تداوم

معنی کلمه تداوم در لغت نامه دهخدا

تداوم. [ ت َ وُ ] ( ع مص ) انبوهی کردن کار بر کسی. ( تاج المصادر بیهقی ). تدائم. رجوع به تدائم شود.
تداوم. [ ت َ وُ ] ( ع مص ) گرد برگشتن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || تداوم مرغ در هوا؛ تحلیق آن. ( ذیل اقرب الموارد از الاساس ).

معنی کلمه تداوم در فرهنگ فارسی

گرد برگشتن یا تداوم مرغ در هوا تحلیق آن ٠

معنی کلمه تداوم در فرهنگستان زبان و ادب

{continuity} [سینما و تلویزیون] جریان روان رویدادهای فیلم؛ گذر روان از نمایی به نمای دیگر

معنی کلمه تداوم در دانشنامه آزاد فارسی

تَداوم (continuity)
در سینما یعنی هماهنگی و پیوستگی نماها و فصل ها (سکانس ها) در تولید فیلم.

معنی کلمه تداوم در ویکی واژه

جریان روان رویدادهای فیلم؛ گذر روان از نمایی به نمای دیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه تداوم

این فیلم هیچ ارتباطی با آب‌های آزاد (۲۰۰۳) ندارد، نام آن به آب‌های آزاد ۲: سرگردان در برخی کشورها تغییر یافت تا از موفقیت فیلم قبلی استفاده شود. در سال ۲۰۱۷، لاینزگیت فیلم مستقل غواصی با قفس، محصول سینمای استرالیا، یک فیلم حمله کوسه‌ها را خریداری کرد و آن را با عنوان آب‌های آزاد ۳: غواصی با قفس منتشر کرد. این فیلم فقط در عناصر موضوعی دنباله‌ای است و هیچ شخصیت یا تداومی با دو قسمت قبلی ندارد.
باور برنشتاین به تداوم سرمایه‌داری بر خلاف پیش‌بینی‌های مارکس به دلیل عدم وقوع بحران‌های اقتصادی و افزایش سطح رفاه در جامعه.
با توجه به مسئولیت نظام در حسن اداره کشور، تداوم و شروع فعالیت ضروری خارج از عنوان‌ها صدر اصل ۴۴ توسط دولت، بنا به پیشنهاد هیأت وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین مجاز است.
او از امرای قدرتمند غور و معاصر با هارون الرشید بود او و شیش بن بهرام مدعی حکومت بر غور بودند. آن دو با همدیگر نزاع کردند و نتوانستند اختلافات خود را حل کنند. پس پیش هارون الرشید رفتند. هارون الرشید منشور حکومت غور را به بنجی بن نهاران داد تا این‌که حکومت غور در فرزندانش تداوم یافت.
در ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ دو نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای رهبر ایران که در در ۳۰ بهمن و ۲۲ اسفند نوشته شده‌اند و از اوضاع کشور به شدت گلایه کرده بود در سایت نزدیک به او منتشر شد. او در این نامه‌ها سه سیاست امنیتی و بستن فضای کشور، تبلیغ این امر که همه‌جا بدتر از ایران است و عدم شفافیت را باعث تداوم و تعمیق مشکلات و انباشت نارضایتی عمومی در سه دهه اخیر دانست و از وضع زندان‌ها انتقاد کرد. او ثروت نهادهای زیر نظر رهبری را ۷۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و نوشت مردم از نحوه عملکرد این نهادها بی‌اطلاعند. او همچنین خواهان خروج نهادهای نظامی از فعالیت‌های اقتصادی شد.
در قلمرو تئوری پساساختارگرایی و پسااستعماری،امپریالیسم فرهنگی را می‌توان میراث فرهنگی استعمار غرب، یا اشکال کنش اجتماعی که به تداوم هژمونی غرب کمک می‌کند، در نظر گرفت. برای برخی خارج از قلمرو این گفتمان، این اصطلاح به عنوان ماهیت نامشخص، غیرمتمرکز و/یا متناقض نقد می‌شود.
نتایج سمینارهای مختلف و نشست‌ها و مباحثات متعدد به تشکیل روندی تحت عنوان عام اتحاد چپ کارگری انجامید. در وجه خاص آن نوسازی سازمان از اواخر دهۀ شصت از طریق برگزاری سمینارها و جلسات و انتشار نشریۀ «به پیش» پیگیری می‌شد. تا سال ۱۳۷۵ مجموعاً ۹ نشست تشکیل شد. سرانجام در نشست نهم، این جریان تصمیم گرفت تا تحت نام «سازمان اتحاد فداییان کمونیست» به فعالیت خود تداوم بخشد.
اینها تحت تأثیر خلق نیستند و می‌توانند عجیب و غریب یا غیرعجیب باشند. تعریف رسمی ارائه شده توسط سلامت روان روزانه «یک باور نادرست است که مستقیماً با وضعیت عاطفی فرد مرتبط نیست.» یک مثال می‌تواند فردی باشد که متقاعد شده است که فردی بدن خود را با همسایه خود تغییر داده است، این باور بدون توجه به تغییرات در وضعیت عاطفی، تداوم می‌یابد.
با وجود تداوم جو سنگین امنیتی مردم زاهدان با سردادن شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی به خیابان‌ها آمدند. این در حالی است که نیروهای نظامی با برپایی چادر و بازدید بدنی شهروندان، معابر منتهی به مسجد مکی و مصلی زاهدان را مسدود کردند.
ابی که پس از انتشار آلبوم شب نیلوفری صحبت از بازنشستگی خویش به میان آورده بود هنوز در زمینهٔ تولید آلبوم و اجرای کنسرت، باانگیزه و فعال است. او معتقد است که به روی صحنه رفتن یا انتشار آلبوم، فرصتی آموزشی در اختیارش قرار می‌دهد و موجب تجربه‌اندوزی بیشتر می‌گردد و این در نزد وی بهترین انگیزه و محرک برای تداوم بخشیدن به حرفه‌اش بوده است. او خوانندگی را عشقی می‌داند که هرگز از آن جدایی نخواهد داشت.