تحقیقی

معنی کلمه تحقیقی در لغت نامه دهخدا

تحقیقی. [ ت َ ] ( ص نسبی ) حتمی و یقینی و بدون شبهه. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به تحققی شود.

معنی کلمه تحقیقی در فرهنگ فارسی

( صفت ) حتمی یقینی بدون شبهه.
حتمی و یقینی و بدون شبهه

جملاتی از کاربرد کلمه تحقیقی

از وی ۳۴ عنوان کتاب در زمینه‌های مذهبی، اخلاقی، تاریخی و تحقیقی به چاپ رسیده‌است که برخی از آن‌ها به فارسی و انگلیسی نیز ترجمه شده‌اند. از جمله آثار وی عبارتنداز: «اعیاد کلیسای ارمنی»، «سایه، روشن»، «نقش آب در مراسم مذهبی»، «خاطرات یک سنگ»، «دو قطب»، «فرهنگ و دین» و همچنین مجموعه اشعار «خورشید در شب»، «انعکاس بر روی کره» و غیره. وی همچنین مؤلف کتاب‌های دینی مدارس ارمنی است.
عقل تحقیقی رموز اینجا نیافت گرچه بسیاری درین معنی شناخت
از سال ۲۰۱۶، جرج ژائو به عنوان رئیس آنر منصوب شد، و پس از جدایی از گروه هوآوی به‌عنوان مدیر عامل شرکت آنر خدمت می‌کند. این شرکت به دلیل توسعه بخش‌های تحقیقی هوآوی با مبلغ ۱۵ میلیارد دلار فروخته شد و از مالکیت این شرکت بیرون آمد و مستقل فعالیت می‌کند. هم‌اکنون این شرکت در حال مذاکره برای فعالیت بخش‌های تحقیقی و فروش در بازار آمریکای شمالی است.
دیدهٔ بسته گشاد در تحقیقی داشت مژه برداشتم و صورت دیوار دمید
صفی راهست تحقیقی در این باب نکو بشنو بگوش هوش و دریاب
مقالات تحقیقی و انتقادی زیادی درباره اضطراب ابراهیم نوشته شده است. مثل نقد سهيلا ندیمی فرخ در مجله چيستا و مقاله «تٱملی بر معنا و ساختار رمان اضطراب ابراهیم» از محمد میرصفا در مجله گلستانه.
فهرست کتاب‌های تحقیقی که توسط محققان و اعضای نزدیک خانواده رابین در مورد زندگی و اقدامات وی به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.
از مهربانی وی نکته‌ای بشنو، بنگر درین آیت، و تأمّل کن درین حالت، که شهادت چهار گواه عدول در ثبوت فاحشه معتبر کرد، بر وجهی و تحقیقی که اقامت بیّنت بر آن صفت دشخوار صورت بندد. این همه از آن کرد تا آن فاحشه بر بنده درست نشود، و او را فضیحت نرسد. مصطفی (ص) این خلق کرم از درگاه عزّت گرفت، و این ادب بیاموخت، تا چون ماعز بن مالک بر وی آمد، و اقرار داد بفاحشه، رسول خدا بهانه‌ها فرا پیش میآورد، و او را از سر آن فرا میداشت. و در خبر است که اول ماعز گفت: یا رسول اللَّه طهّرنی، مرا پاک گردان. رسول گفت: برو ای ماعز استغفار و توبه کن. ماعز ساعتی رفت، باز آمد، و همان سخن گفت. رسول همان جواب داد. تا سه بار برفت. چهارم بار که باز آمد، رسول خدا گفت: ترا از چه پاک کنم؟ ماعز گفت: از زنا. دیگر بار رسول (ص) واسر بهانه شد، گفت: مگر دیوانه است این مرد؟ گفتند: یا رسول اللَّه دیوانه نیست. گفت: مگر خمر خورده است، و مست شده؟ یکی را گفت: بنگر تا خود از وی بوی خمر آید یا نه؟ گفتند: نه.
اهل فسق آن شد که تقلیدی بود دین احمد راه تحقیقی بود
این امرا به هیچ وجه از امرای سلاجقه نبوده و از شاهزادگان سلجوقی نیز کسی را تحت حمایت و تربیت نداشته‌اند و عنوان اتابکان دربارهٔ آنها به عنوان لقب و در واقع به معنی امیر و ملک مستقل است نه مربی شاهزادگان سلجوقی. بسیاری از سنوات راجع به سلطنت سلسله اتابکان لرستان تحقیقی نیست. غیر از سلسله اتابکان لرستان یک سلسلهٔ دیگر از اتابکان لر نیز در ناحیه لر کوچک حکومت می‌کرده و از اوایل قرن هفتم تا قرن دهم در آن ناحیه باقی بوده‌اند.
برخی از مقامات کشور ایران جنایت اسیدپاشی در اصفهان را موضوعی شخصی دانسته‌اند ولی قربانیان داشتن دشمنان شخصی را رد کرده‌اند. مأموران پلیس هیچ تحقیقی در خصوص خصومت شخصی آشنایان قربانیان نداشته و در برابر معرفی افراد مظنون از سوی خانواده‌ها تمایلی نشان نداده‌اند، و برخی معتقدند که این مشخص می‌کند که مأموران به «سرنخ‌هایی از یک گروه خاص» رسیده‌اند و مطمئن هستند اسیدپاشی‌ها سریالی بوده و عاملان آن به‌طور اتفاقی طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کرده‌اند.
الهام تحقیقی عضو تیم ملی بزرگسالان کانوپولو در هفدهمین دوره مسابقات مسابقات جهانی کانوپولوی بانوان سیراکوزای ایتالیا (۲۰۱۶) است. تیم ایران در این مسابقات به رده چهاردهم دست یافت.
هر آنکو اصل تحقیقی ندارد در اینجا اصل توفیقی ندارد
دفتر مرکزی شرکت در شهر میناتو، توکیو در ژاپن قرار دارد. این شرکت تیم‌های توسعه و تحقیقی دیگری در کشورهای سوئد، چین، کانادا، هلند، ایالات متحده، هند و بریتانیا هم دارد.
این مرکز با انجام امور پژوهشی و تحقیقی در زمینه ترویج وقف و هدف نظم‌دهی ارسال مراسلات، منشورات و محصولات فرهنگی سازمان، از سال ۱۳۸۹ تأسیس شد.
گر تو اندر قتل او داری سخن ساز دار العدل و تحقیقی بکن
مقاله دوم فن چهارم که دارای دو فصل می‌باشد، دربارهٔ مزاج است. چیستی و چگونگی مزاج به همراه تولد کیفیات چهارگانه از عناصر اربعه که در واقع تأییدی است بر آرای ارسطو مبنی بر اینکه اکثر فعل و انفعالات میان کرات نیز از فعل و انفعالات عناصر اربعه حاصل می‌شوند. در فصل دوم این مقاله، بو علی، در تحقیقی راجع به توابع مزاج، می‌گوید: واجب است دانسته شود که وقتی اجسام جمع شدند و ممزوج گردیدند برای بعضی مزاجی عارض نشود مگر مزاج خودش.[پاورقی ۱۹]
زحرف و صوت مردم بوی تحقیقی نمی‌آید به هذیان‌کن قناعت از لب‌گویای خوابیده
ز نو تحقیقی از کبری ولایت شنو گر باشد از غیبت عنایت
صفی را نیز تحقیقی است محکم نباشد ضر محض اصلا بعالم