بمبئی
معنی کلمه بمبئی در لغت نامه دهخدا

بمبئی

معنی کلمه بمبئی در لغت نامه دهخدا

بمبئی. [ ب َ ب َ ] ( اِخ ) رجوع به بمبیی شود.

معنی کلمه بمبئی در فرهنگ فارسی

بندری در هند مرکز ایالت [ ماهار اشترا] این بندر در جزیره ای در بحر عمان واقع است و جمعیتی بالغ بر ۵۹۷۱٠٠٠ نفر دارد . مرکز صنعت نساجی اتومبیل سازی هواپیما سازی مصنوعات مکانیکی استخراج آهن و آهنکاری و صنایع شیمیایی می باشد .

معنی کلمه بمبئی در دانشنامه عمومی

بمبئی ( انگلیسی: Mumbai مراتی:मुंबई ) پایتخت ایالت مهاراشترا است. بمبئی پرجمعیت ترین شهر هند و دومین شهر بزرگ هند پس از دهلی نو می باشد که در کشور هند قرار دارد.
بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را استعمارگران پرتغالی بر این شهر نهادند. در سال ۱۹۹۶ نام این شهر به «مومبای» تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است.
این شهر با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر ( در سال ۲۰۱۸ ) یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان و ۶ شهر پرجمعیت دنیا است. این شهر در غرب کشور هند در ساحل دریای عرب واقع شده است. مومبای یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به شمار می رود.
شهر مومبای بزرگ ترین بندر هند در ساحل غربی این کشور است. این شهر در واقع مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی سازی هند به شمار می رود. تمرکز امور اقتصادی و تجاری در مومبای پس از استقلال هند نیز ادامه یافته و به عنوان شاهراه ارتباطی هند با ایران و جهان عرب اهمیت راهبردی خود را حفظ کرده است. بندر مومبای، بزرگ ترین مرکز تولید پارچه های پنبه ای و فیلم های سینمائی شبه قاره هند است و از این رو به «بالیود» نیز شهرت دارد.
در حال حاضر از جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفری ایالت مهاراشترا بیش از ۲۰ درصد زیر خطر فقر زندگی می کنند و خود مومبای بزرگ ترین جمعیت کپرنشینان هند را در خود جای داده است. درآمد سرانه در هند حدود ۱۰۸۹ دلار می باشد، لیکن ایالت مهاراشترا با داشتن بیشترین سهم در اقتصاد یک تریلیون دلاری هند رتبه یازدهم را در مقیاس درآمد سرانه در بین ایالت های هند داراست. جمعیت شهر، همراه با حومه اش به حدود بیست میلیون نفر می رسد. شدیدترین جلوه های تضاد طبقاتی جامعه هند را می توان در این شهر یافت. از یک سو صاحبان ثروت های سرشار در این شهر زندگی می کنند و از سوی دیگر توده های فقیری که حتی قادر به سیر کردن شکم خویش نیستند. بیش از نیمی از جمعیت شهر در حصیرآبادها و حلبی آبادها به تیرگی روزگار می گذرانند از شهرهای بسیار آلوده جهان می باشد.
مومبای از اتصال ۷ جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت های مختلف به امید فرصت های شغلی به این شهر مهاجرت می کنند. از همین رو تعداد ساکنان این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنان در شب برآورد می شود. در زمان استعمار انگلیس بر هند، مومبای مرکز بخش های اداری و حکومتی انگلستان در شبه قاره هند به شماره رفته و از نظر انگلستان «دروازه هند» بود. امروزه مومبای یکی از مراکز بزرگ تجاری، فرهنگی و گردشگری هندوستان است.
بمبئی (فیلم). بمبئی ( به تامیلی: Bombay ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی مانی راتنام است. در این فیلم بازیگرانی همچون آرویند سوامی، مانیشا کویرالا، پراکاش راج، نثار، تینو آناند ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه بمبئی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بمبئی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بمبئی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه بمبئی

معنی کلمه بمبئی در ویکی واژه

یکی از شهرهای مهم کشور هندوستان

جملاتی از کاربرد کلمه بمبئی

وقتی آرچانا بسیار جوان بود، عشق به بازیگری و رقص او را به سوی این حرفه کشاند، تا اینکه اولین اجرای خود را با حضور در فیلم در فکر زیبا، در تالیوود آغاز کرد. از آن زمان آرچانا در چند فیلم، از جمله یک فیلم روسی نقش اجرا کرده‌است. آرچانا در آگرا متولد شدو بعد به بمبئی نقل مکان کرد تا حرفه خود را به عنوان مدل و بازیگر فیلم پایه‌ریزی کند. او یک خواهر به نام واندانا گوپتا دارد که او هم بازیگر است.
در سال ۱۸۰۹ میلادی حکومت بمبئی دسته‌ای از افراد نیروی دریایی را به این ناحیه اعزام داشت تا با همکاری حکمران مسقط به مهاجمان دریازن یورش ببرند. این نیرو در حملهٔ اول خود رأس‌الخیمه یعنی مرکز دریا زنان را ویران کرد و چون این نقطه مرکز عمدهٔ مقاومت دزدان دریایی بود عمل آن‌ها تأثیر قابل ملاحظه‌ای در قلع و قمع و تفرقهٔ دریازنان باقی گذاشت به‌خصوص که توانستند بندر لنگه را نیز از دست آنان خارج سازند و آن را به ویرانی بکشانند.
پوریا آذربایجانی (زاده ۱۸ فروردین ۱۳۶۰ در تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و برادر نگار آذربایجانی کارگردان ایرانی است. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت و برنده جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه هیئت داوران ورشو برای روایت ناتمام و دیپلم افتخار جایزه اول جشنواره بمبئی برای روایت‌های ناتمام، کاندید بهترین کارگردانی برای آب و آینه از جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم اول برای روایت‌های ناتمام در جشنواره فجر دوره بیست و پنجم، بهترین فیلمنامه در بیست و نهمین جشنواره فجر برای عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت شده‌است.
در دوران استعمار بریتانیا اگر چه احمدآباد تحت سرپرستی بمبئی قرار گرفت، اما همچنان شهر مهم در منطقه گجرات باقی ماند. تحت حکومت بریتانیا، اردوگاه‌های نظامی متعددی تأسیس شد و زیرساخت‌های این شهر مدرن شده و گسترش یافت.
بر پایه سرشماری سال ۲۰۰۱ در هند، تعداد پارسیان ۶۹٬۶۰۱ نفر بوده‌است که ۰٫۰۰۶٪ جمعیت هند را تشکیل می‌دهند. بیشتر آن‌ها در شهر بمبئی و اطراف آن ساکنند. از آنجا که نرخ فرزندآوری پارسیان بسیار کم است و نرخ مهاجرتشان زیاد است، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت پارسیان هند تا سال ۲۰۲۰ به ۲۳٬۰۰۰ نفر یا ۰٫۰۰۲٪ جمعیت هند کاهش پیدا کند. در سال ۲۰۰۸ میلادی، نرخ تولد در برابر مرگ و میر زرتشتیان ۱ به ۵ بوده‌است، یعنی در برابر هر ۱۰۰۰ مرگ، تنها ۲۰۰ نفر در جوامع پارسی هند متولد شده‌است. سرشماری سال ۲۰۱۱ هند نشان داد که ۵۷٬۲۶۴ پارسی زرتشتی در هند زندگی می‌کند.
آنجانا ممتاز بازیگر سینما و تلویزیون اهل کشور هند است. وی متولد شهر بمبئی است و بازیگری را از سال ۱۹۶۹ آغاز کرده‌است.
حسین در سال ۲۰۰۶ از بمبئی به دبی و از آن‌جا به لندن نقل مکان کرد. او که مسلمان بود در سال ۲۰۱۰ شهروند قطر شد و از آن موقع بین قطر و لندن در سفر بود.
همه بنادر هندوستان‌ کند ویران چه بمبئی چه بنارس چه مجهلی چه و من
ادوارد رهاتشِک در سال ۱۸۱۹ در ایلک، در سمت کروات‌نشین دانوب متولد شد. او در سال ۱۸۴۲ مدرک مهندسی گرفت و پس از آن به آمریکا مهاجرت کرد؛ پنج سال را در نیواورلئان گذراند و در سال ۱۸۴۷ از طریق لیورپول و کیپ به بمبئی رفت. او تا پایان عمر خود به مدت ۴۵ سال در بمبئی ماند؛ ابتدا به استخدام راج بریتانیا در مقام مهندس درآمد و اندکی بعد به مقام استادی دانشگاه رسید.
در موردی دیگر سرباز محکومی همزمان با شلیک توپ خود را به زمین انداخت و باعث ایجاد صحنهٔ زیر به نقل از بمبئی گازت شد:
آی‌آی‌تی بمبئی دارای یک برنامه جامع برای تحصیلات تکمیلی و ارائه دکترا در علوم مهندسی و ریاضیات است. در حال حاضر آی‌آی‌تی بمبئی در مجموع از ۱۴ بخش دانشگاهی، شش مرکز، یک مدرسه و سه برنامه میان رشته‌ای تشکیل شده‌است. در ۵۳ سال گذشته بیش از ۳۹٬۰۰۰ مهندسن و دانش‌آموخته از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شده‌اند. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه شامل علوم طبیعی و مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی (مانند اقتصاد، انگلیسی، فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی) طراحی صنعتی و مطالعات مدیریت است.