بچگی

معنی کلمه بچگی در لغت نامه دهخدا

بچگی. [ ب َ چ َ / چ ِ / ب َچ ْ چ َ / چ ِ ] ( حامص ) حالت و چگونگی بچه. طفولیت.خردی. کودکی. صباوت. صبا. خردسالی. صغر. || ( ص نسبی ) منسوب و متعلق به بچه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بچگی در فرهنگ عمید

۱. بچه بودن.
۲. (اسم ) دوران کودکی: از همان بچگی باهوش بود.
۳. بی تجربگی.
۴. (صفت نسبی، منسوب به بچه ) مربوط به بچه.

معنی کلمه بچگی در فرهنگ فارسی

بچه بودن طفولیت .
خردی طفلی .

معنی کلمه بچگی در ویکی واژه

منسوب به بچه؛ بچه بودن، کودکی. زمان بچه بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه بچگی

درس‌های بچگی که از پدر آموخته بود، به عنوان یک دباغ، حالا به خوبی به او کمک می‌کرد. مثلاً وقتی لباسش پاره شد او یکی از پوست مودار بز با استفاده از ناخن برای دوختن برای خود درست کرد. وقتی کفش‌هایش غیرقابل استفاده شد او نیازی به کفش جدید نداشت چون پاهای سفت شده و پینه بسته اش نیازی به محافظت نداشت. او سرود مذهبی می‌خواند و کتاب مقدس مطالعه می‌کرد و آن را آرامش بخش در موقعیت فعلی خود می‌یافت و از زبان انگلیسی اش پشتیبانی می‌کرد تا آن را از یاد نبرد.
ابچگی روستایی در دهستان نسکند بخش نسکند شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان ایران است.
قاسم آهنین‌جان (زاده ۲۶ شهریور ۱۳۳۷ – درگذشته ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و فیلم‌ساز ایرانی بود. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. از او بیش از ۱۱ جلد کتاب به چاپ رسیده‌ است، که کتاب بچگی‌ها در شب سقاخانه از وی، اثر برگزیده سال ۱۳۸۶ کشور شد.
ندانی که او نیست از پشت سام ز بی بچگی آورید از کنام
پذیرفت سامش ز بی‌بچگی ز نادانی و دیوی و غرچگی
مرد بالغ گشت آن بچگی بمرد رومیی شد صبغت زنگی سترد
ای وثوق الدوله! ایران، ملک بابایت نبود؟ اجرت المثل متاع، بچگی‌هایت نبود
من کلم بروکلی دوست ندارم. و من از بچگی دوستش نداشتم. و مادرم مرا مجبور به خوردن آن کرد. و من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم. و دیگر کلم بروکلی نخواهم خورد! . . . بابت رأی کلم بروکلی، باربارا [همسر بوش] کلم بروکلی را دوست دارد. او سعی کرده مرا مجبور کند آن را بخورم. خودش مدام می‌خورد؛ بنابراین، او می‌تواند برود بیرون و با کاروان کلم بروکلی که از واشینگتن می‌آید دیدار کند.
اگرچه بیشتر اختلال‌های صداهای گفتار می‌تواند رفتار موفقیت آمیزی در بچگی باشد و حتی تعدادی ممکن است با خودشان تکامل یابد. گاهی اوقات ممکن است خطاها در دوران بلوغ ادامه پیدا کند و ادامه پیدا کردن خطاها به به خطاهای باقی‌مانده اشاره دارد و ممکن است در زندگی باقی بماند. (پروفسور حمید جمشیدی 1987)
داستان از زبان یک راوی اول شخص با نام آلیوشا∗ بیان می‌شود. او با شنیدن نام دوست دوران کودکیش، آرکادی∗، به یاد دوران گذشته می‌افتد و کتاب، شرح خاطراتی است که او از دوران شوروی بعد از جنگ جهانی دوم به یاد می‌آورد. نام کتاب به این دلیل انتخاب شده که آلیوشا و آرکادی در دوران بچگی پرچمدار دسته پیشاهنگی مدرسه خود بوده‌اند و حال آلیوشا بعد از سال‌ها که دیگر دوست خود را ندیده، داستان خاطرات آن روزها را نوشته و آن را برای چاپ به موسسه‌ای انتشاراتی داده است.
جرج اچ. دابلیو. بوش در دوران تصدی خود به عنوان چهل و یکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، بارها به بیزاری خود از کلم بروکلی اشاره کرده‌است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل نظراتش راجع به بروکلی «رای کلم بروکلی» را از دست داده‌است، گفت: «من کلم بروکلی دوست ندارم. و من از بچگی دوستش نداشتم. مادرم مرا مجبور به خوردن آن کرد. و من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم. و دیگر کلم بروکلی نخواهم خورد!» دیدگاه‌های بوش در مورد بروکلی به دور از سلیقه آمریکایی‌ها در قبال این نوع سبزیجات تلقی می‌شد، چنان‌که همه‌پسندی کلم بروکلی روزبه‌روز بیشتر می‌شد و از آن به عنوان "سبزیجات دهه ۸۰" یاد می‌گردید.
پذیرفتش اورا ز بی بچگی ز پیری و نادانی و غرچگی
در بزرگی این همه کین و لجاج از بهر چیست حضرتعالی مگر در بچگی کون داده‌اید
وی بزرگ شدهٔ کشور مراکش است. وی در شهر اورشلیم از مادری مسلمان و پدری فرانسوی با اصالت مراکشی زاده شد. در هنگام بچگی به همراه پدر به مراکش مهاجرت کرد.
کانر پس از آن خاطرات هیثم را مطالعه می‌کند و از بچگی غم‌انگیز او و خیانت‌هایی که در زندگی‌اش به او شده مطلع می‌شود. همچنین متوجه می‌شود که هیثم هنگام اعدام شدنش کسی بوده که با کشتن جلاد و پاره کردن طناب پس از آن‌که با تیر کارآموزان کانر تضعیف شده بود، او را نجات داده‌است. همچنین هیثم به دروغ گفته دربارهٔ مرگ مادرش خبر ندارد چون فکر می‌کرده هیچ‌گاه کانر باور نمی‌کند که واشینگتن مسئول آن است. پس از آن کانر تصویر پدرش را از اهدافی که بر دیوار رسم کرده پایین می‌آورد اما هنوز در حمایت فرقهٔ حشاشین ثابت قدم می‌ماند.
بعضی افراد به دلایل ژنتیکی از بچگی هم حسی دارند. در مقابل بعضی به دلیل صدماتی که به مغزشان وارد شده بر اثر سکته، تومور یا… دچار این اختلال می‌شوند. بعضی نشانه‌های هم حسی بعد از مصرف داروهای روان گردان مثل ال‌اس‌دی یا مسکالین را گزارش داده‌اند. (در مواردی تجربهٔ هم حسی موقت بر اثر استفاده از ماریجوانا گزارش شده است)