بعدا

معنی کلمه بعدا در لغت نامه دهخدا

( بعداً ) بعداً. [ ب َ دَن ] ( ع ق ) سپس. وقت دیگر. زمان دیگر.مقابل قبلاً. سپس چیزی. ( مؤید الفضلاء ). پس از آن.

معنی کلمه بعدا در فرهنگ معین

( بعداً ) (بَ دَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) پس از زمان مورد اشاره ، سپس .

معنی کلمه بعدا در فرهنگ فارسی

پس سپس .

معنی کلمه بعدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بُعْداً: دوری
معنی عَقَبَةَ: راه سنگلاخی و دشوار است که به طرف قله کوه منتهی میشود (اقتحام عقبه در عبارت "فَلَا ﭐقْتَحَمَ ﭐلْعَقَبَةَ "اشاره است به انفاقهایی که برای انفاقگر بسیار دشوار باشد ، که بعدا هم به این معنا تصریح میکند)
معنی فَرَقْنَاهُ: قسمت قسمتش کردیم - جدا جدایش کردیم (در عبارت"قُرْءَاناً فَرَقْنَاهُ "منظور این است که قرآن کریم نزد خدا تجزیه شده به آیات نبوده ، بلکه یکپارچه بوده ، بعدا آیه آیه شده ، و بتدریج نازل گردیده است برای فهم بهتر مردم)
معنی مُسْتَوْدَعٌ: به ودیعه گذاشته شده (مراد از مستقردر عبارت "أَنشَأَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ " آن افرادی است که دوران سیر در اصلاب را طی کرده و متولد شده و در زمین که به مقتضای آیه و لکم فی الارض مستقر قرارگاه نوع بشر است مستقر گشته ، و...
معنی مُسْتَقَرٍّ: محل استقرار- قرارگاه دائمی - استقرار یافته ومحقق شده (مراد از مستقردر عبارت "أَنشَأَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ " آن افرادی است که دوران سیر در اصلاب را طی کرده و متولد شده و در زمین که به مقتضای آیه و لکم فی الارض مستقر ق...
معنی مُّسْتَقِرٌّ: قرار گیرنده (عبارت "کُلُّ أَمْرٍ مُّسْتَقِرٌّ " یعنی :هر کاری[چه خیر و چه شر، چه حق و چه باطل در قرارگاه ویژه خود] قرار میگیرد.مراد از مستقردر عبارت "أَنشَأَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ " آن افرادی است که دوران سیر در اصلاب...
ریشه کلمه:
بعد (۲۳۵ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بعدا

در گیلان با نام "انبوه" یا "انبه" شناخته میشود که به گفته برخی بخاطر تکثیر سریع و فراوانی آن در گیلان این نام بر رویش گذاشته شده (همچنین احتمال دارد به دلیل شباهت ظاهری میوه سبز آن به گیاهی موسوم به أربه (خوج وحشی) این نام رویش گذاشته شده باشد که بعداً دستخوش تغییر شده
این اعلامیه به اتفاق آراء توسط کنوانسیون پنجم ویرجینیا در ویلیامزبرگ، ویرجینیا در تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۷۷۶ به عنوان یک سند جداگانه از قانون اساسی ویرجینیا که بعداً در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۷۷۶ به تصویب رسید، تصویب شد. در سال ۱۸۳۰، اعلامیه حقوق در ماده ۱قانون اساسی ایالتی ویرجینیا آمده بود ولی قبل از آن در اعلامیه حقوق ویرجینیا آمده بود که آن «اساس و پایه دولت» در ویرجینیا است. نسخه‌ای که کمی به روز شده و ممکن است که هنوز در قانون اساسی ویرجینیا باشد آن را به‌طور قانونی اجرایی کرد.
بعدالفنا زجیب بقا سر برآوریم درد فراق را بوصالش دوا کنیم
دورا عمهٔ اِما، که از اوت ۱۷۸۵در خانه خواهرش زندگی می‌کرد، استعداد هنری اِما را تشویق کرد و همچنین پرتره او را کشید. دوست دورا استوک، آنتون گراف، که قبلاً پرتره‌های پدر و مادرش را کشیده بود، بعداً پرتره‌ای را با رنگ روغن اِما اجرا کرد و به او آموزش هنر نیز داد.
ترک خدمت گیر و خود را میپرست بعدازین برخیز و با خود کن نشست
آنچه که امروز معمولاً به عنوان اعلامیه استقلال آرژانتین شناخته می‌شود، در تاریخ ۹ ژوئیه ۱۸۱۶، توسط کنگره‌ای در ایالت توکومان اعلان شد. در حقیقت، نمایندگان کنگره توکومان استقلال استان‌های متحد آمریکای جنوبی را که یکی از نام‌های رسمی جمهوری آرژانتین در آن زمان بود، اعلام کردند. در آن زمان استان‌های لیگ فدرال در حال جنگ با استان‌های متحد بودند و به کنگره راه پیدا نکردند. در عین حال، چندین استان از پرو علیا که بعداً به بخشی از بولیوی امروزی تبدیل شد، در کنگره نمایندگی می‌شدند.
آسیموف اصطلاح «روان‌تاریخ» را در مجموعهٔ بنیاد به کار می‌برد: دانشی که ترکیب تاریخ، جامعه‌شناسی و آمار ریاضی‌ست و می‌تواند رفتار عمومی جوامع خیلی بزرگ (مثل امپراتوری کهکشانی) را پیش‌بینی کند. آسیموف بعدها بیان کرد که می‌بایست روان‌جامعه‌شناسی را به جای آن به کار می‌برد. این اصطلاح برای اولین بار در پنج داستان کوتاهی به کار رفت که بعداً در یک رمان (بنیاد) کنار هم قرار گرفتند.
ولم اربعدالیوم خلا یلومنی علی حبکم الا نأیت بجانبی
اما بعد این قصیده ایست صد و شصت بیت که قریب صدو بیست بیت از آن مستخرج می شود موشح بالقاب همایون و دعای دولت روز افزون بندگی حضرت خلافت پناه خورشید اشتباه اختر سپاه ناصر عبادالله شرقا و غربا حافظ بلاد الله بعدا و قربا ناصب لوازم الاسن و الامان باسط بساط العدل و الاحسان قهرمان الماء و الطین قطب فلک السلطنه و الخلافه و الدین السلطان العادل ظل الله فی الارض شاه اسماعیل بهادر خان:
هست دوری کردن از خود فرض عین بیننا یا لیت بعدالمشرقین
آن معظم مسند و آیت آن موحد مقصد عنایت آن خضر کنز حقایق آن بحر رموز دقایق آن ورای صفت قابضی و باسطی قطب جهان ابوبکر واسطی رحمةالله علیه کامل‌ترین مشایخ عهد بود و شیخ الشیوخ عهد و وقت و عالی‌ترین اصحاب و بزرگ همت‌تر ازو کس نشان نداد در حقایق ومعارف هیچکس قدم از پیش او ننهاد و درتوحید و تجرید و تفویض بر همه سابق بود و از قدماء اصحاب جنید و گویند از فرغانه بود وبواسطهٔ نشستی و بهمهٔ انواع محمود بوده و بر همهٔ دلها مقبول و تا صاحب نفسی نبود بعداوت او بیرون نیامد عباراتی غامض داشت و اشاراتی مشکل و معانی بدیع و عجیب و کلماتی بلند تا هر کسی را مجال نبودی گرد آن گشتن و در فنون علوم به کمال بود وریاضت و مجاهدت که او کشید در وسع کس نیاید و توجهی که به خدا داشت در جمله امور کسی را آن نبود و سخن توحید ازو زیباتر کس بیان نکرد.
بعداً، او از سال ۱۸۷۷ تا زمان مرگش در سال ۱۹۱۹ به عنوان مدیر رصدخانه کالج هاروارد خدمت کرد، جایی که با استفاده از عکاسی، جهش‌های بزرگی را در گردهمایی طیف‌های ستاره ای ایجاد کرد.
در زمان صفویان این منطقه میمه نام داشت و مالیات‌گیرنده آن در روستای بزرگ جوشکان کالی ساکن بود . در زمان قاجار، استان جوشکان به عنوان یک شاه نشین برای بهرام میرزا معزالدوله قاجار ایجاد شد. پس از مرگ وی در سال ۱۸۸۲ میلادی، حکومت به پسرش اسماعیل میرزا معزالدوله رسید. این سرزمین بعداً به استان اصفهان ایران امروزی ملحق شد.
بلبل آن بوستانت ساختند بعداز آن مست جهانت ساختند
ای دل بذوق زهر فنا نوش و غم مخور بعدالفناء قد تجدالعز والبقا
در حدیثی از پیغمبر آمده‌است: «کسی که سوره نازعات را بخواند توقف و حساب او در روز قیامت تنها به اندازه خواندن یک نماز روزانه‌است، و بعداز آن وارد بهشت می‌شود».
برایان تاتلر ریف اصلی ترانه را در سال ۱۹۷۸ (یا ۱۹۷۹) ساخت و دایموند هد حدود یک سال روی آن کار کردند تا کامل شود، از جمله بخش اینترو و سولوی سرعتی پایان قطعه که بعداً به آن اضافه شدند. به گفتهٔ او یک دستگاه ضبط و پخش کاسِت تنها ابزار کار اعضای گروه در آن زمان بوده و آن‌ها با ضبط کردن و گوش کردن‌های چندبارهٔ هر بخش، ساخت ترانه را پیش بُرده‌اند.
در فصل ۱۲–۲۰۱۱ لیگ برتر، ژکو با یک «هتریک به یادماندنی» در برابر تاتنهام هاتسپِر در وایت‌هایت لِین، جمعاً چهار گل برای منچستر سیتی به ثمر رساند. در روز آخر آن فصل، او گل مساوی را در دقیقه ۹۲ بازی با کوئیزپارک رنجرز به ثمر رساند؛ قبل از این که سرخیو آگوئرو ثانیه‌هایی به پایان مسابقه بازی را به سود سیتی تمام کند و قهرمانی لیگ را برای این تیم بعد از ۴۴ سال به دست آورد. او بعداً اظهار کرد که این گل یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی حرفه‌ای او بوده‌است.
جز خیالی را که دید آن اتفاق آنگهش بعدالعیان افتد فراق
بعدالمانع این معنی است مکشوف از آن خاطر ز خواهش داشت موقوف