بعدازظهر

بعدازظهر

معنی کلمه بعدازظهر در دانشنامه عمومی

بعد از ظهر یا پس نیمروز ( به انگلیسی: afternoon ) بخشی از روز است که از نیمروز تا عصر ( ایوار ) به درازا می کشد. در این زمان، خورشید از اوجِ خود در آسمان در جهت غرب تا حدودی مانده به خط پایانِ خود در افق نزول می کند. تقریباً نیمی از ساعات کاری یا تحصیل انسان ها به طور معمول در این زمان می گذرد. معمولاً از ساعت ۱۲ تا قبل از 4 را ظهر در نظر می گیرند.

معنی کلمه بعدازظهر در ویکی واژه

pomeriggio

جملاتی از کاربرد کلمه بعدازظهر

در آبان ۱۳۶۰ که درگیری حکومت و سازمان مجاهدین خلق اوج گرفت، لاهوتی مثل مهدی بازرگان به نحوه برخورد حکومت با سازمان مجاهدین خلق اعتراض کرد. حکومت وحید لاهوتی، پسر وی، را در چهارم آبان بازداشت کرد و در بعدازظهر ششم آبان نیز نیروهای دادستانی به منزل او یورش برده و وی را بازداشت کردند و کمتر از ۲۴ ساعت بعد جنازه او را از اوین بیرون آوردند.
موزیک ویدئوی این ترانه توسط فرانسیس لارنس کارگردانی شد. این موزیک ویدئو با مردی که با چند افشانه در دست است شروع می‌شود. موزیک ویدئو با نمایش پوسترهای ستاره‌دار (سمبل کنسرت لوین) ادامه پیدا می‌کند، روی پوسترهای نوشته شده "هفتم و بعدازظهر بهار (که تاریخ یکی از کنسرت‌های داخل موزیک ویدئو را افشا می‌کند). بعد از آن بسیاری از مردم پوسترها را در طول شهر حمل می‌کنند. بعد از آن ویدئو لوین و گروه‌اش را نمایش می‌دهد که راه را به روی ترافیک بسته‌اند و شروع به خواندن ترانه اسکیتر می‌کنند. جمعیت افزایش می‌یابد و پلیس وارد صحنه می‌شود. در انتهای کنسرت (موزیک ویدئو) لوین گیتارش را شکسته و هلیکوپتر پلیس از بالا دیده می‌شود.
در این روز تعدادی از معترضان به مقابل مجلس شورای اسلامی آمدند. حوالی ساعت چهار بعدازظهر، نیروهای نظامی و شبه‌نظامی مستقر در میدان بهارستان برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی استفاده کردند. تعداد معترضان چند صد نفر برآورد می‌شود.
مونک در طول جشنوارهٔ نقاشی در سال ۱۸۸۹ به پاریس رسید و با دو هنرمند نروژی دیگر هم‌خانه شد. صبح‌های او در استدیوی شلوغ بناد می‌گذشت و بعدازظهرها در نمایشگاه‌ها و گالری و موزه‌ها (که دانشجویان موظف به کپی برداری از روی آن‌ها بودند).
ظهر روز ۳۰ بهمن نهایتاً درویشان در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران تجمع کردند؛ همزمان به گفته یک مأمور به خبرگزاری تسنیم در ساعت یک بعداز ظهر مأموران امنیتی با اعلام آماده‌باش در محل فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ اجتماع کردند و پس از انجام مانور ساعت سه بعدازظهر به‌سمت خیابان پاسداران اعزام شدند.
بازی افتتاحیه جام بین آلمان و کاستاریکا در ساعت شش بعدازظهر روز نهم ژوئیه ۲۰۰۶ در همین ورزشگاه برگزار شد.
در حدود ساعت ۱۷:۱۰ بعدازظهر ۴ آبان ۱۳۶۲، در حالی که دانش‌آموزان نوبت عصر مدرسهٔ حمداللّه پیروز بهبهان در کلاس‌های درس خود بودند از سوی دشمن بعثی مورد اصابت حملهٔ موشکی قرار گرفتند که بر اثر آن ۶۹ دانش‌آموز، ۱ خدمتگزار و ۴ معلم کشته و ۱۳۰ دانش‌آموز و ۱۳ معلم دیگر زخمی شدند. شدت حمله به حدی بود که ساختمان مدرسه کاملاً نابود شد و دوچرخه‌های دانش‌آموزان تا فاصلهٔ بسیار دوری از محل وقوع حادثه پرتاب شد. موشک‌های استفاده شده در این حمله، ساخت شوروی و فرانسه بودند. عمق این فاجعه به حدی بود که روح‌الله خمینی و سید علی خامنه‌ای (رهبر کنونی ایران) در خصوص آن صحبت کرده و آن را حادثه‌ای بسیار تلخ و دردآور توصیف کرده‌اند.
هپبورن در کنار مل فرر در فیلم «جنگ و صلح»، اقتباسی ادبی از اثری هم‌نام از تولستوی، نیز به‌طور مشترک در صحنه ظاهر شدند. آدری هپبورن در سال ۱۹۵۷ باز هم برای بیلی وایلدر در فیلم عشق در بعدازظهر نقش‌آفرینی کرد. به‌باور برخی منتقدان، هپبورن در این فیلم‌ها وجه تازه‌ای از اروتیسم را به تماشاگران سینما معرفی کرد.
در روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵، ساعت ۷ بعدازظهر، اعلامیه مرگ ناساکا منتشر شد، یک روزنامه‌نگار جانباز به نقل از او گفت: «ناساکا برای جلب نظر بیشتر مردم در مورد عقل سلیم، مورد توجه قرار گرفت، اما ژاپن اکنون وارد دوره ای شده‌است که این دیگر امکان‌پذیر نیست.
قهرمان سابق جنگ «ژولی‌ین تاورنیه» (رونه) دل‌باختهٔ «فلورانس کارالا» (مورو)، همسر رئیسش، شده است. این دو تصمیم می‌گیرند که «ژولی‌ین» «آقای سیمون کارالا» (وال) را به قتل برساند تا با یکدیگر زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. یک روز بعدازظهر «ژولی‌ین» با طنابی از دفترش در طبقه بالای دفتر «کارالا» پایین می‌آید، او را به قتل می‌رساند و سر ساعت تعطیل اداره صحنه را ترک می‌کند اما در خیابان متوجه می‌شود جمع کردن طناب آویزان میان دو طبقه را فراموش کرده است. پس ناچار می‌شود که به اداره باز گردد. با این همه حالا، با قطع برق، او در آسانسور گرفتار می‌شود...