تفکیک
معنی کلمه تفکیک در لغت نامه دهخدا

تفکیک

معنی کلمه تفکیک در لغت نامه دهخدا

تفکیک. [ ت َ ] ( ع مص ) از هم بگشادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). جدا کردن دو چیز از یکدیگر. ( آنندراج ). جداکردگی چیزی از دیگری. ( ناظم الاطباء ). || رهانیدن و خلاص کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). جدا کردن و خلاص کردن. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تفکیک در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) از هم جدا کردن ، بازگشادن . ۲ - (اِمص . ) جدایی ، گشودگی . ۳ - گرفتن سند جداگانه برای بخشی از یک ساختمان .

معنی کلمه تفکیک در فرهنگ عمید

۱. جدا کردن چیزی از چیز دیگر.
۲. [قدیمی] باز کردن.
۳. [قدیمی] رها کردن.

معنی کلمه تفکیک در فرهنگ فارسی

بازکردن، رهاکردن، جداکردن چیزی ازچیزدیگر
۱ - ( مصدر ) از هم گشودن جداکردن باز گشادن . ۲ -( اسم ) جدایی گشودگی . جمع : تفکیکات .
بادریسه در پستان دختر پدید آمدن

معنی کلمه تفکیک در فرهنگستان زبان و ادب

{dissociation} [شیمی، مهندسی بسپار] جدا شدن اجزای یک مولکول به طور خودبه خود یا براثر تابش

معنی کلمه تفکیک در دانشنامه عمومی

تفکیک (شیمی). در شیمی و بیوشیمی، تفکیک ( به انگلیسی: Dissociation ) ، فرآیندی کلی است که در آن مولکول ها ( یا ترکیبات یونی چون نمک ها یا کمپلکس ها ) اغلب به صورت برگشت پذیر به ذرات کوچکتری چون اتم ها، یون ها، یا رادیکال ها تجزیه می گردند. به عنوان مثال، زمانیکه یک اسید در آب حل می گردد، پیوندی کووالانسی بین یک اتم الکترونگاتیو و اتم هیدروژن، توسط شکافت ناهم کافت شکسته شده، که منجر به تشکیل یک پروتون ( +H ) و یک یون منفی می گردد.
برای تفکیک های برگشت پذیر در یک تعادل شیمیایی:
ثابت تفکیک Kd، نسبت ترکیب تفکیک شده به تفکیک نشده است:
که در آن براکت ها نشانگر غلظت مواد اند.
تفکیک (علم مواد). در علم مواد، جداسازی یا تفکیک عبارت است از غنی سازی اتم ها، یون ها یا مولکول های موجود در یک ناحیه میکروسکوپی از یک سیستم مواد. در حالی که اصطلاحات تفکیک و جذب سطحی اساساً مترادف هستند، اما در عمل، تفکیک اغلب برای توصیف پارتیشن بندی اجزای مولکولی تا عیوب محلول های جامد استفاده می شود، در حالی که معمولاً از جذب سطحی برای توصیف چنین تقسیم بندی از مایعات و گازها به سطوح استفاده می شود. تفکیک در سطح مولکولی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد، از سایر انواع پدیده های مواد که اغلب به آن تفکیک گفته می شود، از جمله تفکیک ذرات در مواد دانه ای و جداسازی فاز یا ته نشینی که در آن مولکول ها به مناطق ماکروسکوپی ترکیبات مختلف تفکیک می شوند، متمایز است. جداسازی عواقب عملی بسیاری دارد، از تشکیل حباب های صابون، گرفته تا مهندسی ریزساختار در علم مواد، و تثبیت سوسپانسیون های کلوئیدی.
جداسازی می تواند در طبقه های مختلف مواد اتفاق بیفتد. در جامدات پلی کریستالی، جداسازی در عیوب کریستالی مانند نابجایی ها، مرزدانه ها، گسل های انباشته شده یا رابط بین دو فاز اتفاق می افتد. در محلول های مایع، به دلیل ترکیبی از اثرات شیمیایی و الکتریکی، شیب های شیمیایی نزدیک به مراحل دوم و سطوح وجود دارند.
جداسازی ای که در سیستم های به خوبی متعادل شده به دلیل خصوصیات شیمیایی سیستم رخ می دهد، تفکیک تعادلی نامیده می شود. جداسازی ای که به دلیل سابقه پردازش نمونه اتفاق می افتد ( اما این امر در زمان های طولانی ناپدید می شود ) تفکیک غیر تعادلی نامیده می شود.
تفکیک تعادلی با اختلال مشبک در رابط ها همراه است، جایی که محل هایی از انرژی، متفاوت با آن هایی که درون شبکه هستند موجود است که در آن اتم های محلول می توانند ته نشین شوند. تفکیک تعادلی به این دلیل نامگذاری شده است که اتم های حل شده طبق آمار ترمودینامیک به منظور به حداقل رساندن انرژی آزاد کل سیستم، خود را به رابط ها یا سطوح تفکیک می کنند. این نوع از تقسیم اتم های حل شده بین مرزدانه و شبکه توسط مک لین در سال ۱۹۵۷ پیش بینی شده بود.
تفکیک غیرتعادلی، اولین بار توسط وستبروک در سال ۱۹۶۴، نظریه پردازی شد. این تفکیک در نتیجهٔ جفت شدن حل شونده ها با جاهای خالی ای است که در حال حرکت به سمت منابع مرزدانه یا ته نشینی هنگام فرونشاندن یا تحت تنش هستند. این تفکیک ها همچنین می تواند در نتیجهٔ انبوه سازی محلول در حال حرکت اتفاق بیفتد.
معنی کلمه تفکیک در فرهنگ معین
معنی کلمه تفکیک در فرهنگ عمید

معنی کلمه تفکیک در دانشنامه آزاد فارسی

تفکیک (dissociation)
در شیمی، فرآیند شکافته شدن ترکیب به دو یا چند محصول کوچک تر. ممکن است این محصولات دوباره ترکیب شوند و واکنشگر را به وجود آورند. در جایی که تفکیک ناقص باشد و همۀ مولکول های ترکیب تفکیک نشوند، بین ترکیب اولیه و محصولات تفکیک شده تعادل شیمیایی به وجود می آید. میزان ناقص بودن تفکیک را با مقداری عددی، با نام ثابت تفکیک، بیان می کنند.

معنی کلمه تفکیک در ویکی واژه

از هم جدا کردن، بازگشادن.
جدایی، گشودگی.
گرفتن سند جداگانه برای بخشی از یک ساختمان.

جملاتی از کاربرد کلمه تفکیک

در یک مفهوم محدودتر، این اصطلاح، به دکترین واقع‌گرایی افلاطونی اشاره دارد. مفهوم مرکزی فلسفه افلاطونی، در نظر گرفتن تفکیک بین دو نوع از واقعیت است: واقعیتی که محسوس است، ولی پیچیده و نامفهوم است و واقعیتی که غیرقابل مشاهده و نامحسوس است، ولی معقول، روشن و قابل فهم است. در نظر گرفتن این مفهوم، برای نظریه اشکال، اساسی و ضروری است.
آیت‌الله جوادی آملی مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه علاوه بر احداث نمازخانه و تفکیک جنسیتی ملزومات دیگری هم برای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها بیان می‌کند: «دانشگاه تنها با نمازخانه، تفکیک جنسیت و … اسلامی نمی‌شود، اولین و آخرین حرف را در دانشگاه‌ها، علم و دانش می‌زند و تا زمانی که دانش در دانشگاه‌ها اسلامی نشود و آنهایی که گمان می‌کنند، علم ربطی به اسلام ندارد، بیدار نشوند، نمی‌توان آن را اسلامی خواند.»
برخی از طرفداران هولوکاست، معتقدند عبارت انکار هولوکاست برای تفکیک دیدگاه سیاسی ردکننده از دیدگاه تاریخی بازنگری خواه، به کار می‌رود. از این رو انکار هولوکاست را مفهومی سیاسی می‌دانند. متقابلاً منکران هولوکاست، آن را حرکتی علمی و بررسی‌ای تاریخشناسانه می‌دانند.
در ژانویه ۲۰۱۱، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در تهران، صدرالدین شریعتی، اعلام کرد که رشته‌هایی که تعداد زیادی دانشجو دارند، بر اساس جنسیت تقسیم می‌شوند. پیش از این، کتابخانه‌ها و سلف دانشجویی دانشگاه از قبل تفکیک شده بودند. ادعا شد که مردم ایران قبلاً تقاضای تفکیک جنسیتی در آموزش و پرورش در برخی مناطق بسیار مذهبی و پایتخت را داشته‌اند. همچنین گفته شده‌است که چنین تفکیکی در تعدادی از دانشگاه‌های دیگر ایران در حال انجام است. محمد محمدیان در سال ۲۰۰۶ و دوباره در سال ۲۰۰۹ برای جداسازی کلاس‌ها اقدام کرد. سایر درخواست‌های دولت برای اجازه تفکیک بیش از ۱۵ سال پیش است.
گروهی از کارکنان شرکت نفت فلات ‌قاره ایران در جزیره لاوان در محل کار خود تجمع اعتراضی برپا کردند. حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اصلاح کف‌ حقوق، حذف سقف‌ حقوق، اجرای کامل ماده ۱۰، پرداخت بک-پی ماده ۱۰ و عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی از جمله درخواست‌های این کارگران بودند.
از روشهای تجربی می‌توان برای جداسازی تأثیر دین بر الگوهای رفتاری و تفکیک بین اعتقاد و مفاهیم وابسته به آن استفاده‌کرد. روشهای آزمایشی در اقتصاد دین برای استانداردسازی اندازه‌گیری و شناسایی اثر علیت است. روش‌ها شامل نگاه به دین در بازی‌های مختلف است از جمله: دوراهی زندانی، بازی کالاهای عمومی، بازی آخرین پیشنهاد، بازی دیکتاتور و انتخاب پارامتری.
رادیو تلسکوپ‌ها انتن‌های رادیویی کنترل‌شونده‌ای هستند که در اخترشناسی رادیویی استفاده می‌شوند. این دیش‌ها گاهی روی شبکه فلزی رسانایی با دهانه‌ای کوچک‌تر از طول موج در حال مشاهده ساخته می‌شوند. رادیو تلسکوپ‌های چند قسمتی از جفت یا گروه‌های بزرگتری از این دیش‌ها ساخته شده‌اند. برای برهم نهی دهانه‌های مجازی که اندازه‌های یکسانی دارند به منظور تفکیک بین دو تلسکوپ.