حیطه

معنی کلمه حیطه در لغت نامه دهخدا

( حیطة ) حیطة. [ ح َ طَ ] ( ع اِمص ) و گاه بکسر حاء آید. هشیاری و حزم در کار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ): یقال : فلان حیطة لک ؛ اَی تحنن و تعطف. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || اسم است احتیاط را. || ( اِ ) زن باعفت و بزرگوار. ( اقرب الموارد ).
حیطة. [ طَ ] ( ع مص ) حوط. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). دیوار گرد چیزی برآوردن. ( آنندراج ). رجوع به حوط شود. || جای احاطه کرده شده. ( آنندراج ) ( غیاث ). در حیطه تصرف درآوردن. || ( اِمص ) اسم است احتیاط را. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه حیطه در فرهنگ معین

(طِ ) [ ع . حیطة ] ۱ - (اِ. ) احاطه شده . ۲ - (مص م . ) حفظ کردن ، در پناه خود درآوردن .

معنی کلمه حیطه در فرهنگ عمید

زمین، میدان، یا مکانی مشخص برای انجام عملی خاص.

معنی کلمه حیطه در فرهنگ فارسی

نگهبان کردن، حفظکردن، درپناه خوددر آوردن
۱ - ( مصدر ) حفظ کردن در پناه گرفتن نگاهبانی کردن . ۲ - ( اسم ) هر جای احاطه شده زمینی فراخ که اطراف آنرا احاطه کرده باشند دیواربست .
حوط . دیوار گرد چیزی بر آوردن . حیعلتین نشان. ( حی علی الصلوه ) و حی ( علی الفلاح ). لکن ( حی علی خیر العمل ) تنها مردم شیعه راست .

معنی کلمه حیطه در ویکی واژه

sfera
حیطة
احاطه شده.
حفظ کردن، در پناه خود درآوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه حیطه

این سری استاندارد حیطه ارتباط بین نرم‌افزاری را در یکپارچه سازی سیستم‌های نرم‌افزاری که نیازمند جمع‌آوری داده‌های مختلف می‌باشد پوشش می‌دهد. در واقع این استانداردها راهنمای ایجاد بستر مناسب برای ارتباط داده در بین نرم‌افزارهای مختلف می‌باشد.
تنها ۰٫۸٪ مسلمانان آمریکا در حرفه‌های وکالت و دولتی اشتغال دارند. تنها ۱٫۱٪ مسلمانان آمریکا مدیر یا سردبیر روزنامه یا به حرفه‌ای در حیطه ژورنالیسم اشتغال دارند. شاید بتوان به ولی نصر، مارتین بشیر، و فرید زکریا به عنوان تنها چهره‌های مسلمان در سطح کشوری در رسانه‌های آمریکا اشاره کرد. علاوه بر این، تنها ۰٫۶٪ مسلمانان آمریکا به شغل‌هایی مثل کارگردانی، تولیدکنندگی و دیگر حرفه‌های رسانه‌ای مشغولند. این در حالی است که نزدیک به ۱۳٪ مسلمانان به حرفه‌های فنی-مهندسی مشغول هستند، و نزدیک به ۱۱٪ آنان نیز در حرفه‌های پزشکی و امور بهداشتی حضور دارند.
بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوط، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
هرجاکه را مره آدماش با خدش مرن دیوون ختش چو حیطه مصفایه پندری
سبب هفتم آن بود که بر وی گناهی رود اندوهگین شود برای حق تعالی چنان که عادت اهل دین است و راست همی گوید در آن اندوه ولکن در حکایت آن نام وی بر زبان وی برود و غافل ماند از آن که این غیبت است و نداند که ابلیس وی را حسد کرد که داند که وی را ثواب خواهد بودن بدان اندوه، نام وی بر زبان براند تا بزه آن غیبت آن مزد حیطه کند.
آرش ‌فکار از تیر او گرشاسب از شمشیر او در حیطه ‌تسخیر او هفت و شش ‌و چار آمده
یکی از راه‌های رویارویی با شکاکیت محدود این است که نشان داده می‌شود این نوع شکاکیت، محدود به حیطه موردنظر نخواهد ماند یعنی مستلزم شکاکیت مطلق است، آنگاه همه آنچه امکان دارد در شکستن شکاکیت مطلق بکار گرفت.
شهنشاها تویی کت بینم اندر حیطهٔ قدرت مسخر شش جهت هم پنج حس هم چار ارکان را
حروف آمد ز اعیان محیطه حقایق‌های معلوم بسیطه
آنجا که احاطت کند اسباب سعادت جا نیست در آن حیطه خلاف سرطان را
تشویق عموم به خرید لوازم آرایشی عاری از ستم، مقابله با تصویب طرح‌های پژوهشی آزمایش‌کننده بر روی جانوران و نجات میمون‌های مورد آزمایش‌های پزشکی از جمله حیطه‌های فعالیت این گروه می‌باشد. این گروه با راهنمایی عموم در جهت تشخیص انواع محصولات آرایشی و بهداشتی عاری از ستم، به بقای شرکت‌های رعایت‌کننده حقوق حیوانات کمک شایانی می‌نماید.
نه خوی دد و نه حیطهٔ دام با دام و ددش هماره آرام
دو جوان و دو جهان بخش، که بر در گهشان هرچه در حیطه هستی است زخیل خدم است
مگو جائی که جا هم غیر او نیست بحیطه او مجال گفتگو نیست
ظاهراً مناسب چنان می‌نمود که در مصرع ثانی بیت اول چنین گفته بودی که موسی‌ای با فرعون در جنگ شد؛ چه صورتا تضاد میان موسی و فرعون است. فامًا از جهت آنکه حقیقت هر دو، بلکه حقیقت همه در اصل یک شی است، تعبیر از هر دو به موسی فرمود، و به فرعون از جهت ضرورت شعر نفرمود. دیگر آنکه چون موسی و فرعون که مظهر جمال و جلالند، به فیض رحمت رحمانی که تجلی جمال است موجود گشته‌اند، لاجرم از هر دو تعبیر به مظهر جمال نموده، که موسی است، تا بدانند، که جلال نیز در حیطه جمال است، و به حقیقت آن جنگ که می‌نماید عین آتشی است.
بر اساس مصوبه مجلس هشتم که با اصرار شورای نگهبان و بازگرداندن لایحهٔ قبلی تصویب شد ، نهادهای زیر نظر رهبر ایران از محدودهٔ قانونگذاری مجلس در ایران خارج شدند. مجلس اصولگرای هشتم پیش از این نهادهای زیر نظر رهبر را از شمول نظارت نیز خارج کرده بود. این در حالی است که براساس قانون اساسی ایران ، قانونگذاری و نظارت تنها در حیطهٔ اختیارات مجلس است. صدای آلمان
در نسخع کوتاه شده، آزمون نئو تنها حیطه‌های اصلی شخصیت را می‌سنجد.
ارتباطات در ایران یکی از موضوعاتی است که پیشینه تاریخی - باستانی در ایران دارد که با توجه به دانش روز، این حیطه نیز در معرض تغییر و تحول بسیاری قرار گرفته است. ارتباطات مدرن -مخابرات- در ایران به همت عین‌الله محمودی همدانی در ایران گسترش پیدا کرد.