خاطب

معنی کلمه خاطب در لغت نامه دهخدا

خاطب. [ طِ ] ( ع ص ) مرد زن خواهنده و بدین معنی است خطیب. ( آنندراج ). مرد زن خواهنده و خواستگاری کننده وشوهر و داماد. ( غیاث اللغات ). زن خواهنده. || خطیب. مرد خطبه خوان. کسی که خطابه می خواند. خطبه خواننده. دانا در خطابت. ( منتهی الارب ) :
ز آرزوی خاطب او ناتراشیده درخت
هرزمان اندر میان بوستان منبر شود.فرخی.چو نام تو خاطب ز منبر بخواند
سخن گوی گردد بمدح تو منبر.ارزقی.بلبل چو مذکر شود و قمری مقری
محراب چمن تخت سمن فاخته خاطب.سوزنی.خاطب او را بملک هفت اقلیم
گر کند خطبه بر حقش دانند.خاقانی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 534 ).آنت مفسر ظفر خاطب اعجمی زبان
ز اعجمیان عجب بود خاطبی و مفسری.خاقانی.
خاطب. [ طِ ] ( اِخ ) ابن ابی بلتعه رسول ملک قبط مقوقش از طرف پیغمبر اسلام بود : پیغامبر علیه السلام هشت رسول بیرون کرد با نامها و سوی پادشاهان فرستاد بدعوت اسلام و حجت خدای تعالی بر ایشان لازم گردانید، اول ملک عجم پرویز را [ عبداﷲبن ] حذافة السهمی نام رسول بود، دوم ملک روم هرقل را دحیةبن [ خلیفة ] الکلبی رسول بود، سیم ملک قبط مقوقش را خاطب بن ابی بلتعه رسول بود... ( مجمل التواریخ و القصص ص 249 ).

معنی کلمه خاطب در فرهنگ معین

(طِ ) [ ع . ] (اِفا. ص . )۱ - خطیب ، سخنران . ج . خطباء. ۲ - خواستگار.

معنی کلمه خاطب در فرهنگ عمید

۱. = خطیب
۲. = خواستگار
۳. = عاقد

معنی کلمه خاطب در فرهنگ فارسی

( اسم صفت ) ۱ - خطبه خواننده خطیب سخنران . جمع : خطبائ . ۲ - خواستگار .
ابن ابی بلتعه رسول ملک قبط مقوقش از طرف پیغمبر اسلام بود .

معنی کلمه خاطب در ویکی واژه

خطیب، سخنران.
خطباء.
خواستگار.

جملاتی از کاربرد کلمه خاطب

باقی بتاء خوانند بر مخاطبه، چنان که مصطفی (ص) با ایشان این میگوید بفرمان خدا: «و علّمتم یا معشر الیهود علی لسان محمّد ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُکُمْ فی التّوراة، فضیّعتموه و لم تنفعوا به. «قُلِ اللَّهُ» یا محمّد! چون ایشان را پرسی که «مَنْ أَنْزَلَ الْکِتابَ»؟ اگر ایشان جواب دهند، و الّا تو جواب ده، گوی فرستنده آن کتاب اللَّه است.
گر برون آید ز پرده خیزدش خاطب از هر سو فزون از حد و مر
وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ این جواب آن کافران است که میگفتند: ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا، رب العالمین ایشان را در آنچه گفتند دروغ زن کرد، و حاصل این دنیا باز گفت که چیست. لَعِبٌ وَ لَهْوٌ جای دیگر گفت: وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ، آن گه گفت: وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ الشرک. قراءت شامی تنها، وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ بلام واحدة مع الاضافة، تقدیره: و لدار الساعة الآخرة، فصار وصف الساعة بالآخرة، کما وصف الیوم بالآخر فی قوله وَ ارْجُوا الْیَوْمَ الْآخِرَ. أَ فَلا تَعْقِلُونَ بتاء مخاطبه، قراءت نافع و ابن عامر و حفص عن عاصم.
بیا که همره موسی شویم در که طور پی کلیم خدا آن مخاطب طوری
در راستای قابل فهم کردن این جمله برای مخاطبین فارسی‌زبان، در نسخهٔ دوبله، این عبارت تحت عنوان "دیدار به قیامت!" ترجمه شد. همچنین در نسخهٔ دوبله مؤسسه قرن ۲۱، این عبارت تحت عنوان "قَدِّتو قربون جونم!" ترجمه شده است.
این گروه به ویژه بر موسیقی بازی‌های ویدیویی و انیمه‌های برجستهٔ ژاپنی تمرکز دارد. دیدگاه ارکستر «آمیختن چیزی برجسته، پویا و تازه به موسیقی کلاسیک» است. امننس آرزو می‌کند «موانع بین مخاطبان و نوازندگان را بشکند و ارکستر را در جامعه امروز زنده کند؛ به ویژه در بین جوانان».
دیده را ماند خاطب بگه خطبه از آنک هم سیه پوش بود دیده و هم روشن بین
مخاطب گر نباشد مستمع خامش مشو عرفی که هست او هرچه هست اما تو در معنی زیان بینی
مخاطبین اصلی اتاق‌های فرار معمولاً گروه‌های دوستانه هستند؛ اما در حال حاضر بازی اتاق فرار به مدارس و دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، میهمانی‌های مراسم‌ها و مناسبت‌ها هم راه پیدا کرده‌است، البته با ساختاری متفاوت اما مرتبط.
در روش اول، صاحبان مشاغل، فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات، شرحی از فعالیت خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند و به جذب مشتری اقدام می‌کنند
این اصول از طریق آثار نویسندگان ادریس شاه، جان جی. بنت ، عمر علی شاه و جی. اسپنسر تریمینگهام، مورد توجه مخاطبان غربی معاصر قرار گرفته‌است. این تمرین‌ها جنبه مهمی از کار عمرعلی‌شاه با گروه‌هایی در سنت مدرن نقشبندی در غرب بود. به عنوان مثال، یکی از کتاب‌های ویرایش‌شده علی‌شاه به نام «قواعد یا اسرار نقشبندیه» به این موضوع اختصاص داشت.
ز بس بزرگی تو خادمان مسجد هات بشهرهای دگر خاطبان سزند و امام
باتاگوف که فارغ‌التحصیل مدرسه گنسین و کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو و برندهٔ جایزهٔ مسابقهٔ بین‌المللی چایکوفسکی (۱۹۸۶) و بسیاری مسابقات دیگر بود، موسیقی را با جان کیج، مورتون فلدمن، استیو رایش و فیلیپ گلس به مخاطبان روس معرفی کرد. وی در سال ۱۹۹۷ به مدت ۱۲ سال اجرای زنده انجام نداد تا روی آهنگسازی و ضبط استودیو تمرکز کند. در سال ۲۰۰۹ او دوباره به اجرای زنده بازگشت.
پیش ازین طوفان و بعد این مرا تو مخاطب بوده‌ای در ماجرا
خطبه بر نام تو خاطب را روح افزاید بر دعای تو بود روح امین را آمین
بزرگوارا هر چت خطاب کرد بیانم یقین شناخت کزان پایه، برتر است مخاطب
سؤال پیامکی که در زمینه‌های مختلف فوتبال برای مخاطبان مطرح می‌شد و گاهی نظر کارشناس برنامه را در پی داشت.