی ۱۳، قسمت دوم، در خوشی و سختی، طایفه و رنگ‌های خوشبختی اشاره نمود.
راه‌آهن شمال یا راه‌آهن مازندران، نام یکی از شعبه‌های اصلی از راه‌آهن سراسری ایران است که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در دوران رضاشاه پهلوی، نخستین فاز آن بین شهرهای ساری-بندر ترکمن افتتاح گردید. این راه‌آهن دارای ۲۷ ایستگاه می‌باشد که ۷ ایستگاه آن مشترک با راه‌آهن خراسان است. راه‌آهن مازندران به نام راه‌آهن شمال نیز مشهور است و امروزه نیز برخی آن را مسیر گرگان نیز می‌نامند. حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‌های البرز و بخش‌هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه‌ای وارد استان گلستان و در انتها به ایستگاه گرگان ختم می‌شود.
در کتاب تحفة الخطاطین آمده که اسدالله کرمانی منسوب به کرمانشاه است و او را از شاگردان محمد کرمانی می‌داند و معتقد است که بر شیوه یاقوت مستعصمی می‌نوشته. در کتاب مصورالخط العربی ضمن صحه بر شاگرد محمد کرمانی بودن، آمده اسدالله کرمانی به‌سرزمین عثمانی مهاجرت کرده و مدتی در آنجا اقامت گزید.
ابراهیم بن مصطفی بن ابراهیم حلبی (؟ - ۱۷۷۶م) فقیه حنفی و ادیب سوری در سدهٔ هجدهم میلادی/دوازدهم هجری بود که آثاری در علم عروض و قافیه نگاشت. در حلب زاده شد و همان‌جا و در قاهره دانش آموخت. به استانبول سفر کرد و آنجا درگذشت. تحفة الأخبار، شرح جواهر الکلام، نظم السیرة در ۶۳ بیت، رساله‌ای در عروض، الحلة الضافیة فی علمی العروض و القافیة، اللمعة از آثار اوست.
از خراسان مدد خون به یمن بینم لیک از یمن تحفهٔ ایمان به خراسان یابم
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به وابانک، حوزه استحفاظی ۱۳، قسمت دوم، او-بی، او-با: پایان تمدن و سکسمیشن اشاره نمود.
این راه‌آهن دارای ۲۷ ایستگاه می‌باشد که ۷ ایستگاه آن مشترک با راه‌آهن خراسان است. راه‌آهن مازندران به نام راه‌آهن شمال نیز مشهور است و امروزه نیز برخی آن را مسیر گرگان نیز می‌نامند. حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‌های البرز و بخش‌هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه‌ای وارد استان گلستان و در انتها به ایستگاه گرگان ختم می‌شود.
تحفه‌ای زیبا فرستادم تو را از طبع خویش تحفهٔ طبع مرا با قیمت و مقدار دار
بقدر حال خود هر کس بدین در تحفه یی دارد من مسکین ندارم هیچ غیر از تحفه ی دردش
میرسد یار و دریغا سروسامانم نیست تحفه ای جز گهر اشگ بدامانم نیست
کریمان تحفة آرند با خود پیش مسکینان اگر آئی تو نیز آن به که بر من رحمتی آری
ابن شعبه حرانی (حسن بن علی بن حسین بن شعبه) محدّث شیعه و نویسنده کتاب مشهور تحف العقول می‌باشد. ابن شعبه اهل شهر «حران» بود. حران شهری بر سر راه موصل، شام و روم است.
از این منظومه جز ابیاتی پراکنده در کتابهایی چون لغت فرس اسدی، راحةالانسان یا پندنامۀ انوشیروان، قابوس‎نامه، ترجمان البلاغه، مرصادالعباد، لباب الالباب و تحفةالملوک برجای نمانده است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به خبرچینان – پدران و دختران، خبرچینان، خون بی‌گناه، خیوکا، ما همه مسیح هستیم، در خوشی و سختی، تلخ و شیرین، فرار، وضعیت تملک، درهم‌شکستن محدودیت‌ها، حوزه استحفاظی ۱۳، کارول: مردی که پاپ شد، پدر متیو، کاتین، دوچرخه پدرم و قضاوت درباره فراچیشکا کووسا اشاره کرد.
تحفه آورده ام نزدیک تو یا بهایش یا عوض یا عین آن
دلم تا صبح گلبازی کند با خاک درکویی که آرام از تپیدن تحفه بهر پاسبان آرد
چون از خُم تست می چه صافی و چه درد از تو چه بزرگ تحفه ای جان و چه خرد
جنسی که در خزانه لطف تو نیست، نیست جز احتیاج تحفه ندیم کریم را
همچنین ایران تا پایان سال۱۴۰۲ دارای ۲٬۹۵۷ کیلومتر آزادراه بوده‌است که در حوزه استحفاظی۱۷ استان قرار گرفته‌اند که طولانی‌ترین آنها به ترتیب آزادراه زنجان-تبریز(۲۸۰ کیلومتر)، آزادراه اصفهان-شیراز(۲۱۲ کیلومتر) و کوتاه‌ترین آن آزادراه تهران-پردیس(۲۰ کیلومتر) و آزادراه اصفهان-شاهین شهر(۲۶ کیلومتر) می‌باشند. درحال حاضر از۳۱ استان ایران، حدود۱۴ استان فاقد آزادراه هستند و پروژه‌های ساخت آزادراه در این استان‌ها نیز درحال انجام است.
تحفه چون ز آتش نهانی او دید از دیده اشک رانی او