به دست گرفتن

معنی کلمه به دست گرفتن در فرهنگ معین

(بِ. دَ. گِ رِ تَ ) (مص ل . ) پیشه کردن ، در پیش گرفتن .

معنی کلمه به دست گرفتن در ویکی واژه

پیشه کردن، در پیش گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه به دست گرفتن

منظور از اسپانیای هابسبورگ، اسپانیای قرن ۱۶ و ۱۷ (۱۵۱۶–۱۷۰۰) بود که توسط پادشاهان دودمان هابسبورگ (همچنین با نقش آن در تاریخ اروپای مرکزی و شرقی همراه است) اداره می‌شد. حاکمان هابسبورگ با به دست گرفتن پادشاهی اسپانیا (عمدتاً کارل یکم و فیلیپ دوم) به اوج نفوذ و قدرت خود رسیدند. آنها قلمروهایی را کنترل کردند که شامل قاره آمریکا، هند شرقی، کشورهای سفلی، بلژیک، لوکزامبورگ و سرزمین‌هایی که اکنون در ایتالیا هستند، فرانسه و آلمان در اروپا، امپراتوری پرتغال از سال ۱۵۸۰ تا ۱۶۴۰ و سرزمین‌های مختلف دیگر مانند قلمروهای کوچک مانند سئوتا و وهران در شمال آفریقا بود. از این دوره از تاریخ اسپانیا به عنوان "عصر کاوش" نیز نام برده شده‌است.
اصلاحات پیشنهادی واکنش شدید در داخل و خارج اسرائیل برانگیخته است. رهبران و فعالان اپوزیسیون دولت را به تضعیف هنجارهای تثبیت شده کنترل و تعادل و تلاش برای به دست گرفتن قدرت مطلق متهم کردند و برخی معتقدند این اصلاحات به منزله تلاش برای تغییر رژیم است. رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، خواستار توقف اصلاحات شده‌است تا امکان یک روند مشورتی گسترده‌تر فراهم شود، و رئیس دادگاه عالی اسرائیل و دادستان کل اسرائیل بر غیرقانونی بودن اصلاحات گواهی داده‌اند.
افسران در ارتش با داشتن تأییدیه افسری (کمیسیون) (که امروزه مشروط به گذراندن دانشگاه افسری و دوره‌های خاص است) از دیگران متمایز می‌شوند. ایشان به منظور به دست گرفتن پست‌های فرماندهی آموزش می‌بینند.
کنترل این منطقه از سوی دولت سوریه به گروه سیاسی-نظامی به جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل واگذار شده بود اما در اول آوریل ۲۰۱۵ تروریست های (داعش) کنترل آن را به دست گرفتند که بعد از گذشت سه سال بدست نیروهای مردمی سوریه آزاد شد.
با این وجود، این شهر در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ مجدداً به کنترل داعش درآمد. ارتش سوریه و هم پیمانانش در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۷ کنترل کامل شهر را به دست گرفتند. نگرانی‌ها در این مورد که داعش از منطقه بیرون رفته‌است، چه اتفاقی خواهد افتاد، افزایش‌یافته‌است.
احمد ابن طولون که در اصل یک برده‌سرباز تُرک‌تبار بود در سال ۸۶۸ (۲۵۴ قمری) از سوی خلیفه عباسی به عنوان والی به مصر فرستاده شد. او ظرف چهار سال توانست با اخراج مأمور مالی خلیفه یعنی ابن‌المدبر، و به دست گرفتن امور مالی مصر خود را به عنوان فرمانروایی عملاً مستقل تثبیت کند. او همچنین توانست یک نیروی نظامی بزرگ وفادار به خود در مصر تشکیل بدهد. دربار عباسی در این زمان سرگرم نبرد با صفاریان و سرکوب شورش زنگیان بود و توجه کم موفق بالله، خلیفه عباسی به مصر این فرصت را برای احمد بن طولون فراهم آورد.
در سال ۱۷۹۳ با درگذشت تیمور شاه درانی، شاه محمود کنترل هرات را به دست گرفت و مستقل شد. در سال ۱۸۰۱ شاهزاده‌نشین توسط فیروزالدین میرزا احیا شد. هرات در دوران حکومت او علیرغم حملات ایران آباد بود. در سال ۱۸۱۸، شاه محمود و بعداً کامران میرزا زمام امور را به دست گرفتند و سعی کردند منطقه را به عنوان حائلی میان بارک‌زایی‌ها و قاجارها ثابت نگه دارند. با این حال، منطقه به دلیل درگیری‌های مداوم ویران شد.
پس از روی کار آمدن عباسیان، ایرانیان که در پیروزی عباسیان نقش اصلی را داشتند برای نخستین بار مناصب مهم را در دستگاه خلافت به دست گرفتند. توجه خاص ایرانیان به ریاضیات، نجوم، پزشکی، فلسفه و دیگر شاخه‌های علوم عقلی موجب شد که خلفای عباسی نیز تحت نفوذ وزیران و کارگزاران ایرانی خود، اندک اندک به حمایت از دانشمندان علاقه‌مند گردیدند
سر گوسفندان فلاخن به دست گرفتند کوشش چو پیلان مست
آریارات سرانجام در سال ۳۲۲ پ. م توسط پردیکاس دستگیر و اعدام شد. قلمرو او تصرف شد و پس از آن بین چند تن از جانشینان اسکندر مورد مناقشه قرار گرفت. با این حال، جانشینان او از سلسله آریارادها در سال ۳۰۱ پ. م دوباره کنترل کاپادوکیه را به دست گرفتند و تا سال ۹۶ پ. م بر این پادشاهی حکومت کردند.
هنگامی که ناسیونال سوسیالیست‌ها در سال ۱۹۳۳ قدرت را به دست گرفتند، آثار وی توقیف شد، کتاب‌هایش در حین سوختن کتاب، نابود شد و سپس از کتابخانه‌ها برداشته شد. هاسنکلور به نیس تبعید شد. در سال ۱۹۳۴، او در آنجا با ادیت شلوفر ازدواج کرد.