تکمیل

معنی کلمه تکمیل در لغت نامه دهخدا

تکمیل. [ ت َ ] ( ع مص ) تمام کردن.( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). تمام گردانیدن و نیکو کردن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). تمام گردانیدن. و با لفظ دادن مستعمل.( آنندراج ). کامل گردانیدن و نیکو کردن. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح تصوف ) از فنون تصوف سراویل یا سلاح دادنست و آن بعد از شد و پیش از شد تواند بود. چون کبیر شایستگی آن یابد. ( نفایس الفنون علم تصوف ). رجوع به فتوت و کبیر و شد شود. || ( اصطلاح بیان ) نزد علماء معانی بیان عبارت از احتراس است.( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و چون شاعر معنیی بگوید و بر اثر آن معنیی دیگر بیارد که معنی اول را تمامترگرداند آن را تکمیل خوانند چنانک بلفرج گفته است :
شد ممکن در جهان هر کو بساطش بوسه داد
و آن دهد بوسه بساطش کز در تمکین بود.
در مصراع اول معنی بزرگی ممدوح تمام گفت که هرکس بساط او را بوسه دهد ممکن شود در جهان و در مصراع دوم کمال آن بزرگی بازنمود و گفت کسانی بحضرت او تواند رسید و شرف تقبیل بساط او یافت که استحقاق تمکین و احترام دارند و این سعادت هرکس را مسلم نباشد. ( المعجم فی معاییر اشعار العجم ص 265 ). رجوع به احتراس شود. || ( اصطلاح ریاضی ) نزد محاسبان عملی باشد که در علم جبر و مقابله مستعمل است و آن مقابل رد است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). رجوع به رد و همین کتاب شود. || در فن معما قسمی از اعمال معمائیه و برابر تحصیل است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). رجوع به معما شود.

معنی کلمه تکمیل در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) تمام کردن ، رسا کردن .

معنی کلمه تکمیل در فرهنگ عمید

۱. کامل کردن، تمام کردن.
۲. نیکو کردن.

معنی کلمه تکمیل در فرهنگ فارسی

کامل کردن، تمام کردن، نیکوکردن
۱ - ( مصدر ) رسانیدن رسا کردن تمام کردن . ۲ - نیکو کردن . ۳ - ( اسم ) رسیدگی رسایی کمال . جمع : تکمیلات .

معنی کلمه تکمیل در ویکی واژه

تمام کردن، رسا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تکمیل

چو کس را نیست بر تکمیل اسباب جهان قدرت ره حرص است آن راهی که پیدا نیست پایانش
ذات بی چون از پرده نهان جلوه شهود نمود گوهری وحید پدید آمد که ذاتش صاف نو بود وکنهش صرف ظهور، نه رنگ و صفت داشت نه نام و نشان تا بعالم صفات و اسماء رسید از هر صفتی سمتی گرفت و از هر اسمی رسمی برداشت، تکمیل خلقت از اخلاق الهی نمود اعضاء و جوارح از آیات و مظاهر یافت. قلبش مظهر علم شد، صدرش مصدر حلم، چهرش آیت رحمت، طبعش مایة حکمت. لعل لب از چشمه حیات گرفت و پای و پی از پایه ثبات.
هر داوطلب می‌تواند اعتراض و عدم رضایت خود نسبت به نتیجهٔ آزمون را به مرکز مربوط اعلام نماید. بر اساس مقررات آیلتس، داوطلبان می‌بایست اعتراض خود را ضمن تکمیل یک برگه اعتراض به فاصله شش هفته از تاریخ آزمون رسماً اعلام دارد. به‌واسطهٔ این برگه، داوطلب حق اعتراض برای هر یک از بخش‌ها یا مهارت‌هایی که فکر می‌کند در آن نمره‌ای کمتر از آنچه می‌بایست به وی تعلق گرفته‌است را خواهد داشت. داوطلب تنها با پرداخت مجدد هزینهٔ آزمون می‌تواند به نتیجهٔ آزمون خود اعتراض نماید که در صورت تأیید و درست بودن اعتراض، این مبلغ به وی عودت داده می‌شود. در غیر اینصورت هیچ بخشی از هزینه قابل استرداد نخواهد بود.
دگر بر اولیا و اهل توحید که از حق بودشان تکمیل و تایید
بود عبدالحلیم آنکس که تعجیل ندارد در جنایتها ز تکمیل
برای تکمیل اطلاعات دینی به مدرسه علمیه آقا باباخان رفت.
سه رکن از خانه بود از خسرو و خاقانی و جامی من از بغداد کردم سعی در تکمیل ارکانش
الحمد که در ظلت مرا امت احمد راست هوشی که شود تکمیل هر ساعت ازو دینا
اردکانیان از سال ۱۳۷۰ تحصیلات تکمیلی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۲ کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و در ۱۳۷۶ دکتری مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر (کانادا) دریافت نمود.
خود به خود می دید خود را بهر تکمیل ظهور بر من و تو جلوه در مرآت اشیا کرد عشق
هر غباری کز فضای کوی تکمیلش بخاست من در او خاصیت کحل مسیحا یافتم
فی الجمله نقصی ار بود اوضاع را مرنج تکمیل آن مدیح مهین داور آورد
که اولیاء از این زمره اند. یا این که بذات خویش کامل است و تکمیل دیگری را نیز از عهده می آید. که انبیاء از این زمره و در والاترین پایه اند.