دادخواست

معنی کلمه دادخواست در لغت نامه دهخدا

دادخواست. [ خوا / خا ]( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) داد خواستن :
جان نیارد هرگز از وی دادخواست
داد مظلومان از اینسان میدهد.عطار.|| ( اِ مرکب ) فرهنگستان این لغت را به جای عرضحال برگزیده است یعنی نامه ای متضمن شکایت از کسی.

معنی کلمه دادخواست در فرهنگ معین

(خا ) (اِمر. ) عرضحال ، نوشته ای که به موجب آن از دادگاه تقاضای رسیدگی به امری می شود.

معنی کلمه دادخواست در فرهنگ عمید

۱. داد خواستن.
۲. (اسم ) (حقوق ) نامه ای که دادخواه به دادگاه بنویسد و دادخواهی کند، عرض حال.

معنی کلمه دادخواست در فرهنگ فارسی

نامهای که دادخواه به دادگاه بنویسد
( اسم ) نوشتهای که دادخواه بدادگاه بنویسد و داد خواهی کند عرض حال .

معنی کلمه دادخواست در ویکی واژه

عرضحال، نوشته‌ای که به موجب آن از دادگاه تقاضای رسیدگی به امری می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه دادخواست

در بارگاه عرش درآید به دادخواست بر دعویش ملایک و جنّ و پری گوا
دگر روز از این بدمنش دادخواست ز هر در چپ و راست آوازه خاست
الیزابت به حمایت از موسیقی‌دانان شهره بود، یکی از برجسته‌ترین آنها جان داولند آهنگ‌ساز بود. او همچنین کتابی مذهبی را ترجمه کرد (انتشار در ۱۶۰۵). این کتاب از فرانسه ترجمه شده بود و برگرفته‌ای بود از کتیبه‌های آرامگاهی به زبانهای یونانی، لاتینی و انگلیسی. با این حال، وی همچنان با بازسازی تئاتر بلک‌فرایرز در ۱۵۹۶ مخالفت می‌کرد، از آنجایی که یک پیوریتن متعصب بود، تئاتر زنده را تأیید نمی‌کرد. دادخواستی را نیز علیه تئاتر جدید تنظیم کرد. همان‌طور که کریس لاوتاریس در یادداشت‌های خود از درگیری‌های محله اشاره می‌کند، بلک‌فرایرز برای «اعیان‌ها» بود. برخی از امضاکنندگان دادخواست او، شرکای شکسپیر بودند. در نهایت، نقشهٔ وی با شکست مواجه شد.
با اینکه که بخشی از اتحادیه‌های کشاورزان به تظاهرات دست زده بودند، دولت هند مدعی شد که برخی اتحادیه‌ها از «قوانین مزرعه» حمایت کرده‌اند. در اواسط دسامبر، دادگاه عالی هند بخشی از دادخواست‌هایی را دریافت کرده بود که خواستار رفع محاصره معترضان در اطراف دهلی شده بودند. کشاورزان گفته‌اند که اگر از جانب دادگاه‌ها گفته شود که عقب‌نشینی کنند، گوش نخواهند داد. همچنین رهبران آنها نیزگفته اند که باقی ماندن در اجرای «قوانین مزرعه» یک راه حل نیست.
در ماه ژوئیه ۲۰۱۳، ویکتور رسیتس، بزرگترین فروشنده یونان، علیه یونامی دادخواستی را مطرح کرد که ادعاهای یوآنی مبنی بر فعالیت‌های غیرقانونی شرکتش با رژیم ایران درست نبوده‌است. در ماه سپتامبر سال بعد، دولت ایالات متحده (که در این پرونده شرکت نداشت) یک حرکت قانع‌کننده در مورد دخالت در دادرسی ارائه داد و درخواست شکایت رسیتس را رد کند، زیرا «ادامه دادرسی ممکن بود به افشای» مسائل حساس به امنیت ملی منجر شود. در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۵، دادگاه اعتراض دولت را رد کرد.
دٍ زایاس در حال حاضر استاد حقوق بین‌الملل در مدرسه عالی دیپلماسی و روابط بین‌الملل ژنو است و پیش از این در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان وکیل ارشد دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دبیر کمیته حقوق بشر، و رئیس دادخواست‌های حقوق بشر خدمت کرده‌است.
ویلسون یک دادخواست مدنی علیه ۷ دادستان سابق که دوتای آن‌ها در آن زمان قاضی فدرال شده بودند، و یک مدیر سابق سیا به ثبت رساند. در ۲۹ مارس ۲۰۰۷، یک قاضی این دادخواست ویلسون را قابل پیگیری ندانست، زیرا تمام افراد مورد شکایت از مصونیت قضایی به خاطر اقداماتشان برخوردار بودند.
باغ ز سرما بکاست شد ز خدا دادخواست لطف خدا یار شد دولت یاران رسید
سیدی شد کشته وز غوغاییان فریاد خاست مرد و زن از بارگاه شه‌مظفر دادخواست
ستانندهٔ داد آن کس خداست که نتواند از پادشه دادخواست
در اولین جلسات دادگاه، آنِّه پِدِرسْدوُتِر از حضور در دادگاه خودداری کرده و پسر ارشدش که یک کشیش جوان است به نمایندگی از او پاسخگوی دادخواست بوده‌است. در آن زمان خودداری متهم از حضور در دادگاه توهینی بزرگ به حاکمیت قانون محسوب می‌شد و این مطلب در اسناد پرونده به روشنی منعکس شده و احتمالاً در صدور حکم اعدام نیز نقش داشته‌است.
دادگاه صالح برای ارسال اظهارنامه، دادگاه محل اقامت خواهان است بر عکس دادخواست.
در ۷ سپتامبر ۲۰۲۱، جیمی دادخواستی برای پایان دادن به سرپرستی را داد. در ۱۲ سپتامبر، اسپیرز از طریق پستی در اینستاگرام نامزدی خود را با دوست پسر دیرینه‌اش، سام اصغری، اعلام کرد. در ۲۹ سپتامبر، قاضی جیمی را به عنوان محافظ املاک اسپیرز برکنار کرد، و حسابدار جان زابل را به‌طور موقت جایگزین کرد تا هنگامی که کل توافق برای همیشه خاتمه یابد. در ۱۲ نوامبر، قاضی توافق سرپرسی بر املاک اسپیرز را خاتمه داد.
هیچ میدانی که اژدر دادخواست و آنچنان دادی ز عالم مر که راست
این دادخواست همچنین توسط بیش از ۱۰۰۰ گروه فعال، احزاب سیاسی، اتحادیه‌ها و سازمان‌های دیگر مانند: حمایت شده‌است.
در دسامبر ۲۰۱۵، یک وکیل پاکستانی به نام جاوید اقبال جعفری با ثبت دادخواستی در دادگاه، خطاب به ملکه الیزابت دوم به‌عنوان خوانده و پاسخگو برای بازپس گرفتن الماس کوه نور اقدام کرد. جعفری مدعی شد که الماس کوه نور متعلق به ایالت پنجاب پاکستان بود اما انگلیسی‌ها در میانه سده ۱۹ میلادی که هند مستعمره آن‌ها بود این الماس را به زور گرفتند. اما پاکستان نمی‌تواند به‌سادگی این الماس را برگرداند چون مقامات هند نیز بارها یادآور شده‌اند که این الماس متعلق به آنهاست و ایران و افغانستان نیز دلایلی برای مطرح کردن ادعای مالکیت این الماس گران‌بها برخوردارند.